بررسی تاثیر قضاوت حرفهای حسابرسان بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی تابآوری حرفهای حسابرسان
الموضوعات : Ethics and accounting
مجتبی پورمظاهری
1
,
علی خوزین
2
,
منصور گرکز
3
,
علی رضا معطوفی
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علیآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد، ایران
3 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
4 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
الکلمات المفتاحية: تابآوری حرفهای حسابرسان, قضاوت حرفهای, حسابرسان, کیفیت حسابرسی, رفتارهای حرفهای, اخلاق حرفهای.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر قضاوت حرفهای حسابرسان بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی تابآوری حرفهای حسابرسان بود. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه اعضای حسابرسان رسمی شاغل در موسسههای حسابرسی و سازمان حسابرسی در سال 1400 بودند. در بخش کمّی با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری محاسبه شد، که شامل کارشناسان حسابرسی استان تهران به عنوان جامعه آماری بودند. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده و دادههای گردآوری شده با کمک نرمافزار pls تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر مطابق با آئیننامه رفتار حرفهای انجمن رسمی و هیئت استانداردهای اخلاق بینالمللی ونیز تاثیر الگوهای روانشناسی و اهمیت بکارگیری آنها در حسابرسی میباشد. همچنین نتایج حاکی از انتظارات فراوان جامعه از حرفه حسابرسی برای خلق بهترین عملکرد جهت قضاوت و ارائه کیفیت در سطح بالا میباشد. از سویی ارتقاء تابآوری حرفهای میتواند باعث بهبود توان عملیاتی حسابرسان در قضاوت گردد. نتیجهگیری: بهبود قضاوت حرفهای حسابرسان موجب بهبود کیفیت حسابرسی میشود. کیفیت حسابرسی از طریق تابآوری حرفهای حسابرسان بهبود مییابد. همچنین کیفیت حسابرسی از طریق تابآوری حرفهای حسابرسان به وسیله ارتقاء قضاوت حرفهای حسابرسان بهبود مییابد.
