بررسی رابطه تعهد سازمانی و اعتماد سازماني کارکنان با بازاریابی درونی در شرکت پتروشیمی بندر امام
الموضوعات :ناهید هاشمی 1 , مصطفی کرباسیون 2 , سونیا سوری 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان. ایران.
2 - دانشيار گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی. دانشگاه شهرکرد. شهرکرد. ایران.
3 - دانش آموخته دکتری/گروه ترویج و آموزش کشاورزی/دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی/دانشگاه تهران/کرج/ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد سازماني, بازاریابی درونی, تعهد سازمانی, شرکت پتروشیمی بندر امام, کارکنان.,
ملخص المقالة :
تحقیقات نشان داده است کارکنانی که به سازمان اعتماد و تعهد بیشتری دارند، از عملکرد بهتری برخوردار بوده وکمترسازمان را ترک میکنند و با سهولت بیشتری در رفتارهای سازمانی درگیر میشوند. از اين رو، پژوهشي با هدف بررسی رابطه تعهد سازمانی و اعتماد کارکنان با بازاریابی درونی در شرکت پتروشیمی بندر امام انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعهی آماري اين پژوهش شامل کلیه کارکنان پتروشیمی بندر امام(N=8700) بود که از بین آن ها 368 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها به كمك سه پرسشنامه استاندارد كه روايي آنها توسط متخصصان ذيربط و پايايي آنها با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ (81%)تاييد گرديد. و تجزيه و تحليل آنها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و با به كار گيري نرم افزار SPSS نسخه 23 صورت پذيرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که تعهد و اعتماد سازماني کارکنان با بازاریابی درونی در شرکت پتروشیمی بندر امام رابطه مثبت معنادار دارد. همچنین با توجه به نتایج تحقیق، مؤلفه های تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری و مؤلفههای اعتماد سازمانی شامل اعتماد جانبی، اعتماد عمودی و اعتماد نهادی با بازاریابی درونی رابطه مثبت و معنی دار دارند. لذا پيشنهاد ميگردد به منظور گسترش بازاريابي دروني توجه به استلزامات و سازوكارهاي مورد نياز در جهت فراهم نمودن بستري مناسب براي دروني كردن تعهد و اعتماد سازماني در بين كاركنان ضروري است.
[1]احمري نژاد، مژگان، احمري نژاد، مژده، رزقيان، حميد و قناعتي، محمد (1396). بررسي تاثير بازاريابي داخلي بر تعهد سازماني در بيمارستان قدس اراك. دانشگاه علوم پزشكي اراك، سال 20، شماره 3، 11-1.3
[2]اكبري حقيقي، قيض الله، كوهي رستمكلايي، زهره، پوررضا، ابوالقاسم و رحيمي فروشاني، عباس (1393). بررسي تعهد سازماني پرستاران شاغل در بيمارستان هاي منتخب دانشگاه علوم پزشكي تهران. بيمارستان، دوره 13، شماره2، 73-63.
[3] بنی طبا، مصطفي، شاه طلبی، بدري،کریمی، فريبا (1388). بررسی وضعیت تعهد شغلی و اعتماد درونسازمانی در دبیرستانهای شهر اصفهان. آموزش و ارزشیابی، دوره 2، شماره 7، 98-67.
[4]حسینی، یعقوب و رحمانی، سحر (1391). تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد سازمانی در شرکتهای خدمات مسافرتی شهر تهران با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری. تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 1، 128-111.
[5] رستمی، رضا، اکبری، پيمان، ویسمرادی، اكبر و محمدی نجف آبادی، عبدالمجيد (1394). تحلیل نقش واسطهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی درونی و مشتریگرایی کارکنان. مدیریت بازاریابی، دوره 1، شماره 26، 158-139.
[6] سلیمی، یونس، باشکوه، محمد، حسن زاده، محمد و آمیغی، فرشاد (۱۳۹۲). بررسی تأثیر بازاریابی درونی بر ایجاد اعتماد و تعهد سازمانی (مورد مطالعه: بیمارستانهای اردبیل). دومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، گرگان، انجمن علمی و حرفهای مدیران و حسابداران گلستان، قابل دسترسي در http://www.civilica.com/Paper-CAFM02-CAFM02_270.html .
[7] صالحی صدقیانی، پانته آ، تاج زاده نمین، ابوالفضل و داروئیان، سهيلا (1393). اثرات بازاريابي داخلي بر تعهد سازماني هولدينگ اتکا. مطالعات کمی در مدیریت. دوره 5، شماره 1، 218-197.
[8] کاپلان، ر؛ نورتون، د. (2004). نقشه استراتژی: تبدیل داراییهای نامشهود به پیامدهای مشهود. ترجمه حسین اکبری، مسعود سلطانی و امیر ملکی (1384). تهران: آسیا.
[9] كوشكي، محسن و غلامي، فرشته، د (1393). بررسي تاثير بازاريابي داخلي بر تعهد سازماني كاركنان پذيرش هتلهاي تهران. دومين كنفرانس بين المللي پارادايم هاي نوين مديريت، نوآوري و كارآفريني.
[10] مسرور، غلامعلي، نيكدل، امير و نعمتيان، محمود (1398). بررسي تاثير بازاريابي داخلي بر تعهد سازماني با تاكيد بر هويت سازماني و رضايت شغلي كاركنان. بررسيهاي بازرگاني. شماره 97-96، 128-116.
