طراحی الگوی اخلاق حرفهای بر اساس مؤلفههای خطبه همام (مطالعه موردی: اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی)
الموضوعات :حمیرا فیروزه 1 , رویا افراسیابی 2 , مریم حافظیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد ، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی،بجنورد ، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت،موسسه آموزش عالی ادیب مازندران،ساری،ایران
الکلمات المفتاحية: اخلاق, اخلاق حرفهای, خطبه همام, دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی اخلاق حرفهای بر اساس مؤلفههای خطبه همام اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی میباشد. تحقيق حاضر از لحاظ هدف کاربردی، شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی¬وماهیت پژوهش از نوع آمیخته(کیفی-کمی)میباشد. جامعه آماري تحقیق شامل خبرگان(کارشناسان و مدیران ارشد)دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی میباشندکه-درزمینه موضوع تحقیق از تخصص و تجربه کافی برخوردار بوده و با استفاده از روش هدفمند و اشباع نظری تعداد 14 خبره به عنوان نمونه جهت مصاحبه انتخاب شدند. دادههاي تحقيق از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوري شده است. جهت تجزيه و تحليل داده¬ها از رویکرد داده بنیاد استفاده شده است که در این بخش، مفاهیم به عنوان واحد تحلیل مورد توجه قرار گرفتندو با تفکیک متن مصاحبه به عناصر دارای پیام در داخل خطوط یا پاراگرافها تلاش شد تا کدهای باز استخراج شوند. به دلیل تعدد مفاهیم استخراج شده چند بار پالایش شدند و در نهایت 99 مفهوم کلیدی استخراج و با طبقهبندی آنها 20 مقوله حاصل شد و در قالب 9 مقوله اصلی شامل ویژگیهای فردی، نگرشها، ویژگیهای سازمانی، محدودیتها، راهبردهای خرد، راهبردهای کلان، پیامدهای فردی، پیامدهای محیطی وگرایش عملی تخلق به¬اخلاق حرفهای براساس مؤلفههای خطبه همام جای گرفتند. همچنین رتبهبندی متغیرهای تحقیق نشان داد پیامدهای فردی و محیطی با میانگین رتبه 63/2 در اولویت نخست قرار دارند. محدودیتها در اولویت دوم،گرایش عملی تخلق به اخلاق حرفهای بر اساس مؤلفههای خطبه همام در اولویت سوم، ویژگیهای فردی و سازمانی در اولویت چهارم، راهبردهای خرد و کلان در اولویت پنجم و نگرشها با میانگین رتبه 38/2 در اولویت آخر قرار دارند.
1. Delshad Tehrani, Mustafa; Amin Naji, Mohammad Hadi; Bagherpour, Seyyed Masoom (2018). The principles and principles of dismissal and installation of officials with the approach of Imam Ali's political thought in Nahj al-Balagha, scientific research quarterly of government organizations management, 5(1).(in Persian)
2. Ramezani, Qobad; Mohammadi, Aad; Salimi, Jamal; Tebianian, Hamid (2016). Relationship between professional ethics and administrative health of employees of medical sciences universities, Journal of Health Research, Volume 2, Number 2. (in Persian)
3. Faramarz Qaramelki, Ahad (2016). An introduction to professional ethics, Tehran: Productivity and Human Resources Studies Institute, Sarmad Publications. (in Persian)
4. Farmahini Farahani, Mohsen; Ashrafi, Fatemeh (2014). The principles of professional ethics in Nahj al-Balagha, Alavi research journal, fifth year, number 9. (in Persian)
5. Gurbannejad, Parisa; Issakhani, Ahmed (2017). Designing the competence model of university managers based on Islamic models: a comparative study, Management in Islamic University, 5(1), 11. (in Persian)
6. Kolivand, Alireza (2020). Investigating the relationship between spirituality and professional ethics and organizational commitment (a case study of Naja headquarters), Police Science Research, No. 88, 78-102. (in Persian)
7. Mozafari, Sudabah; Parnoush, Ashraf (2017). Stylistics of Nahj al-Balagha's Khutba Mutaqeen (Hammam) based on structuralism approach, the first international conference on culture, religious thought and Quranic sciences. (in Persian)
8. Mousavi Davoudi, Seyyed Mehdi; Hozouri, Mohammad Javad; Najari, Reza; Rastgar, Abbas Ali (2016). Designing and explaining the model of organizational values based on the teachings of Nahj al-Balagha, Scientific Research Quarterly of Government Organizations Management, 5(1). (in Persian)
9. Niazazari, Kiyomarth; Enayati, Tarane; Behnamfar, Reza; Kahrudi, Zahra (2018). The relationship between professional ethics and organizational commitment, Nursing Research Center of Iran University of Medical Sciences (Iran Nursing Journal). (in Persian)
10. Yari, Bahman; Ghiasi, Gholamreza; Hemati, Parisa; Hemati, Mahbobeh (2019). The components of professional ethics from the point of view of Nahj al-Balagheh with a view to medical ethics, 6th National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, https://civilica.com/doc/768120 (in Persian)
11. Chukwu, CH. J., Ezepue, E., Kalu-Mba. E., Iremeka, U. F. (2020). Teachers' Professional Ethics and Classroom Management as a Correlate of Students' Academic Performance in Public Secondary Schools in Abia State, Nigeria, Journal of Social Science Research, 6(7), 715-719.
12. Farmahini Farahani, M., Maleki, M., Fazel, A. (2019). Identify and Codify the components student code of Ethics, Ethics in Scince & Technology, 9(3):1.
13. Herminingsih, A., Supardi, W. (2017). The Effects of Work Ethics, Transformational and Transactional Leadership on Work Performance of Teachers, Management Studies, Vol. 5, No. 3, 250-261.
14. Martinez, C., Gregg Skeet, A., Sasia, P.M (2020). Managing organizational ethics: Howethics becomes pervasive withinorganizations, Managing organizational ethics, 1-10.