مطالعه عوامل انگیزشی موثر بر استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان تربیتبدنی
الموضوعات : علوم ورزشحمیدرضا قزلسفلو 1 , ناصر بای 2 , سارا حاجی انزهایی 3
1 - هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه گنبد کاووس،گرگان،ایران
2 - گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
3 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: استفادههای آموزشی, تفریح و سرگرمی, تعاملات اجتماعی, شبکههای اجتماعی, یادگیری.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه عوامل انگیزشی موثر بر استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر، توصیفی– پیمایشی است که به صورت میدانی انجام شده است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان رشته تربیتبدنی دانشگاههای استان گلستان بود که 384 دانشجو به شیوه انتخاب تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای استفاده از شبکههای اجتماعی بارکر و همکاران (2013) و عوامل انگیزشی در استفاده از شبکههای اجتماعی گونزالس سانمامد و همکاران (2017) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0=α و 81/0=α محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در همین راستا، نرمافزارهای اسپیاساس و پیالاس استفاده گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که وقت گذرانی، تفریح و سرگرمی، تعاملات اجتماعی و استفادههای آموزشی چهار عاملی انگیزشی اثرگذار در استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان تربیتبدنی بودند. اثر دو عامل انگیزشی اشتراکگذاری دانش و یادگیری بر استفاده دانشجویان تربیتبدنی از شبکههای اجتماعی معنیدار نبود. با توجه به افزایش تعداد شبکههای اجتماعی و همچنین میزان استفاده از آنها در بین دانشجویان، برنامهریزی مناسب برای استفاده از این شبکهها جهت دستیابی به اهداف آموزشی در دانشگاهها پیشنهاد میگردد.