واکاوی مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی)
الموضوعات :محمد بیدگلی 1 , اصغر رجبی ده برزوئی 2 , عبدالله عراقی 3 , محمد بختیاری 4
1 - گروه حقوق،واحد ورامین- پیشوا،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران شمال
3 - گروه علوم سیاسی، دانشگاه دفاع ملی ،تهران،ایران
4 - گروه مدیریت ،واحد ورامین- پیشوا،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: قدرت نرم, امام خامنه ای, بصیرت افزایی, خستگی ناپذیری, شهید حسن طهرانی مقدم,
ملخص المقالة :
انقلاب اسلامی ایران با محوریت دین در قرن بیستم با شکل و محتوای متفاوتی نسبت به سایر انقلاب های جهانی به وقوع پیوست و شاخصهای گوناگونی از قدرت نرم با وقوع انقلاب اسلامی ایجاد شد. شهید حسن طهرانی مقدم یکی از تاثیرگذاران قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود. ایشان از بنیان گذاران سپاه پاسداران و سیستم های نظامی و فرماندهی دانشمند، عارف و مخلص و مجاهدی بزرگ بود. در پژوهش حاضر تلاش شده به این سئوال پاسخ داده شود که مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) چیست؟ پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل مضمون، داده های حاصل از بیانات امام خامنه ای را مفهوم سازی کرده اند. بر اساس آن مفاهیم، مضامین اولیه(نیت الهی، انس با قرآن و دعا، عزم راسخ، اراده محکم، تیز بین بودن، راه درست را شناختن، کار انقلابی پر حجم، جدیت در مسئولیت ها، پرتوان بودن، با تدبیر حرکت کردن و اولویت بندی کارها) و مضامین سازمان دهنده(حسن ظن الهی، اعتقاد به کمک الهی، سرپرستی، پایبندی، زیرکی، آگاهی، راه گشایی، پر کاری، همت جهادی، فراست و تلاش مضاعف) به دست آمد. در نهایت، با ترکیب و ادغام مضامین فراگیر نزدیک به هم پنج بعد توکل به خدا، مسئولیت پذیری، بصیرت افزایی، خستگی ناپذیری وشتاب توام با تدبیر با تاکید بر بیانات امام خامنه ای استخراج گردید.
_||_
واکاوی مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی)
چکیده
انقلاب اسلامی ایران با محوریت دین در قرن بیستم با شکل و محتوای متفاوتی نسبت به سایر انقلاب های جهانی به وقوع پیوست و شاخصهای گوناگونی از قدرت نرم با وقوع انقلاب اسلامی ایجاد شد. شهید حسن طهراني مقدم یکی از تاثیرگذاران قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود. ایشان از بنیان گذاران سپاه پاسداران و سیستم هاي نظامي و فرماندهي دانشمند، عارف و مخلص و مجاهدي بزرگ بود. در پژوهش حاضر تلاش شده به این سئوال پاسخ داده شود که مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) چیست؟ پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل مضمون، داده های حاصل از بیانات امام خامنه ای را مفهوم سازی کرده اند. بر اساس آن مفاهیم، مضامین اولیه(نیت الهی، انس با قرآن و دعا، عزم راسخ، اراده محکم، تیز بین بودن، راه درست را شناختن، کار انقلابی پر حجم، جدیت در مسئولیت ها، پرتوان بودن، با تدبیر حرکت کردن و اولویت بندی کارها) و مضامین سازمان دهنده(حسن ظن الهی، اعتقاد به کمک الهی، سرپرستی، پایبندی، زیرکی، آگاهی، راه گشایی، پر کاری، همت جهادی، فراست و تلاش مضاعف) به دست آمد. در نهایت، با ترکیب و ادغام مضامین فراگیر نزدیک به هم پنج بعد توکل به خدا، مسئولیت پذیری، بصیرت افزایی، خستگی ناپذیری وشتاب توام با تدبیر با تاکید بر بیانات امام خامنه ای استخراج گردید.
کلمات کلیدی : امام خامنه ای، بصیرت افزایی، خستگی ناپذیری، شهید حسن طهرانی مقدم، قدرت نرم
مقدمه
یکی از ویژگی های بدیع انقلاب اسلامی، داشتن رهبر دینی بود که یک نقطه قوت برای آن محسوب می شود(عرفانی فر،1399 : 65). انقلاب اسلامی هم تولید کننده قدرت نرم و هم پایه قدرت نرم است. استقلال، مقاومت، استقلال طلبی و استکبار ستیزی و دفاع و حمایت از مقاومت، جزء شاخصه ها و مولفههای قدرت نرم انقلاب اسلامی است. شهید حسن طهراني مقدم یکي از بنیانگذاران توپخانه و واحدهاي موشکي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ایران از جنگ ایران و عراق بوده و بیشترین کار و تلاش وي براي توسعه صنعت موشکی بوده است. قسمت زیادی از اقتدار نظامی و موشکی ایران در زمان حیات شهید طهرانی مقدم و با تلاش های او محقق شد و نتیجه امید او به آینده بود. آنچه مسلم است، شهید حسن طهرانی مقدم با امید آفرینی در خود و دیگران توانست با دست خالی به جنگ تحریم ها رفته و از هیچ همه چیز ساختند. شهید طهرانی مقدم بعد از شهادت شناخته شد، روزی که او حرکت در این مسیر را آغاز کرد میگفتند با این تحریمها مگر امکان دارد؟ اما او همه تحریمها را دور زد و آنها را بی اثر ساخت و به رغم همه تهدیدها و تحریمها این کار بزرگ را انجام داد و توان امنیتی کشور را ارتقا بخشید.