ارزیابی محیطی و تعیین موقعیت فدراسیون جودو با رویکرد استراتژیک
الموضوعات : علوم ورزشوحید زارع نژاد 1 , سید احسان امیرحسینی 2 , احمد ترک فر 3
1 - گروه مدیریت ورزشی،واحد یاسوج،دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج،ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت ورزش ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران.
3 - گروه مدیریت ورزشی،دانشکده هنر و معماری،واحد شیراز،دانشگاه آزاداسلامی شیراز،ایران
الکلمات المفتاحية: جودو, فدراسیون, موقعیت استراتژیک, SWOT.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، ارزیابی محیطی و تعیین موقعیت فدراسیون جودو با رویکرد استراتژیک بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است و جمع آوری اطلاعات، به صورت میدانی به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل 70 نفر از مسئولان فدراسیون و هیأت های جودو استان ها و مدیران باشگاه های لیگ کشوری و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضای جامعه آماری، نمونه آماری با جامعه برابر شد . اطلاعات تحقیق از اسناد بالا دستی، ادبیات پیشینه، پرسشنامه و نظرات خبرگان، جمع آوری و در شورای راهبری، جمع بندی و نهایی شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن توسط 10 تن از اساتید دانشگاهی و پایایی آن نیز با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (86/0=α). نتایج نشان داد که در فدراسیون جودو، 7 قوت، 9 ضعف، 9 فرصت و 8 تهدید وجود دارد. با توجه به یافته ها، مجموع امتیازات نهایی ماتریس ارزیابی عوامل درونی فدراسیون جودو 63/2 و مجموع امتیازات نهایی ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی 68/2 و موقعیت استراتژیک تهاجمی به دست آمد. مسئولین باید با بهره برداری از قوت ها و استفاده به موقع از فرصت ها، ضمن رفع ضعف ها و کاهش اثرات تهدیدها نسبت به افزایش اقدامات توسعه ای ورزش جودو اقدام لازم را انجام دهند.