بررسی نقش شبکههای اجتماعی بر تصویر و هویت تیم در باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران
الموضوعات : علوم ورزشرحیم نجفی ینگجه 1 , احسان تقوی رفسنجانی 2 , فاضل جنامی 3 , عباس سیف اللهی 4
1 - دانشگاه تبریز
2 - دکتری مدیریت ورزشی
3 - دانشگاه اهواز
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی, تصویر تیم, هویت تیم, باشگاههای منتخب, لیگ برتر فوتبال,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش شبکههای اجتماعی بر تصویر و هویت تیم در باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش انجام تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه هواداران بالای 18 سال تیمهای پرسپولیس، استقلال، سپاهان، فولاد و تراکتور در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1399-1400 بود و روش نمونهگیری به صورت خوشهای تصادفی بود که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل مؤلفههای شبکههای اجتماعی، پرسشنامه تصویر تیم و پرسشنامه هویت تیمی بود که روایی پرسشنامهها به تأیید 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/86 به دست آمد. روشهای آماری تحقیق با استفاده از آزمونهای میانگین، درصد فراوانی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Lisrel نسخه 8/8 و Spss نسخه 25 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که شبکههای اجتماعی نقش مثبتی بر تصویر و هویت تیم در باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران دارد، بنابراین مدیران باشگاههای ورزشی کشور با دیدگاهی بلند مدت و با استفاده از الگوهای مدیریت راهبردی در حوزه بازاریابی تصویر و هویت تیمی، تداعیها و تصاویر مثبت و جذابی را برای هواداران در طراحی الگوهای هویت برند خود مد نظر قرار دهند.