بررسی عوامل جامعهشناختی و اقتصادی در توسعه استعدادیابی فوتبال ایران
الموضوعات : علوم ورزش
کاظم قبادی عنصرودی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت برنامه ریزی ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران)
مهدی نادری نسب
2
(استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران)
عباس بی نیاز
3
(دانشیارگروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران)
الکلمات المفتاحية: استعدادیابی, جامعهشناختی, عاملهای اقتصادی, فوتبال,
ملخص المقالة :
فوتبال به عنوان یک ورزش محبوب در حال تبدیل به صنعت حرفهای است که باید به ابعاد مختلف آن توجه شود، استعدادیابی مهمترین رکن این ورزش مهیج است. شناسایی و توسعه استعداد در فوتبال یک فرایند پیچیده و چندوجهی است، که حمایت مالی و شاخصهای جامعهشناختی از اهمیت ویژهای برخوردارند. از این رو هدف پژوهش حاضر به بررسی نقش عوامل جامعهشناختی و اقتصادی در توسعه استعدادیابی فوتبال ایران میپردازد. روش پژوهش توصیفی و از نظر هدف پیمایشی است. جامعة آماری شامل مربیان فوتبال دارای مدرک مربیگری A و B آسیا که 3786 نفر بوده و 348 نفر با فرمول کوکران انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار Amos انجام گرفته است. طبق نتایج تحقیق، در بین زیر شاخصهای جامعهشناختی روحیه تیمی به مقدار (486/0) و در بین زیر شاخصهای اقتصادی امکانات مالی و مادی به مقدار (528/0) بیشتر تأثیرگذاری را در استعدادیابی فوتبال داشتهاند. در کل شاخص جامعهشناختی به مقدار 44/0 و شاخص اقتصادی به مقدار 51/0 بر استعدادیابی فوتبال تأثیرگذار است. مقدار ضریب تبیین برابر با 315/0 برآورد شده است. بهطور کلی برای توسعه استعدادیابی فوتبال در ایران نیاز به رویکرد چند بعدی است که منطبق به فرهنگ و ساختار اجتماعی است یعنی نیاز است که مشارکت گروهی، احترام و نظمپذیری که از ویژگیهای اصلی جامعه است توجه شود و از طرف دیگر هیچ توسعهای بدون سرمایهگذاری اقتصادی امکانپذیر نیست.