ویژگی های رفتــاری و اخلاقی؛ درحسن خلق، حســن معاشرت، اخلاق بســیار جــاذب و صمیمــی، تعبد به احــکام دین، تقید به دســتورات دینی و ولایی بودن، از خصوصیات شاخص ایشــان بود. همرزمان شهید طهرانی مقدم که با او زیستهاند و در رکاب او سالها طی طریق کرده اند اذعان دارند که اطرافیانش اگرچه می دانستند او از تبار بزرگان است، اما وسعت روحش را نمیشناختند. پست و مقام برای او پَست و پایین می نمود و تا لحظه آخر به خلق کارهای بزرگ میاندیشید و هیچ درجه ای در شان او نبود. پيشرفت ايران وتقويت قدرت بازدارندگي ايران قدرتمند اسلامي براي او هدفي مقدس بود و اين دانشمند برجسته به تعبير مقام معظم رهبري با پارسايي تمام، خدمتگزاري نمود و شهادت فوز عظيمي بود براي اين سردار رشيد اسلام(رمضانی،1390 : 10). شناخت سردار حسن طهراني مقدم یعنی شناخت آرمانها و اهداف بلند انقلاب اسلامی و شناخت آنچه که این سردار بزرگ جان خود را برای آن از دست داد. شهدای ما از جمله شهید حسن طهرانی مقدم برای خدا و ادای تکلیف، دفاع از استقلال مرزهای جغرافیایی و عقیدتی، نبرد با دشمنان و دفاع از آرمانها و ارزشهای والای الهی به شهادت رسید. آنان کسانی بودند که آخرت گرایی، ایثارگری، تقدم منافع ملی و جمعی بر منافع فردی، خداباوری را با همه وجودشان باور و ایمان داشتند. بررسی ابعاد مختلف زندگی، خدمات، مبارزات و ایثار و فداکاریهای شهید حسن طهرانی مقدم در راه دین و ارزشهای انقلاب، همه سراسر درسآموز است که باید همواره به نحو مناسب برای مردم و جوانان ترسیم و برای ترویج آن اقدام لازم توسط نهادها و رسانههای گروهی صورت گیرد.قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف، به پیشبرد اهداف نظام اسلامی ایران کمک نموده است(سوری و همکاران،1401 : 164). یکی از ویژگی های جمهوری اسلامی ایران برخورداری از منابع قدرت نرم، سخت و نیمه سخت برای پیگیری سیاست بازدارندگی خود است. حال پرسش این است که مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی)چیست؟
پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل مضمون، داده های حاصل از بیانات امام خامنه ای را مفهوم سازی کرده است. بر اساس آن مفاهیم، مضامین اولیه(نیت الهی، انس با قرآن و دعا، عزم راسخ، اراده محکم، تیز بین بودن، راه درست را شناختن،کار انقلابی پر حجم، جدیت در مسئولیت ها، پر توان بودن، با تدبیر حرکت کردن و اولویت بندی کارها) و مضامین سازمان دهنده(حسن ظن الهی، اعتقاد به کمک الهی، سرپرستی، پایبندی، زیرکی، آگاهی، راه گشایی، پر کاری، همت جهادی، فراست و تلاش مضاعف) به دست آمد. در نهایت، با ترکیب و ادغام مضامین فراگیر نزدیک به هم پنج بعد توکل به خدا، مسئولیت پذیری، بصیرت افزایی، خستگی ناپذیری و شتاب توام با تدبیر با تاکید بر بیانات امام خامنه ای استخراج گردید.
پیشینه پژوهش
در خصوص مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم از جهت نظری و تحقیقاتی، پیشینه ای مستقل و واحدی صورت نگرفته؛ به ویژه با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) که معدودی مقاله، همۀ داشته های ما در این حوزه را شامل می شود. در این خصوص پژوهش های اندک و پراکنده ای صورت گرفته است که در ذیل به بعضی از آنها که در برخی جنبه ها به این پژوهش نزدیک تر بودند اشاره شده است:
1- مقاله شناسایی مدل مدیریت فن آوری پیشرانه شهید طهرانی مقدم نوشته آقای سید رضا حجازی و خانم ها انسیه قربانی پور و فهیمه سادات آذرگون به روش کیفی در سال 1394 انجام پذیرفته که یافته های آن در این مقاله راهکار عملی مناسبی برای پیشرفت در حوزه های صنعت فن آوری مدیریت پروژه و همچنین الگوی موفقیت فردی و روحیه کاری بالا برای جوانان ارائه گردیده است.
2- مقاله تحلیل جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در بازدارندگی دفاعی نوشته آقایان حسین سوری، قاسم رنجبر و محمدرضا محمدی به روش موردی-زمینه ای در سال 1401 انجام پذیرفته که یافته های آن حاکی از آن است که مشخصههای بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران باعث تثبیت و ارتقاء بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران میگردد.
3- مقاله طراحی و تدوین الگوی مسالهشناسی در سیاستگذاری امنیتی مبتنی بر منظومه فکری آیت الله العظمی سید علی خامنه ای(مدظله العالی) نوشته آقایان مهدی اقراریان، حمید پیشگاه هادیان، غلامحسین بلندیان و اکبر اشرفی به روش اسقرایی در سال 1400 انجام پذیرفته که یافته های آن در این مقاله ارائه نظریه بومی مسالهشناسی در سیاستگذاری امنیتی مبتنی بر منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده و از بیانات، نامهها، احکام و فرامین رهبری در جهت راهیابی به الگوی مسالهشناسی در سیاستگذاری امنیتی که مرجع فکری این موضوع هستند استفاده گردیده است.
4- مقاله واکاوی مؤلفه های قدرت نرم در آموزه های مهدوی نوشته آقای روح الله عباس زاده به روش توصیفی تحلیلی در سال 1398 انجام پذیرفته که یافته های آن در این مقاله حاکی از آن است که مؤلفه های روانشناختی، اجتماعی فرهنگی، علمی و سیاسی قدرت نرم، در این حرکت جهانی مورد توجه بوده است.
5- مقاله واکاوی عناصر قدرت نرم در جمهوری اسلامی ایران نوشته آقایان ابراهیم حسن بیگی، حسین عصاریان نژاد، اردشیر رئیسی ده کردی به روش توصیفی تحلیلی در سال 1395 انجام پذیرفته که یافته های آن در این مقاله ظرفیتهای بالقوه جمهوری اسلامی ایران را درجهت دستیابی به قدرت نرم ناشی از عناصری در حیطه تواناییها و قابلیت های سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی، علمی و روانشناختی است. عناصری نظیر، مردم پایگی، سلطه ستیزی، ولایت فقیه، خدامحوری وتوحید مداری، فرهنگ و تمدن، ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، شهادت طلبی می باشد که نیاز است آنها را حفظ وروز به روز توسعه دهد .
