بررسی رابطة بازاریابی عصبی با رفتار خرید آنی خریداران برندهای ورزشی
الموضوعات : علوم ورزشمهدی داوری 1 , باقر مرسل 2 , علی فهمیی نژاد 3 , سید مصطفی طیبی ثانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران
2 - استادیارگروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود،شاهرود، ایران
4 - دانشکده علوم انسانی .گروه تربیت بدنی .دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود .شاهرود .ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی عصبی, برندهای ورزشی, رفتار خرید آنی خریداران, مصرفکننده ورزشی,
ملخص المقالة :
بازاریابی عصبی باعث تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از ذهن مشتریان می شود که منجر به شناخت و کشف ندانسته ها می شود و اقدام به خرید آنی می کنند؛ لذا این پژوهش به منظور بررسی رابطه بازاریابی عصبی با رفتار خرید آنی خریداران برندهای ورزشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران فروشگاه های برندهای ورزشی در شهر مشهد مقدس، که تعداد آنها نامشخص بوده است. با شیوه نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای تعداد 20 فروشگاه بزرگ در شهر مشهد بطور تصادفی انتخاب و 400 پرسشنامه بین خریداران توزیع شد. در این تحقیق از دو پرسشنامه بازاریابی عصبی ایزر و همکارانش (2011) و رفتار خرید آنی بسوش (2016) استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد بازاریابی عصبی و کلیه ابعاد آن با رفتار خرید آنی خریداران برندهای ورزشی رابطه معنی دار وجود دارد (94/7 = t و 82/0=r ). اهمیت بازاریابی عصبی ویژه بوده و می تواند تصمیمات را بر روی ذهن مشتریان نشان دهد؛ بنابراین بازاریابی عصبی به منزله رویکردی جدید است که در آن مغز مشتریان دقیقاً مورد بررسی قرار میگیرد تا کارکرد آن مشخص شده و چگونگی شکلگیری رفتارها شبیهسازی شود. لذا شرکت های تولیدکننده و توزیع کننده برندهای ورزشی برای کسب سود بیشتر، باید استفاده از بازاریابی عصبی را سرلوحه بخش تبلیغات و بازاریابی خود قرار دهند.
_||_