ارائه الگوی برندسازی لیگ برتر والیبال ایران با استفاده از نظریه دادهبنیاد
الموضوعات : علوم ورزش
حامد معروفی
1
,
لیلا صفاری
2
,
مهدی نادری نسب
3
,
عباس بی نیاز
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی، واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی، واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - تربیت بدنی-دانشگاه ازاد -قزوین-ایران
الکلمات المفتاحية: جو مسابقات, زیرساخت و امکانات, عملکرد برند, نهادینهسازی ورزش.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی برندسازی لیگ برتر والیبال ایران با استفاده از نظریه دادهبنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ارشد فدراسیون والیبال، اساتید صاحب نظر دانشگاه در حوزه مدیریت و بازاریابی ورزشی و اسناد و منابع علمی بود. نمونه آماری بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند (15 نفر و 21 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. چارچوب مفهومی برند لیگ برتر والیبال ایران در در قالب 14 حیطه کلی شامل جو مسابقات، نوآوری، قابلیت برند لیگ برتر والیبال، بازاریابی سازمان لیگ، نوآوری سازمان لیگ، برندسازی لیگ برتر، بودجه، مشکلات ارزی، اطلاعاتی، بازارگرایی، خدمات مرتبط با هواداران، عملکرد برند مسابقات، مدیریتی و برند شدن چارچوببندی شدند. بنابراین بر اساس روابط مدل به دست آمده از یافتههای پژوهش برای برندسازی سازمان لیگ والیبال ایران پیشنهاد میشود که دستهبندی به دست آمده در این پژوهش را در برنامهریزیهای مدیریت سازمان لیگ والیبال مبنا قرار گیرد و به روابط ترسیم شده در مدل مفهومی و ترتیب قرارگیری بین متغیرها در عمل توجه کنند.