6- مقاله قدرت نرم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نوشته آقای محمدرضا مایلی و خانم مریم مطیعی به روش توصیفی تحلیلی در سال 1395 انجام پذیرفته که یافته های آن حاکی از آن است که استفاده بیشتر جمهوری اسلامی ایران از قدرت نرم (دانش، فرهنگ و ایدئولوژی) باعث تحکیم و ارتقای جایگاه منطقه ای ایران شده است.» ایران در حوزه دانش، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه پزشکی، سایبری، نظامی و تکنولوژی داشته است، در حوزه فرهنگ، پیشینه غنی ایرانی و اسلامی و اشترکات فرهنگی با کشورهای منطقه دارد؛ همچنین در حوزه ایدئولوژی، بعد از انقلاب اسلامی و ارائه مفاهیمی نظیر نفی تسلط بیگانگان، عدالت و پیوند دین و سیاست بر میزان قدرت نرم خود افزوده است. قدرتی که از آن برای افزایش نفوذ خود در کشورهای منطقه ای از طریق سیاست خارجی بهره می برد.
وجه نوآوری مقاله حاضر نسبت به مطالعات پیشین
همان طور که در پیشینه فوق دیده می شود پژوهش هایی در خصوص شهید حسن طهرانی مقدم توسط پژوهشگران مختلف صورت گرفته است، اما مقاله پیش رو به واکاوی مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) می پردازد. می توان گفت تفاوت اساسی این مقاله با دیگر آثار مرتبط در پرداختن به شهید حسن طهرانی مقدم از نگاه ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) می باشد. با تلاش صورت گرفته و تحلیل متون سخنان مقام معظم رهبری در چارچوب نظری یاد شده، مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم استخراج شده است که در قسمت یافته ها ذکر می گردد.
مفاهیم و چارچوب نظری :
قدرت نرم
اندیشمندان و محققان سیاست بین الملل و مطالعات راهبردی در این نکته اشتراک نظر دارند که در مناسبات بین واحدهای سیاسی و نیز در عرصه نظام بین الملل می توان از دو نوع قدرت سخت و نرم سخن گفت(عباسی و همکاران،1402 : 25). قدرت نرم عبارت است از توانایی کسب مطلوب از طریق جاذبه، نه از طریق اجبار یا تطمیع. قدرت نرم از جذابیت فرهنگ، ایده آل های سیاسی و سیاست های یک کشور ناشی می شود. وقتی سیاست های ما از نظر دیگران مشروع و مورد قبول باشد، قدرت نرم ما افزایش می یابد(نای،1389: 24). به عقیده جوزف نای1، در عصر جهانی اطلاعات، تمامی منابع قدرت نظامی، اقتصادی، و نرم هر چند به درجات مختلف، ولی به یکدیگر مرتبط باقی خواهند ماند. با این حال به نظر وی قدرت نرم اهمیت و معنای پیوسته افزون تری خواهند یافت، به گونهای که کشورها وارد سیاستهای رقابتی ایجاد جذابیت، مشروعیت و اعتبار خواهند گردید. به نظر وی سه منبع عمده برای قدرت نرم یک کشور وجود دارد که عبارتاند از: فرهنگ هنگامی که برای سایر کشورها از جذابیت برخودار گردد، ارزشهای سیاسی، هنگامی که با ارزشهای اجتماعی داخلی، خارجی و روح حاکم بر سیاستهای خارجی کشور مطابقت داشته باشد و مشروعیت، یعنی زمانی که سایر کشورها فرهنگ ملی کشور مورد نظر را مشروع و اخلاقی تلقی نمایند (Nye, 2004:4). به عقیده نای اگر رهبری ارزشهایی را ارائه کند که دیگران، خود مایل به پیروی از آن باشند، اداره کردن آن گروه هزینه کمتری خواهد داشت. شکلگیری قدرت نرم فراگردی بسیار کند و زمان بر است و ایجاد آن در کوتاه مدت ممکن نخواهد بود. به همین دلیل هنگام روی دادن بحرانهای بینالمللی که منافع ملی کشور به خطر میافتد زمان آزمون بزرگ میزان قدرت نرم آن کشور در صحنه میانکشوری فرامیرسد. با توجه به نظریه جوزف نای در ارزیابی مؤلفههای قدرت نرم میتوان گفت که عوامل زوال قدرت نرم کاهش جذابیتهای فرهنگی، شکلگیری تضاد بین ارزشهای سیاسی با روح حاکم بر رفتار سیاست خارجی و زوال مشروعیت ارزشهای سیاسی و فرهنگی کشور مورد نظر در صحنه بینالمللی به ویژه از دید افکار عمومی و شخصیتهای تأثیرگذار بینالمللی. در واقع آمریکا، به استفاده از قدرت نرم خود در قالب فرهنگ و سیاست ها و ارزش ها درپی رسیدن به رهبری ایدئولوژیک جهانی است(دهشیار، 1387 :437). به طورکلی قدرت نرم، برآیند تصویرسازي مثبت، ارائه چهره موجه از خود، کسب اعتبار در افکار عمومی داخلی و خارجی، قدرت تأثیرگذاري غیرمستقیم توام بارضایت بر دیگران، اراده دیگران را تابع اراده خویش ساختن و مؤلفه هایی از این نوع بوده و در برابر مفهـوم قـدرت سـخت یا قدرت نظامی و تسلیحاتی قرار می گیرد(افتخاری، 1389 : 137).
شهید حسن طهرانی مقدم
شهید حسن طهرانی مقدم، یکی از بنیانگذاران توان موشکی کشورمان به شمار میرود و به همین دلیل لقب پدر موشکی را به او دادهاند. او ۶ آبان ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکلگیری رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اطلاعات منطقه ۳ سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد. بعد از عملیات ثامن الائمه(ع)، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد و برهمین اساس آبان سال ۱۳۶۲ مأموریت راهاندازی و سازماندهی فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه به طهرانی مقدم محول شد. پس از صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سهگانه سپاه پاسداران، شهید طهرانی مقدم در سال ۱۳۶۴ به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. او در اول مهر سال ۱۳۸۴ بهعنوان جانشین سردار علی زاهدی در نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد و در ۲۵ آذرماه سال ۱۳۸۵ بهعنوان مشاور فرماندهکل سپاه در امور موشکی و رئیس سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد. شهید حسن طهرانی مقدم، ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۰ به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت شهادت ایشان صادر کرده اند. شهید طهرانی مقدم را با عباراتی نظیر سردار عالیقدر، دانشمند برجسته و پارسای بیادعا مورد خطاب قرار دادند(رمضانی،1390 : 7).