[11] ناظم، فتاح و قائد محمدي، محمدجواد (1387). تعهد سازماني مديران و مولفههاي آن در دانشگاه آزاد اسلامي. نوآوريهاي مديريت آموزشي. شماره12، 28-11.
[12] Allen ، N. J. & Meyer, J.P. (1990). The Measurement and Antecedents of Effective Continuance and Normative Commitment to the Organization, Occupational Psychology, 63, 1-18.
[13] Ashley،J. K. (2006). The Effects of Internal Marketing Program Implementation، Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctorate: the University of Mmemphis.
[14] Bailey،A. A.،Albassami،F ،& Al-Meshal،S. (2016). The Roles of Employee Job Satisfaction and Organizational Commitment in the Internal Marketing-Employee Bank Identification Relationship. International Journal of Bank Marketing،34 (6) ،821-840.
[15] Batman, T. S., & Strasser،S (1984). A Longitudinal Analysis of Antecedents of Organizational Commmitment. Academy of Management Journal.21 ، 95-112.
[16] Caruana, A., & Calleya, P. (1998). The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment among Retail Bank Manager. International Journal o Bank Marketing. 16(3):108-116.
[17] Dietz, G., & Hertzog, D. N (2006). Measuring Trust inside Organizations. Personnel Review, 35(5), 557-588.
[18] Ellonen, R., Blomqvist, K., & Puumalainen, K (2008).The Role of Trust in Organizational Innovativeness. European Journal of Innovation Management. 11(2), 160-181.
[19] Esfahani, A. N., Amirosadat, S. N., Karimpour, H. R., & Gholami, N. (2013). The Impact of Organizational Justice and Internal Marketing on Organizational Commitment with Using Structural Equation Modeling. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 2(4), 88.
[20] Foreman،S.K،and Money،A.h. (1995). Internal marketing: Concepts Measurement،and Application.،Journal of Marketing Management; 11: 755-768.
[21] Gounaris S. (2008). Antecedents of Internal Marketing Practice: Some Preliminary Empirical Evidence. International Journal of Service Industry Management،19 (3) ، 400-434.
[22] Hogg،G. & Carter،C. (2000). Employee Attitudes and Responses to Internal Marketing،in Varey”،R. & Lewis،B. (Eds) ،Internal marketing: Directions for Management، London: Routledge، 109-124.
[23] Joung،H. W.،Goh،B. K.،Huffman،L.،Yuan،J. J.،& Surles،J. (2015). Investigating Relationships between Internal Marketing Practices and Employee Organizational Commitment in the Food Service Industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management،27 (7) ،1618-1640.
[24] Joynt, C, B. (2014). A Comparative Analysis of Complex Organization. Journal of American Political Science Review. 57(4), 970-971.
[25] Kaveh, D., & Shahriari, M. (2016). Investigating Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment of Employees in Private Banks (Zahedan City of Sistan and Baloochestan Province). International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 2(4), 1377-1390.
[26] Lazarevic،V. & Sonja P. L. (2007). Increasing Brand Loyalty of Generation Y for Future Marketing، Journal of Business and Economics.Monash University،Working Paper،28 (7) ،.7–28.
[27] Lee،W. I.،Chen،C. C.،& Lee،C. C. (2015). The Relationship between Internal Marketing Orientations. Employee Commitment Charismatic Leadership and Performance. In Proceedings of the 17th International Conference on Electronic Commerce 2015 (p. 1). ACM.
[28] Lim, K. M., Jo, E. J., & Kwon, J. O. (2016). The Effect of Perceived Internal Marketing and Customer Orientation on the Organizational Commitment of Nurses in Specialized Hospital. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17 (3), 489-498.
[29] Meyer, J.P & Allen, N.J. (1991). A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human resource management review.1 (1) ،61-89.
[30] Mathieu. J. E., & Dennis M. Z. (1990). A Review and Meta-Analysis of Antecedents, Correlates and Consequences of Organizational Commitment. Psychological Bulletin. 108(2). 171-194.
[31] Mowday, R. T. (1998). Human Resource Management Review. Reflection of Study and Revelance of Organizational Commitment. 8(4). 387-401.8] Ng،E.،Fang،W. T.،& Lien،C. Y. (2016). An Empirical Investigation of the Impact of Commitment and Trust on Internal Marketing. Journal of Relationship Marketing،15 (1-2), 35-53.
[32] Ng،E.،Fang،W. T.،& Lien،C. Y. (2016). An Empirical Investigation of the Impact of
Commitment and Trust on Internal Marketing. Journal of Relationship
Marketing، (15),1-2 35-53.
[33] Papasolomou، D. I. (2002). The Role of Employee Development in Customer Relations: The Case of UK Retail Banks Corporate Communications: An International Journal،7 (1) ،62–76.
[34] Ramos،W. J. (2015). Internal Marketing (IM) Dimensions and Organizational Commitment (OC) of Universal Banks’ Employees.
[35] Reichheld،F. & Sasser،W. E. (1999). “Zero defection quality comes to services”،Harvard Business Review، 68 (5) ،pp. 21-23.
[36] Tan, H.H & Tan, C.S.F. (2000). Toward the Differentiation of Trust in Supervisor and Trust in Organization. Genetic. Social, and General Psychology Monographs.126 (2), 241-260.
[37] Zargaran, M., Sarmadsaidi, S., & Esmailpour, H. (2013). Studying the effect of internal marketing perception on job satisfaction and employee commitment. International research journal of applied and basic sciences, 5(7), 927-931.