ارائه الگوی زنجیره ارزش کارآفرینانه در بومگردی های استان گلستان
الموضوعات :علی مومنی 1 , سید محمد رضا حسینی 2 , محمودرضا چراغعلی 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران.
2 - گروه اقتصاد، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسالمی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گلستان، گلستان، ایران.
الکلمات المفتاحية: زنجیره ارزش, کارآفرینانه, بومگردی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی زنجیره ارزش کارآفرینانه در بومگردی های استان گلستان بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و تجربی بودند که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند و در مرحله کمی، کلیه صاحبان کسب و کارهای بوم گردی استان گلستان به تعداد 140 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول كرجسي و مورگان 103 نفر تعیین و براي نمونهگيري از روش تصادفی ساده استفاده شد. به منظور شناسایی متغیرها از روش داده بنیاد و برای تعیین برازش الگو از روش معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج داده بنیاد نشان دادند شرایط علی (آموزش کارافرینانه، مشاوره کارآفرینانه، عوامل انگیزشی و تامین منابع مالی)، شرایط مداخله گر (محیط اقامتی و کیفیت منابع انسانی)، شرایط زمینه ای (زیرساخت های اساسی، سیاست ها و حمایت های دولت و فرهنگ کارآفرینانه)، راهبردها (تدوین برنامه های کسب و کار و بازاریابی کارآفرینانه) و پیامدها (پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و فرهنگی، پایداری اکولوژیکی و پایداری مقصد گردشگری) میباشند. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد الگوی زنجیره ارزش کارآفرینانه در بومگردی های استان گلستان دارای برازش مناسبی است.
- آذر، عادل و خسروانی، فرزانه. (1398). تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
-آقامحمدی، جواد.(1398). توسعه ویژگی های شخصیتی کارآفرینی: تحلیل محتوای کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید دوره متوسطه نظری از منظر میزان انعکاس ویژگی های شخصیتی کارآفرینی،نشریه راهبرد توسعه، ۵۷ .
-آزما، فریدون و همکاران. (1398). طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش در شرکت تعاونیهای تولیدی روستایی استان گلستان (شرکت تعاونیهای تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان )، کارآفرینی در کشاورزی، 6(2).
- افشاری، رقیه .(1398). ارزیابی اهداف کارآفرینی دانشجویان بر اساس مفهوم خودکارآمدی (مطالعه موردی: موسسه آموزش عالی نوین)، فصلنامه مدیریت فراگیر، 5(1).
-امینی، محسن و همکاران.(1400). طراحی مدل سیستمی کارآفرینی پایدار مبتنی بر ارزش آفرینی:رویکرد سرمایه گذاری، دانش حسابداري و حسابرسي مديريت،12(2).
- ایمانی، عبدالمجید، سالارزهی، حبیب الله و سیدی، فرزانه.(1397). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نهادینه سازی ابعاد اجرایی کارآفرینی سازمانی (مطالعه شرکت کرمان موتورخودروسازی شهرستان بم)، پژوهش های مدیریت عمومی ، 9(31).
- بادپا، بهروز و محمدولی، احمد.(1402). تاثیر گرایش کارآفرینانه برکارایی زنجیره ارزش درون شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران،پژوهش های کارآفرینی،2(3).
- حبیبی، روزبه و همکاران.(1397). شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان گیلان)، مجله توسعه تکنولوژی صنعتی، ۳۳.
- خدامرادپور، محمد و همکاران.(1398). تشخیص فرصت کارآفرینی، زمینه ساز اشتغال پایدار،نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 4(2).
- داوري، علی و رضازاده، آرش. (1397). مدلسازي معادلات ساختاري با نرمافزار PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
- ربیعی مندجین، محمدرضا و همکاران.(1400). تبیین مدل توسعه سیستم اقامتگاه های بومگردی در مناطق روستایی، فصلنامه مطالعات مديريت گردشگري،16(53).
- شالبافیان حسین آبادی،علی اصغر و طاهریان، پریسا.(۱40۱.)شناسایی محرکها و موانع توسعه گردشگری تجربه محور در اقامتگاههای بومگردی استان سمنان. مجله گردشگری شهری،9(3).
- عزیزی، ثریا و همکاران.(1401).شناسایی مولفه های موثر بر برنامه ریزی فضایی حکمروانی زنجیره ارزش اقامتگاه های بوم گردی، فصلنامه پژوهش های روستایی ،13(4).
- ﻓﻠﺎح، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ و همکاران.(1400). ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بوم گردی، مطالعات مدیریت گردشگری، 16(55).
- کلابی، امیرمحمد و کریمی راد، سیمین.(1399). شناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدل های کسب وکار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری،15(50).
- مرادجو نمین، مهدی و همکاران.(1398). ارائه الگوی توسعه کارآفرینی گردشگری مبتنی بر زنجیره های ارزشی در ایران، مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد،62(1).
- مودودی ارخودی، مهدی، ایزد بخش، محمد و نجفی ارخودی، عصمت .(1399). شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به اقامتگاه های بومگردی (مورد مطالعه:اقامتگاه های منتخب خراسان جنوبی)، مجلّة جغرافیا و توسعة ناحیه ای ،18(2).
- نورا، علی. (1399). بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و استراتژیک شرکتهاي لبنی خراسان رضوي بر میزان گرایش آنها به بین المللی شدن. رویکردهاي پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداري، 4(39).
- ورکیانی پور، نفیسه و همکاران. (1399). مدلسازی کارآفرینی زنان شهری بر اساس زنجیره ارزش کارآفرینی با رویکرد توسعه پایدار اجتماعی در استان گلستان، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۲۰ (۵۸).
- Baglioni, E., Campling, L., and Hanlon, G. (2020). Global value chains as entrepreneurial capture: insights from management theory. Review of International Political Economy, 27(4), 903-925
. - Fornell, C, and Larcker, D.F .(1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error .Journal of Marketing Research. 18(1):39-50
. -Herman, M.I. and Thai, M.T. (2021).Striving for sustainable value chain establishment: a multiple feasibility analysis approach, Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, 11(4), 379-395
. - Lincoln, Y.S, and Guba, E.G. (1981). Effective Evaluation. Jossey-Bass, San Francisco. - Voumard, M. (2019). Promises and pitfalls of ecotourism: patterns from a literature review. Revista Investigaciones Turísticas, 17(1), 1-23
.