تطبیق مفاهیم تمثیلی و نمادین گاو در آثار حماسی، غنایی و عرفانی
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ایران
2 - دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر ایران
الکلمات المفتاحية: نماد, تمثیل, گاو, شاهنامه فردوسی, مثنوی مولوی, خمسه نظامی,
ملخص المقالة :
نماد یک شگرد بیانی است که معنا و مفهوم وسیعی دارد و به جای اشاره مستقیم موضوعی، آن را غیر مستقیم و به واسطه موضوعی دیگر ، با شیوه تمثیل بیان می کند. هدف این مقاله – که با روش کتابخانه ای و شیوه تحلیلی - تطبیقی نوشته شده - بررسی مفاهیم نمادین و تمثیلی «گاو» در آثار حماسی، غنایی و عرفانی (با تکیه بر شاهنامه فردوسی، خمسه¬ی نظامی و مثنوی مولوی) است و می خواهد به این پرسش ها پاسخ دهد : در اوستا و متون پهلوی در مورد گاو چه نگرشی وجود دارد؟ گاو در هریک از آثار مورد بررسی در چه مفاهیم نمادین و تمثیلی به کار رفته است؟ کدام مفهوم مایه حماسی، کدام غنایی و کدام مایه عرفانی دارد؟ نماد، تمثیل، گاو، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی، خمسه نظامی
1- پورداوود ، ابراهیم،1386.فرهنگ ایران باستان.تهران :اساطیر
2-دادگی، فرنبغ،1385.بندهش.مهرداد بهار،تهران:توس
3-دوستخواه،جلیل،1385.اوستا،کهن ترین سرود های ایرانیان.تهران: مروارید .
4_عطوفت شمسی ، مسعود (1387).دایره المعارف ایران،تهران:بدرقه جاویدان.
4-قلی زاده، خسرو،1394.دانش نامه اساطیر جانوران،تهران: پارسه
6-کزازی،میرجلال الدین،1385. نامه باستان (گزارش شاهنامه فردوسی)(جلد1تا9) تهران : سمت
7-معین،محمد،1371، فرهنگ معین،تهران :امیر کبیر
8-مولوی،جلال الدین محمد،1371.مثنوی و معنوی ، تصحیح نیک سون، تهران : انتشارات پژوهش
9-نظامی گنجه ای ،1391. لیلی و مجنون،تصحیح بهروز ثروتیان.تهران : امیر کبیر
10- .........................،1391 . نخزن الاسرار،تصحیح بهروز ثروتیان .تهران :امیر کبیر
11- .......................،1391. هفت پیکر،تصحیح بهروز ثروتیان.تهران:امیرکبیر
12- .......................،1392 . خسروشیرین ، تصحیح بهروز ثروتیان.تهران : امیر کبیر
13- ......................،1392 . شرفنامه ، تصحیح بهروز ثروتیان. تهران : امیرکبیر
14-وارنر،رکس(1368).دانش نامه اساطیر جهان،ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور،تهران: قطره