شناسایی ﻋﻮاﻣﻞ رفتاری ﻣﻮﺛﺮ بر افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای ورزشی تفریحی دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :
علوم ورزش
هادی عبداللهی فر
1
,
علی محمد صفانیا
2
,
مهدی نمازی زاده
3
,
شیوا آزادفدا
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
4 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 16 الأحد , رجب, 1442
تاريخ التأكيد : 16 الأحد , رجب, 1442
تاريخ الإصدار : 06 السبت , ربيع الثاني, 1442
الکلمات المفتاحية:
دانشگاه آزاد اسلامی,
مشارکت ورزشی,
عوامل رفتاری,
فعالیتهای ورزشی تفریحی,
ملخص المقالة :
یافتن راهکارهای مناسب برای جلب مشارکت دانشجویان در ورزشهای تفریحی دانشگاه و تأمین سلامتی آنان، مستلزم شناخت عوامل مؤثر در این زمینه است. ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ حاضر شناسایی ﻋﻮاﻣﻞ رفتاری ﻣﻮﺛﺮ بر افزایش مشارکت دانشجویان در ورزشهای تفریحی دانشگاه ﺑﻮد. این پژوهش جهتگیری کاربردی دارد و از نظر ماهیت دادهها، تحقیق آمیخته است که در بخش کیفی، هدف این پژوهش اکتشافی و در بخش کمی، استراتژی آن پیمایشی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی، مدیران و اعضای هیئتعلمی مرتبط با موضوع تحقیق بودند که 22 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند سهمیهای انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، مدیران تربیتبدنی واحدهای دانشگاه آزاد به تعداد 381 نفر بودند که با توجه به شرط حجم نمونه قابلکفایت جهت تحلیل عاملی، 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شیوه گردآوری دادهها در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻴﻔﻰ، کتابخانهای و ﻣﺼﺎﺣﺒﺔ نیمهساختاریافته تا حد رسیدن به اشباع نظری، و در مرحله کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن توسط خبرگان تأیید گردید. جهت تحلیل کیفی متغیرهای پژوهش از روش دلفی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، نیکویی برازش، فریدمن و آلفای کرونباخ، در نرم-افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل رفتاری ﻣﻮﺛﺮ بر افزایش مشارکت دانشجویان در ورزش-های تفریحی دانشگاه به ترتیب اولویت شامل سه مؤلفهی ساختاری ، تعاملی (بین فردی) و فردی میباشند. این نتایج می-تواند به مسئولان در تدوین راهبردها و سیاستهای ورزش تفریحی دانشگاه، کمک نماید.
المصادر:
آصفی، احمدعلی؛ قنبرپور، امیر. (1397). مدل عوامل مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 16(32 پیاپی)، 29-46.
آصفی، ا؛ خیبری، م؛ اسدی دستجردی، ح؛ گودرزی، م. (1397). عوامل مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران: عوامل فردی، مدیریت ورزشی، 10(3)، 415-434.
حفظ اللسان، م؛ یداله زاده، ر. (1396). تعیین عوامل موثر بر سطح رفتاری ورزش همگانی دانشگاههای دولتی ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 46، 51-86.
بنار، ن؛ دستوم، ص؛ گوهر رستمی، ح؛ محدث، ف. (1397). طراحی مدل توسعه مشارکت ورزشی (مطالعه موردی استان گیلان)، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، 5(2)، 217-234.
سوادی، م؛ همتی نژاد، م؛ قلی زاده، م؛ گوهررستمی، ح. (1396). طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان، فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 2(11)، 87-102.
صانعی، س؛ حسینینیا، س. (1396). بررسی ارتباط عوامل بازدارنده با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامة ورزشی دانشگاه نظامی، پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 9(4)، 147-162.
صفاری، م؛ احسانی، م؛ امیری، م. (1394). تحلیلی بر ورزش همگانی ایران با کاربرد مدلیابی معادلات ساختاری، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 5(9)،83-94.
جوادیپور، م؛ زارعیان، ح؛ پارساجو، ع. (1397). شناسایی زمینههای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران: یک مطالعه کیفی، آموزش و سلامت جامعه، 5(3)، 20-30.
حسینی، س؛ پورکیانی، م؛ جامی الاحمدی، ع؛ افروزه، ع. (1396). تعیین عوامل موثر بر افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای بدنی، پژوهش در ورزش تربیتی، 12، 97-114.
پارساجو، ع؛ جوادیپور، م؛ زارعیان، ح. (1397). تعیین راهبردهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران، پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 13-28.
مهدی زاده، ر؛ اندام، ر. (1393). راهکارهایتوسعهورزشهمگانیدردانشگاههایایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 22، 15-38.
احسانی، م؛ صفاری، م؛ امیری، م، کوزه چیان، ه. (1393). طراحی مدل همگانی ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 27، 87-108.