دیدگاه امام خامنه ای در خصوص سردار شهید حسن طهرانی مقدم
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیامی با گرامیداشت یاد شهدای سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، خصوصا سردار سرلشکر حسن مقدم خاطرنشان کردند: محصول تلاشهای این عناصر ممتاز، هماکنون در اختیار مردان جهاد است و تربیتشدگان آن مجموعه، از کفایت لازم برای ادامه آن خط نورانی برخوردارند. متن پیام به این شرح است:
حادثه خونین در یکی از مراکز پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالیقدر، دانشمند برجسته و پارسای بیادعا، سردار حسن مقدم انجامید، واقعیتی تلخ و اندوهبار بود.آن جانبرکفان نستوه با سینه گشاده و عزم راسخ همواره به پیشباز خطر شتافته و در دوران دفاع مقدس و پس از آن، هرگز احساس خستگی به خود راه ندادند. شهادت، بیشک برترین آرزوی آنان بود. لیکن فقدان مردان بزرگ در هر کشور و جامعه ای برای آن مردم و آن کشور خسارت و تأسفبار است. خدا را شکر که محصول تلاش های آنان هماکنون در اختیار مردان جهاد است و تربیت شدگان آن مجموعه، از کفایت لازم برای ادامه آن خط نورانی برخوردارند. تسلیت صمیمانه خود را به بازماندگان و دوستان و همکاران این شهدا تقدیم می دارم. سیدعلی خامنهای-25/08/1390
شهید طهرانی مقدم سراپا اخلاص بود من بیستوپنج شش سال است که ایشان را از نزدیک میشناسم، همت خیلی بلندی داشت؛ افق های خیلی بلندی را میدید. یکی از خصوصیات برجسته ایشان مدیریت بود؛ یک مدیر طبیعی بود؛ درس مدیریت هم نخوانده بود اما واقعاً یک مدیر بود.
روش پژوهش
انتخاب روش تحقیق در هر پژوهشی بر اساس ماهیت موضوع تحقیق، سوالات و اهداف آن میباشد. این پژوهش بر حسب نوع دادههای استفاده شده، کیفی، بر حسب نتیجه توسعهای و بر حسب هدف، پژوهشی-اکتشافی است. این تحقیق از نوع تحقیقات نظری است که در آن محقق بدون داشتن یک هدف کاربردی خاص، صرفا برای توسعه دانش به مطالعه میپردازد. در این تحقیق با توجه به ضرورت استنباط از مهمترین منبع روایی در زمینه مدیریت (سخنان و بیانات امام خامنهای)، ابتدا روش اسنادی و مطالعه نظری به کار گرفته شد .در ادامه از بین راهبردهای متنوع پژوهش کیفی، از راهبرد تحلیل مضمون با سبک اترید-استرلینگ بهره برده شده است(حکاک و همکاران،1399 : 12).تحلیل مضمون روشی برای شناخت،تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی است. مضمون یا تم ، بیانگر چیز مهمی در دادهها در رابطه با سوالات تحقیق است،آنچه اهمیت دارد معنا و مفهوم مضمون است. بنابر این، قضاوت محقق در رابطه با اینکه مضمون چیست ؟کاملا ضروری است. روش تحلیل مضمون، فرآیندی برای تحلیل دادههای متنی است و دادههای پراکنده و متنوع را به داده هایی غنی و تفصیلی تبدیل میکند(محصص،1399 :32). درنهایت شبکه مضامین بر اساس یک رویه مشخص مضامین زیر را نظاممند میکند:
الف. مضامین اصلی، ب. مضامین سازماندهنده، ج.مضامین فراگیر، سپس این مضامین به صورت نقشه های شبکه وب رسم می شوند که در آن مضامین برجسته هر یک از این سه سطح همراه با روابط میان آنها مانند نگاره زیر نشان داده میشود. برای انجام نظاممند مراحل تحلیل مضمون از نرم افزار MAXQDA که یک نرم افزار تحلیل کیفی است، استفاده شد. واحد تحلیل در این پژوهش سخنان و بیانات امام خامنهای(مدظله العالی) می باشد. تلاش شده است با رویکرد استقرایی داده های مرتبط استخراج شود و در قالب جدول ارائه گردد و سپس مفاهیم مرتبط توسط عبارتی کد بیان شده است.
