بررسی راهکارهای ایجاد انگیزش معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوههای نوین آموزش در فضای مجازی
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. نویسنده مسئول
2 - کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: فضای مجازی, انگیزش, شیوههای نوین تدریس,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی راهکارهای ایجاد انگیزش معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوههای نوین آموزش درفضای مجازی آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان کرمانشاه است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی انجام گرفت. در این تحقیق از 12 نفر ازمعلمان و اساتید و خبرگان مسلط به شیوههای نوین تدریس ناحیه سه آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه به عنوان نمونه استفاده شده است. به منظور شناسایی راهکارهای موثر بر ایجاد انگیزش معلمان از روش تحلیل مضمون استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه گیری از جامعه پژوهش اقدام شد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پایایی به روش پیشنهادی لینکن و کوبا استناد شد و برای تأمین اعتبار و مقبولیت دادهها از روش درگیری دائمی و مستمر بهره گرفته شد. 16 مؤلفه شامل (وظیفه شناسی، تعهد حرفهای، خودکارآمدی، اثربخشی، اعتماد به نفس، رضایت مندی شغلی، خود مختاری، مسئولیت پذیری، ابتکار در تدریس، خلاقیت، تعامل با همکاران، به روز نمودن مهارتها، تنوعگرایی، پیشرفت شغلی، دلبستگی شغلی و شایستگی حرفهای) بر انگیزش معلمان مؤثر بودند.
ترابی گلسفیدی، رقیه(1400). بررسی تأثیر انگیزش بر پیشرفت حرفهای معلمان (مطالعه موردی: معلمان متوسطه اول ناحیه یک رشت)، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه قدیر لنگرود.
خلیق قره تپه، شهربانو(1399). رابطه صلاحیتهای حرفهای، خود کارآمدی تدریس و انگیزش شغلی باکیفیت تدریس معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
روحانی، زهرا(1400). بررسی رابطه انگیزش شغلی با تعهد سازمانی و از خود بیگانگی شغلی با نقش میانجی جنسیت معلمان ابتدایی شهرستان ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، گرایش برنامهریزی درسی، موسسه آموزش عالی میعاد واحد مهاباد.
ضرغامی فر، رحیمه(1398). انگیزش شغلی بر اساس مدل هاکمن - اولدهام و رابطه آن باصلاحیتهای حرفهای و عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر هیرمند، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربتی، گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند.
طغرلی، مریم(1399). بررسی تأثیر دورههای ضمن خدمت بر روش تدریس معلمان ریاضی دوره متوسطه شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 99/98، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
گلزاری مقدم، نجمه؛ مهدی نژاد، ولی؛ نیک منش، زهرا(1400). مقایسه تاثیر الگوی آموزشی - انگیزشی کار بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه، جامعه شناسی آموزش و پرورش، 14(2)، 143-153.
میرزایی، محمد(1400). رابطه بین هوش هیجانی، تعارض کار - خانواده و انگیزش شغلی با زندگی کاری معلمان دوره ابتدایی آموزشوپرورش شهرستان گلیبر سال تحصیلی 1400/1399، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، گرایش تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز تبریز.
هاشمی، هاجر السادات(1399). طراحی مدل برای بررسی شایسته سالاری مدیران برانگیزش معلمان ابتدایی اداره آموزشوپرورش شهرستان پاسارگاد، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.
Arian , Mahdieh , Saleimavi,Mahsen, Oghazian, Mohammad Bagher (2018 ) . .Job Satisfaction and the factors affecting satisfaction in nurse educators : A systematic review , Journal of professional Nursing , Volume 34, Issue 5, September–October 2018, Pages 389-399.
Bal- Tastan , S . Mousavi - Davoudi , S. M. Masalimova , A . R. Bersanov , A. S. Kurbanov , R. A. Boiarchuk , A. V . Pavlushin , A.A. (2018 ) .The impacts of teachers efficacy and motivation on students academic achievement in science eduction among secondary and high school students . Eurasia J .Math , Sci Tech .Ed , 14(6 ) : 2353 - 2266.
Brant von Goble, Jilin International Studies University, Jilin, P. R. of China ,2022 . Distance Learning: Mindset, Motivation, And Adaptation In The Covid Era, European Journal of Open Education and E-learning Studies.
Braun, V., Clarke, V., & Terry, G. (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide. SAGE Publications Ltd.
Dian Dian , (Department of Islamic Educational Management, Sunan University of Sunan Gunong Jati, Bandung, West Java) Indonesia , (Department of Islamic Educational Management, Sinan Gunong Jati University of Islam, Bandung, West Java) Indonesia , Nandan Najiat Al-Huda (Department of Islamic Educational Management, Sinan Gunong Jati University of Islam, Bandung, West Java) Indonesia (2022 ) .
Determining the effect of principal motivation on the performance of teachers of Mataati Bandung Islamic integrated primary school.
Goller, M., Ursin, J., Vähäsantanen, K., Festner, D., & Harteis, C. (2019). Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career : The first application of the FIT-Choice scale in Finland. Teaching and Teacher Education, 85, 235-248.
Hasanah; Muhammad Ardi; Lu`mu; Muhammad Nasir Malik, 2022 , Makassar state university , Indonesia , Teacher Competency Anaiysis in Applying Technological , Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) on Productive Learning Vocational High School (VHS), International Journal of Social Science Resarch and Review
Isha DeCoito and Mohammed Estaiteyeh, Online teaching during the COVID-19 pandemic: exploring science/STEM teachers’ curriculum and assessment practices in Canada , (2022), DeCoito and Estaiteyeh Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Resear.
Juhji Juhji, Ilzamudin Ma’mur, Enung Nugraha, Naf’an Tarihoran, and Encep Syarifudin Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia,2022, Madrasah Teacher Job Satisfaction, How Does It Relate to Work Motivation? A Meta-Analysis, International Journal of Education, Teaching, and Social Science.
Katia Brunetti, (2020). Motivation: the essential characteristic of a leader teacher Bronte English / Spanish, July 31,2020.
Lutfi Ashar Mauludin, a Students’ Perceptions of the Most and the Least Motivating Teaching Strategies in ESP Classes, a Universitas Airlangga, Indonesia . Iranian Journal of Language Teaching Research 9(1), (Jan., 2021) 139-157 . Students’ Perceptions of the Most and the Least.
Nur Emilia Andriyani, Deka Setiawan, Erik Aditia Ismaya, Elementary School Students’ Learning Motivation in Gemiring Lor Village during Online Learning , Eduasis journal:jurnalPendidKanDasar. Vo1.3No.1April، 2021، pp. 1-10.
Nurul Hasanah, Muhazir, Sari Wardani Simarmata, Azizah Batubara, Risma Dina ,2021 Effect Of Interpersonal Communication Skills Of Teachers In Teaching Teacher Motivation During The Pandemic Covid- 19 , Stkip Cultivation Binjai, Indones, JRSSEM 2021, Vol. 01, No. 6, 603– 609 E-ISSN: 2807 - 6311, P-ISSN: 2807- 6494.
Sadia Batool , Muhammad Shahnawaz , Shomaila Habib , 2021 , Relationship of the Herzberg’s Dual Factor Theory with Job Satisfaction and Motivation of Science Teachers, Journal of Science Education, Volume: III, Issue II, 2021,41–60
Shukurova Zilola Fazlidinovna, Rahmonova Gulhayo Khalilovna ,(2022 ). Motivational Methods Of Increasing Learning English For Esp Students, Tashkent University of Information Technologies named after Muhammad al-Khwarizmi ,International Journal Of World Languages , International Journal of World Languages Volume 2 , No . 1 Ganuary 2022.