رحیمی، ا؛ خیامیان، ز؛ تبریزی، ک؛ شریفیان، ا. (1396). مقایسة عوامل مؤثر بر توسعة ورزش همگانی در خوابگاههای دانشجویی، پژوهش در ورزش تربیتی، 13، 175-192.
خالدی فرد، ع؛ علیدوست قهفرخی، ا؛ محمودوند، ز؛ آقایی، ا؛ کعب عمیر، ر. (1397). بررسی عوامل و موانع مشارکت در ورزش همگانی و تفریحی در استانهای ترک، کرد و لرنشین ایران، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6(20)، 21-37.
علوی، م. (1393). گزارش دهی نتایج مطالعات با کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری، مدیریت پرستاری، 3(2)، 8-19.
Frida, K. S., Mathisen, C., Sami K., Jorma T., Torbjørn T. & Bente, Wold. (2019). Leisure‐time physical activity and participation in organized sports, Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 29(8), 32- 42.
Holt, N.L., Neely, K.C., Slater, L.G., Camiré, M., Côté, J., Fraser-Thomas, J., MacDonald, D., Strachan, L. & Tamminen, K.A. (2017). A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative metastudy, International Review of Sport and Exercise Psychology, 10(1), 1-49.
Sabin I, Marcel P. (2014). Study Regarding the Impact of Sport Competitions on Students Socialization, European Scientific Journal, 10(26), 41-58.
Skille, A. E. (2014). Sport for all in Scandinavia: Sport policy and participation in Norway, Sweden and Denmark International Journal of Sport Policy, 3(3), 327-339.
Wilson, O.A., Walters, S.R., Naylor, M.E. & Clarke, J.C. (2019). University Students’ Negotiation of Physical Activity and Sport Participation Constraints, Recreational Sports Journal, 43(2), 84-92.
Alkhateeb, S.A., Alkhameesi, N.F. & Lamfon, G.N. (2019). Pattern of physical exercise practice among university students in the Kingdom of Saudi Arabia (before beginning and during college): cross-sectional study, BMC Public Health, doi: 10.1186/s12889-019-8093-2.
Abou Elmagd, M., Usha, T., Abubakr, H.M. & Dhirendra, T. (2018). Barriers of sports participation in higher education in the UAE, Journal physical therapy sports medicine, 2(2), 40-45.
Katharina, D., Anna K.F., Katharina, R. & Jennifer H.K. (2018). Students’ Motivation for Sport Activity and Participation in University Sports: A Mixed-Methods Study, Journal of BioMed Research International, Article ID 9524861, 7 pages.
Sabelo, A. & Robert, B. (2017). Sport participation of female university students. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 39(2), 163-179.
Tom, D., Benedicte, D., Ilse, D. & Peter C. (2015) Determinants of physical activity and sedentary behaviour in university students: a qualitative study using focus group discussions, Jornal BMC Public Health, 15, 28-34.
Sivo, S.A., Fan, X.T., Witta, E.L. & Willse, J.T. (2006). The Search for ‘Optimal’ Cutoff Properties: Fit Index Criteria in Structural Equation Modeling, Journal of Experimental Education, 74(3), 276-289.
Hoe, S. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique, Journal of applied quantitative methods, 3(1), 76-83.
Kline, R. (2010). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (3rded), New York, THE Guilford Press.
Jackson, E.L. (2005). Leisure Constraints Research: Overview of a Developing Theme in Leisure Studies, 3-19. in Constraints to Leisure, edited by Edgar L. Jackson. State College, PA, USA: Venture Publishing, Inc.
AlAnsari, A., AlHarbi, F., AbdelAziz, W., AbdelSalam, M., ElTantawi, M. & ElRefae, I. (2015). Factors affecting student participation in extra-curricular activities, The Saudi Dental Journal, 28(1), 36-43.
Liu, W., Wei, B., & Li, Y. (2016). Perceived competence, motivation, and physical activity participation among college students. Available at: https://aahperd.confex.Com /aahperd/2011/webprogram/Paper15585 Html.
Lee Lok, J. (2012). The effects of socio-economic status on physical activity participation in Hong Kong adolescents: asocial ecological approach, The University of Hong Kong (Pokfulam, Hong Kong), http://hdl.handle.net/10722/17453 9.
Piotr, W., Andrew, F.C., Alana, M., Christine, S., Patricia, T., Jason, A.G. (2018). Examining individual, interpersonal, and environmental influences on children’s physical activity levels, SSM - Population Health, 4, 76-85.
Delian’s, T., & Debouche, B. (2015). Determinants of physical activity and
sedentary behavior in university students: A qualitative study using focus group
discussions, BMC Public Health, 15(201), 1-9.
Joshua, C., Robert, A., Robert, K. & Shania, S.M. (2015). Factors That Affect the Usage of Fitness and Recreation Centers by Students on College Campuses, Journal of Physical Education and Sports Management, 2(20), 100-119.
_||_