جدول2. مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر اندیشه امام خامنه ای(مدظله العالی)
سخنان امام خامنه ای (متن/مضمون) | مضمون اولیه (اصلی) | مضمون سازمان دهنده | مضمون فراگیر | کدها |
کارهای بزرگ، به همّتهای بزرگ و به ایمانهای عمیق - ایمان به کار، ایمان به مردم و پشت سر و مهمتر از همه اینها، ایمان به خداوند و پاداش الهی - احتیاج دارد . 1380/10/12
| نیت الهی
انس با قرآن و دعا | حسن ظن الهی
اعتقاد به کمک الهی | توکل به خدا | 5/9/1401 ،20/6/1401 ، 21/2/1400 ،18/10/1398 ، 8/8/1397 ، 29/8/1397 ، 3/3/1396 ، 7/2/1396 ، 31/5/1395 ، 8/7/ 1394 ، 18/5/1392 ، 16/4/1393 ،
|
جوان های عزیز! خودتان را قوی کنید و عزم راسخ را در درون خودتان پرورش دهید؛ شما مسئولیتهای سنگینی را بر دوش دارید.بیانات در مراسم مشترک دانشگاههای افسری ارتش۱۳۸۴/۰۹/۳۰ | عزم راسخ
اراده محکم | سرپرستی
پایبندی |
مسئولیت پذیری | 10/09/1398 ، 27/09/1397 ،12/7/1391، 22/09/1385 ،20/09/1384 06/02/1394 ، 12/02/1392 ،6/11/1388، 11/02/1387 ،20/08/1385 |
حفظ انگیزه،حفظ هوشیاری،حفظ وحدت،زدودن هر پسماند خطرناک،کار فرهنگی بصیرت افزا و خلاصه آمادگی های همه جانبه نباید فراموش شود. 30/08/1396 | تیزبین بودن
راه درست را شناختن | زیرکی
آگاهی
|
بصیرت افزایی
| 1/2/1398 ، 22/12/1397 ، 29/11/ 1396 ، 1/6/1397 ، 19/12/1396 ، 19/10/ 1395 ، 30/10/1394 ، 8/10/1394 ، 19/10/1393، 6/9/ 1393 ، 26/11/1401 ، 22/10/1401 ، 5/5/1401 ، 19/2 /1401 ،
|
باحرکت عادی و احیاناً خوابآلوده و بیحساسیت نمیشود کارهای بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است. 1392/12/20 | کار انقلابی پرحجم
جدیت در مسئولیت ها پرتوان بودن | راه گشایی
پرکاری
همت جهادی | خستگی ناپذیری | 20/8/1385 ، 14/7/1374 ، 20/12/1392 ، 10/2/1396 ، 20/4/1394 ، 16/4/ 1393 ، 26/4/1400 ، 12/5/1400 ، 10/5/1399 ، 24/2/1398 ، 22/11/1397 ، 1/10/1396 |
پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شبوروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریّت جهادی است. 29/11/1396 | با تدبیر حرکت کردن
الویت بندی کارها | فراست
تلاش مضاعف
| شتاب توام با تدبیر | 29/ 8/1392 ، 30/6/1395 ، 13/11/1388 ، 24/6/1388 ، 21/2/1386 ، 18/7/1385 ، 11/2/1380 ، 4/6/ 1381 ،
|
با بررسی سخنان و بیانات امام خامنهای در خصوص قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم ، در مرحله اول 60 کد استخراج شد. در مرحله بعد با ترکیب و مقایسه مستمر کدها،11 مقوله فرعی شکل گرفت و پس از بررسی و سنخ سنجی مولفهها و با توجه به حوزه قدرت نرم شهید طهرانی مقدم ،5 مولفه اصلی توکل به خدا، مسئولیت پذیری، بصیرت افزایی، خستگی ناپذیری، وشتاب توام با تدبیر طراحی شد. برای سنجش پایانی پژوهش، نمونه هایی از بیانات مورد تحلیل انتخاب و مجددا کدگذاری شد، برای حصول اطمینان از اعتبار و روایی پژوهش علاوه بر بررسی مقولهها و شاخص ها، نظرات و رهنمودهای برخی از استادان دانشگاه نیز مورد لحاظ قرار گرفت. در نهایت، مقولههای اصلی در قالب شبکه مقولهها با یکدیگر مرتبط شدند و بدین ترتیب،الگوی مفهومی مولفه قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم اسخراج شد.
ترسیم الگو
بعد از مراحل کدگذاری، انتخاب مضامین اصلی و سازماندهنده و فراگیر، ترسیم الگوی قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با توجه به سخنان و بیانات امام خامنهای در شکل ذیل ارائه شده است.
پرکاری |
همت جهادی |
حسن ظن الهی
|
راه گشایی |
خستگی ناپذیری |
توکل به خدا |
اعتماد به کمک الهی |
مولفه های قدرت نرم شهید طهرانی مقدم |
آگاهی |
بصیرت افزایی |
مسئولیت پذیری |
پایبندی |
شتاب توام با تدبیر
|
زیرکی |
سرپرستی |
فراست |
تلاش مضاعف |
شکل 1: مولفه های قدرت نرم شهید طهرانی مقدم با تاکید بر اندیشه امام خامنه ای
واکاوی مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی)
امام خمینی(ره)واقعه انقلاب اسلامی را بر اساس تحول روحی معنوی در جامعه ایران به عنوان یک امر الهی تفسیر میکرد(درودیان،1395 :41). در این تحقیق تلاش شده مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنه ای را مورد بررسی قرار گیرد. موفقیت قدرت نرم در شناخت افکار، ارزش ها، هنجارها، عادات و نیازهای اخلاقی و رفتاری نهفته است(مایلی و مطیعی،1395 : 199). پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل مضمون، داده های حاصل از بیانات امام خامنه ای را مفهوم سازی کرده است. بر اساس آن مفاهیم، مضامین اولیه(نیت الهی، انس با قرآن و دعا، عزم راسخ، اراده محکم، تیز بین بودن، راه درست را شناختن،کار انقلابی پر حجم، جدیت در مسئولیت ها، پر توان بودن، با تدبیر حرکت کردن و اولویت بندی کارها) ومضامین سازمان دهنده(حسن ظن الهی، اعتقاد به کمک الهی، سرپرستی، پایبندی، زیرکی، آگاهی، راه گشایی، پر کاری، همت جهادی، فراست و تلاش مضاعف) به دست آمد. در نهایت، با ترکیب و ادغام مضامین فراگیر نزدیک به هم پنج بعد توکل به خدا، مسئولیت پذیری، بصیرت افزایی، خستگی ناپذیری وشتاب توام با تدبیر با تاکید بر بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) استخراج گردید. با عنایت به بیانات رهبری معظم انقلاب به نظر می رسد در خصوص مولفه های قدرت نرم شهید حسن طهرانی مقدم با تاکید بر بیانات امام خامنهای(مدظله العالی) عوامل ذیل تاثیرگذارند که عبارتند از:
توکل به خدا
ايمان عبارت از جايگيرشدن اعتقاد در قلب و از امن گرفته شده، گويى مومن به آن چه بدان ایمان پیدا كرده، امنيت و مصونیت نميدهد که در آن مورد دچار شك و ترديد نمى شود، چرا که شك و ترديد آفت اعتقاد است (طباطبایی،1379: 1/ 72). توکل به خدای متعال از جمله نشانههای جامعه ایمانی میباشد. در جامعه اسلامی، مومنین بر اساس وعدههای الهی، تمام کارهای فردی و اجتماعی خود را با توکل به خدا آغاز کرده و حمایت الهی را برای خود کافی دانند(قرایی آشتیانی و پورصادق،1398 :13) چرا که قرآن مجید بیان میفرماید: وتوکل علی الله و کفی باالله وکیلا(احزاب،6). در نگرش مسلمانان ایمان به خداوند متعال چنان احساس امنیتی به فرد میدهد که در صورت رویارویی با بحرانها و مصیبتها، خدا را در کنار خود حس میکند و به این ترتیب دلگرم و امیدوار میشود. از جمله در قرآن کریم خدای تعالی فرموده است: الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ همان کسانی که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مییابد(رعد،28).كسانی كه به خدا ایمان دارند ؛ او را به عنوان قدرتی بی منتها دوست و یاور خود میدانند؛ كما اینكه خداوند متعال وعده داده: الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور . خداوند یاور مومنان است و آنها را از تاریكی به روشنایی میبرد(بقره،257). كسانی كه به خدا ایمان دارند، بر او توكل می كنند، زیرا قرآن کریم مى فرماید: وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ هر كس بر خدا توكل كند، خدا او را كافى است(طلاق،3). در خصوص ایمان به خدای متعال می توان گفت شهید طهرانی مقدم در تمام مراحل سختی کار، قویا اعتماد به وعده و نصرت الهی داشت و همیشه بر این اعتقاد بود که کار برای خدا و دفاع از مظلومین عالم، نصرت الهی را در پی دارد(طهرانی مقدم،1393 : 8).
