تاثیر اخلاق تجارت الکترونیک بر رفتار مصرف کنندگان ورزشی با نقش میانجی تبلیغات مجازی
الموضوعات : علوم ورزش
مهرنوش داناپور
1
,
مهدی کهندل
2
,
حسین عبدالملکی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کزج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج
الکلمات المفتاحية: اخلاق تجارت الکترونیک, رفتار مصرف کنندگان ورزشی, تبلیغات مجازی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از انجام تحقیق بررسی تاثیر اخلاق تجارت الکترونیک بر رفتار مصرف کنندگان ورزشی با نقش میانجی تبلیغات مجازی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری از لحاظ هدف کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری مصرف کنندگانی است که حداقل 3 مرتبه کالا و محصولات ورزشی به صورت آنلاین خریداری کرده اند، بود. با توجه به نامشخص بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر به روش در دسترس نمونه آماری را تشکیل دادند. از پرسشنامه های اخلاق تجارت الکترونیک دناپور و همکاران (1401)، نیات رفتاری مشتری لین (2006) و تبلیغات مجازی توکلی (1396) برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی شاخصهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا، آزمون واف(VAF) و مدلسازی معادلاتساختاری از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که تاثیر اخلاق تجارت الکترونیک بر رفتار مصرف کنندگان ورزشی با نقش میانجی تبلیغات مجازی تاثیر دارد. لذا هدف مدیران فروشگاه های اینترنتی تنها فروش محصولات ورزشی نباشد، بلکه باید تلاش کنند با حفظ اخلاق مداری، ارائه محصولی با کیفیت و دادن بهترین خدمات، مشتری ثابت و وفادار پیدا نموده و با تبلیغات مجازی فروش خوبی داشته باشد