ارزیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد با روش بازخورد 360 درجه
الموضوعات : Sport Sciences Quarterlyسیدمصطفی هاشمی 1 , فریده اشرف گنجویی 2 , زینت نیک آئین 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران مرکزی،تهران،ایران.
3 - استادیار دانشگاه آزاداسلامی، واحدتهران مرکزی،تهران،ایران.
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, مدیران ورزشی, بازخورد 360 درجه, دانشکده های ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد با رویکرد ارزیابی360 درجه بوده است . بدین منظور با مطالعه ادبیات پژوهش ، ابعاد ، مولفه ها و شاخص های ارزیابی مدیران استخراج و براساس آن پرسشنامه ای با طیف لیکرت در 11بعد و با 100سوال طراحی شد.روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از اجماع نظر افراد صاحب نظر و خبره ورزشی تایید شد .ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ،92/0بدست آمده و تایید گردید.جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان ، کارکنان ، اساتید ، مدیران دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی و روساء و معاونین دانشگاه های دارای دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد بود.نمونه های آماری با روش سرشماری و همچنین با استفاده از جدول مورگان بدست آمد . نتایج تحقیق نشان داد رتبه بندی ابعاد مورد ارزیابی مدیران از دیدگاه گروه های ارزیابی کننده با هم متفاوت بوده بطوریکه از دیدگاه خود مدیران ، اساتید ، روسا و معاونین ، دانشجویان و کارکنان به ترتیب ابعاد مهارت های رهبری ، مهارت های فنی و حرفه ای ، مهارت های فنی و حرفه ای ، ارتباطات کاری و پردازش کمی و کیفی اطلاعات دارای بیشترین اولویت و ابعاد قضاوت ، مهارت های رهبری ، تغییرونوآوری ، مهارت های رهبری و تغییر و نوآوری بترتیب دارای کمترین نمره و رتبه بوده اند.بطورکلی ارزیابی مدیران از دیدگاه خوداساتید ، روسای مافوق و دانشجویان در حد مطلوب و متوسط به بالا و از دیدگاه کارکنان در حد متوسط می باشد.