امام خامنهای در خصوص توکل به خدا اشاره میکنند که: کارهای بزرگ، به همّتهای بزرگ و به ایمان های عمیق - ایمان به کار، ایمان به مردم و پشت سر و مهم تر از همه این ها، ایمان به خداوند و پاداش الهی - احتیاج دارد و یک کار جهادی لازم است (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کشاورزان1380/10/12).
مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری به معنای افزایش مقاومت فرد در برابر شرایط است، تا به جای پیروی از فشارهای بیرونی از الزامات درونی تبعیت کند(Pugh,2018:342). مسئولیت پذیری و عمل به مسئولیت اجتماعی از مفاهیم مهم در مبانی اسلامی و اعتقادات دین مبین اسلام است. مسئولیتپذیری یعنی تعهدی درونی که از سوی فرد برای به انجام رساندن تمام فعالیتهایی که به وی سپرده شده به گروه یا افراد دیگر القا میشود. مسئولیت پذیر بودن به معنای قابل اتکا بودن، وفای به عهد و متعهد ماندن است. این مفهوم به معنای این است که عواقب آنچه میگوییم و آنچه انجام میدهیم را قبول کنیم و بدانیم که میتوانیم تواناییهای خود را ارتقاء دهیم. افراد مسئولیتپذیر، افسار هدایت زندگی خود را در دست میگیرند. آنها برنامهریزی میکنند و برای تقویت استعدادها و مهارتهای خود، هدفگذاری میکنند. این افراد به طور آگاهانه تصمیمگیری میکنند، مقررات را مورد ملاحظه قرار میدهند و به نحوه تاثیر رفتار و انتخابهای خود بر جامعه و خانواده اهمیت میدهند. در جمهوری اسلامی ایران، برای مسئولان شاخص ها و ویژگی های خاصی مورد نظر است که همواره مورد تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است. از جمله امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به طور مبسوط و با ظرافت بسیار عالی به ترسیم مسئولیت پذیری مطلوب از سوی مسئولان در نظام جمهوری اسلامی ایران برای همه عرصه ها به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی، با تاکید بر مسئولیت پذیری جوانان پرداخته است(خلیلی و همکاران، 1401 : 217). رهبرمعظم انقلاب در منزل شهید حسن طهرانی مقدم فرمودند: ایشان سراپا اخلاص بود. او را 36-35سال از نزدیک می شناختم، همت خیلی بلندی داشت، افق های خیلی بلندی را می دید، ایشان یک مدیر طبیعی بود. یکی از خصوصیات برجسته ایشان مدیریت بود. درسش را نخوانده بود، واقعا یک مدیر بود(طهرانی مقدم،1393 : 2).
امام خامنهای در خصوص مسئولیت پذیری اشاره میکنند که: جوان های عزیز! خودتان را قوی کنید و عزم راسخ را در درون خودتان پرورش دهید؛ شما مسئولیتهای سنگینی را بر دوش دارید(بیانات در مراسم مشترک دانشگاههای افسری ارتش۱۳۸۴/۰۹/۳۰).
بصیرت افزایی
بصیرت در آموزه ها و فرهنگ قرآنی، حالتی است که به انسان توانایی درک درست حقایق و تحلیل واقعیت ها را می دهد(غرسبان روزبهانی وشیخ حسینی،1401: 301). منظور از بصیرت دینی، نوعی بینش عمیق درباره حق و حقیقت است که در رفتارهای فردی، اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی بروز و نمود دارد و موجب می شود انسان در همۀ عرصه ها، به ویژه عرصۀ اجتماعی سیاسی، رفتاری همسو باحق داشته باشد. بصیرت به انسان قدرت روحی میدهد، قطعا انسانی که بصیرت نداشته باشد و نتواند شرایط را به درستی درک کند نمیتواند تحلیل درستی از وقایع داشته باشد و همواره در کار خود تردید دارد. اگر بخواهیم نهال ایمان در ما پابرجا باشد، باید ریشههای عمیق آن در زمینِ دل ما، گسترده شده باشد؛ دراینصورت است كه كسی نمیتواند با یك سخنرانی، مقاله یا فیلم، آن را سست کند. كسانی هماكنون میکوشند تا به هر قیمتی، ایمان را از جوانان این مرز و بوم بگیرند.(مصباح یزدی،1393: 18).
دشمن شناسی، معرفی چهره واقعی دشمن، استراتژی، بررسی اصول و مبانی مبارزه با دشمن است. دشمن شناسی، شناخت هدف و تشخیص مسیر و شناسایی کارکرد دشمن از راهبردهای کاربردی بصیرت است تا بر این اساس استراتژی تقابل به هنگام با دشمن همراه با تفکر و راهکارهای نظری و عملی تقابل تدوین و اجرایی شود. در خصوص بصیرت شهید حسن طهرانی مقدم می توان اشاره داشت که در تمامی کارها و موارد تابع محض نظر ولایت بود. همیشه می گفت: هر کاری که نظر مبارك ولی بر آن باشد مایه خیر و برکت بوده و عاقبت بخیری محض به دنبال دارد. در هر کاری که نظر ولایت بر آن نبود محال بود انجام بدهد(طهرانی مقدم،1393 : 8).
امام خامنهای در خصوص روحیه بصیرت اشاره میکنند که: حفظ انگیزه، حفظ هوشیاری، حفظ وحدت، زدودن هر پسماند خطرناک، کار فرهنگی بصیرت افزا و خلاصه آمادگی های همه جانبه نباید فراموش شود(پاسخ مقام معظم رهبری به نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به تاریخ 30/08/1396).
خستگی ناپذیری
خستگی ناپذیر بودن در کارها، بخاطر تامین منافع مردم و ملت کار کردن، استقامت داشتن در مسائل و مشکلات از جمله ویژگیهای یک مدیر شایسته است. همواره فرمایشات مقام معظم رهبری تعیین کننده و راهگشا بوده و اظهارات ایشان ریلگذار حرکتهای کشور بوده است. اما ایشان درباره نحوه رویارویی مسئولان با مسائل اقتصادی کشور جهت کاهش مشکلات معیشتی مردمی، دلیل بسیار مهم مدیریت خستگی ناپذیر را مطرح کردند. اصولاً کلمه جهاد، کار زیاد و فراوان را به ذهن متبادر میکند. کار فوقالعاده و زیاد از نظر رهبری، کار جهادی و مبتنی بر روحیه جهاد است.مدیر جهادی کار را با جدیت،شوق و خستگی ناپذیری انجام میدهد.همچنان که مرور حوادث سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی و بازخوانی آن چیزی است که بر بعضی مدیران اوایل انقلاب گذشته است(صفایی حائری،1379 : 65). در خصوص خستگی ناپذیری شهید حسن طهرانی مقدم می توان گفت که برای یک نمونه سوخت چندین مرتبه کارشان شکست می خورد و عده ای مأیوس شدند ایشان به هم روحیه می دادند و از اهمیت کار برایشان توضیح می دادند(طهرانی مقدم،1393 : 9).
مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره میکنند که: باحرکت عادی و احیاناً خوابآلوده و بیحساسیت نمیشود کارهای بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است(بیانات مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی1392/12/20). مدیریت جهادی نیازی دائمی برای کشور است، ما حداقل برای یک قرن آینده هم به این نوع سبک مدیریتی برای پیشرفت و توسعه کشور نیازمندیم؛ آن هم تا وقتی که دشمنان و رقبای ما به فکر تخریب ما هستند. در دستور کار قرار دادن مبانی، قوانین و راهبردهای اقتصاد مقاومتی و اتکاء به منابع داخلی خصوصا منابع انسانی بومی برای پیشرفت و توسعه کشور و قطع اتکاء به فروش نفت، از مسیر فرهنگ و مدیریت جهادی امکان پذیر است.
شتاب توام با تدبیر
شهید حسن طهرانی مقدم در کار بسیار جدی بوده و هر کاری را تا حصول نتیجه پیگیری می نمودند و اعتقاد داشت کارها باید با جدیت و اهتمام تمام پی گیری نمود تا در زمان مناسب خود به نتیجه برسد. تدبیر و برنامه ریزی در امور زندگی، از مواردی است که عقل آن را لازم می داند و ائمۀ اطهار(ع) نیز سفارشاتی به این امر فرمودهاند. تدبیر در لغت به دور اندیشی معنا شده است .تدبیر به موقع و شتاب در انجام کار، ضامن موفقیت مدیر جهادی در وظایف محوله است(فیروزآبادی،1390 : 81). چه بسیار کارهای مفیدی که به خاطر تأخیر و عدم شتاب مناسب(حرکت پیش رونده و پیش برنده انقلاب)، در زمانی به انجام رسیده اند که یا دیگر هیچ فایده ای نداشته اند و یا بسیار کم فایده بوده اند.
امام خامنهای(مدظله العالی) در خصوص شتاب توام با تدبیر اشاره میکنند که: پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شبوروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریّت جهادی است(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم استان آذربایجان شرقی 29/11/1396).
نتیجه گیری
شهید حسن طهرانی مقدم یك فرمانبرداری بود كه نه تنها ولی امر مسلمین را برای خودش فرمانده می دانست بلكه ولی امرش بود، ولی خدا بود، نایب امام زمانش بود و ازاین منظر عاشقانه در ركاب رهبری قدم بر می داشت. شهید حسن طهرانی مقدم كوهي از مجموعه خصایل نیكو و محسنات بود و در یك كلمه نمی گنجد. شهید طهراني مقدم آنچه كه بیش از همه واقعا در ایشان متبلور بود آن نگاه بلندش و همت عالیش و سختكوشي و ایمان به راه و یقین موفقیتش بود. می توان اشاره داشت اگرآن نگاه دوراندیشانه شهید حسن طهرانی مقدم نبود الان موشکهای ما همان اسکاد سیصد کیلومتری بود در حالی که امروز موشکهای ساخت کشورمان به برد دو هزار کیلومتری آن هم بدون انحراف از هدف و نقطه زن رسیده است. محصول تلاش های طهرانی مقدم و یارانش است. نسل جوان ما برای رسیدن به قلههای عزت و سعادت سخت به مکتب و مرام شهید حسن طهرانی مقدم و شهدای انقلاب اسلامی نیاز دارد چون تمامی زندگی این شهید نه تنها برای مردم و جوانان ایران که برای همه افراد در عالم موثر و الگویی بیبدیل و مثالزدنی است. پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل مضمون، داده های حاصل از بیانات امام خامنه ای را مفهوم سازی کرده اند. بر اساس آن مفاهیم، مضامین اولیه(نیت الهی، انس با قرآن و دعا، عزم راسخ، اراده محکم، تیز بین بودن، راه درست را شناختن، کار انقلابی پر حجم، جدیت در مسئولیت ها، پر توان بودن، با تدبیر حرکت کردن و اولویت بندی کارها) ومضامین سازمان دهنده(حسن ظن الهی، اعتقاد به کمک الهی، سرپرستی، پایبندی، زیرکی، آگاهی، راه گشایی، پر کاری، همت جهادی، فراست و تلاش مضاعف) به دست آمد. در نهایت، با ترکیب و ادغام مضامین فراگیر نزدیک به هم پنج بعد توکل به خدا، مسئولیت پذیری، بصیرت افزایی، خستگی ناپذیری وشتاب توام با تدبیر با تاکید بر بیانات امام خامنه ای استخراج گردید.
منابع و مآخذ:
-قرآن کریم
-افتخاری،اصغر(1389)، قدرت نرم،فرهنگ و امنیت(مطالعه موردی بسیج)،تهران: انتشارات امام صادق (ع).
- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کشاورزان1380/10/12
- بیانات مقام معظم رهبری در مراسم مشترک دانشگاههای افسری ارتش۱۳۸۴/۰۹/۳۰
- بیانات مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی1392/12/20
- بیانات مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی1392/12/20
- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم استان آذربایجان شرقی 29/11/1396
- پاسخ مقام معظم رهبری به نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به تاریخ 30/08/1396
-پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت سردار حسن طهرانی مقدم به تاریخ 25/08/1390
- حکاک،محمد،میثم جعفری و مهدیه ویشلقی،(1399)، «واکاوی استراتژی سکوت بر اساس آموزه های نهج البلاغه»،دوفصلنامه علمی پژوهشی علوی،سال یازدهم،شماره 2،صص 24-3. https://alavi.ihcs.ac.ir
-خلیلی،ابراهیم،باقری هشی،مهدی،ساوه درودی،مصطفی و علیزاده،حشمت(1401)، «مسئولیت پذیری در تراز انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری»،فصلنامه دفاعی استراتژیک،شماره 87،صص 244-211 https://journals.sndu.ac.ir
- دهشیار، حسین(1387)، جهانی شدن: تک هنجاری طلبی ایالات متحده آمریکا، فصلنامه سیاست خارجی، سال چهارم، شماره 2
-رمضانی،محمدجواد(1390)، ویژه نامه سومین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی مقدم،دوماهنامه صبح قریب،شماره اول
-سوری،حسین،رنجبر،قاسم و محمدی،محمدرضا(1401)، تحلیل جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در بازدارندگی دفاعی،فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس،دوره 8،شماره 2،صص 183-163 . https://hds.sndu.ac.ir
- صفایی حائری،رضا(1379)،شاخصهها و نشانههای وجدان کاری معیاری برای ارزیابی مدیر جهادی،تهران: نشر کوثر
-طباطبائی،سیدمحمدحسین(1379).ترجمه تفسیر المیزان،ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی،تهران:نشر امیرکبیر.
-طهرانی مقدم،علی(1393)،موسسه فرهنگی هنری شهدای غدیر،ویژه نامه سومین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی مقدم.
-عباسی،کریم،قائم پناه،صمد،شمسینی غیاثوند،حسن و اطهری مریان،سید اسدالله(1402)،تاثیر قدرت نرم در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر آیت الله خامنه ای،فصلنامه پژوهش های سیاسی و بین المللی،دوره 14،شماره 54، صص 49-24. https://jpir.takestan.iau.ir
- عرفانی فر،علی(1399)،نقش راهبردی حاج قاسم سلیمانی در شکل گیری محور مقاومت و مدیریت توحیدی آن، فصلنامه تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی،شماره یک،صص 79-63 . https://ensani.ir
-غرسبان روزبهانی، مرتضی و شیخ حسینی، مختار(1401)، «مبانی و شاخصههای سیاسی انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی»،فصلنامه مهدویت،شماره 61،صص322- 276. https://www.magiran.com
- فیروزآبادی،حسن(1390)،از جهاد تا جهاد،تهران: انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی
- قرایی آشتیانی،محمدرضا و پورصادق،ناصر(1398)، بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت جهادی با تاکید بر دیدگاه حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای (مدظلهالعالی)،فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی،دوره 9،شماره 37،صص 42-7 https://smsnds.sndu.ac.ir
-مایلی،محمدرضا و مطیعی،مریم(1395)، قدرت نرم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی،فصلنامه مطالعات روابط بین الملل،دوره 9،شماره 35، صص 207-190 . https://prb.ctb.iau.ir
- محصص،مرضیه(1399)،مبانی و مولفههای رفتار آوایی در سازمانهای آموزشی با نگرشی بر آموزه های نهجالبلاغه،فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام،دوره 8،شماره 15،صص 52-29. https://esi.isu.ac.ir
-مصباح یزدی،محمد تقی(1393).زلال نگاه،تدوین و نگارش،قاسم شبان نیا،قم:موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
-نای، جوزف، (1389). قدرت نرم، ابزارهای موفقیت در سیاست بین الملل، سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
Pugh,K., Luzon,O., & Ellett,L.(2018), Responsibility beliefs and persecutory delusions,Psychiatry Reseach,259
-Nye, Joseph, (2004). Soft Power and Leadership, Compass: A Journal of Leadership. (Compass is published by the Center for Public Leadership, John F. Kennedy School of Government, Harvard University).
Analyzing the components of soft power of Martyr Hassan Tehrani Moghadam with emphasis on the statements of Imam Khamenei
Iran's Islamic revolution centered on religion in the 20th century took place with a different form and content than other world revolutions, and various indicators of soft power were created with the occurrence of the Islamic revolution. Martyr Hassan Tehrani Moghadam was one of the influencers of soft power of the Islamic Republic of Iran in the region. He was one of the founders of the Islamic Revolutionary Guard Corps and the military and command systems, a scholar, a mystic, and a great mujahideen. In the current research, an attempt has been made to answer this question, what are the components of the soft power of Shahid Hassan Tehrani Moghadam by emphasizing the statements of Imam Khamenei? Researchers have conceptualized the data obtained from the statements of Imam Khamenei by using the method of thematic analysis. Based on those concepts, the primary themes (divine intention, connection with the Quran and prayer, firm determination, strong will, being sharp, knowing the right path, heavy revolutionary work, seriousness in responsibilities, being powerful, moving wisely and prioritization of tasks) and organizing themes (good faith in God, belief in God's help, guardianship, adherence, cleverness, awareness, openness, diligence, jihadi effort, frost and double effort) were obtained. Finally, by combining and integrating the inclusive themes, the five dimensions of trust in God, responsibility, insight, tirelessness and quickness combined with tact were extracted with emphasis on the statements of Imam Khamenei.
Keywords: Imam Khamenei, Visionary, Indefatigable, Martyr Hassan Tehrani Moghadam, Soft Power
[1] Joseph Nye