بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی برونسپاری در صنعت ورزش
الموضوعات : علوم ورزشخدیچه پورذبیح سرحمامی 1 , مرتضی دوستی 2
1 - مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه مازندران مازندران ایران
2 - دانشگاه مازندران
الکلمات المفتاحية: روش دلفی, برونسپاری, خصوصیسازی در ورزش, فرهنگی و اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی برونسپاری در ورزش بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی و دادهها به شکل میدانی بامطالعه پیشینه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با افراد خبره، جمعآوری گردید. سپس جهت رسیدن به اجماع از روش دلفی استفاده شد. در بخش کمی با توجه به نتایج بهدستآمده از مرحله کیفی، پرسشنامه محقق ساختهای طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه خبرگان مرتبط با برونسپاری ورزشی در کشور تشکیل میدادند که شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی کشور، مدیران سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی، کارفرمایان و پیمانکاران بودند. روش نمونهگیری در بخش کیفی و کمی، غیر تصادفی از نوع هدفمند و در دسترس بود. شاخص محقق برای نمونه گیری افرادی آشنا با ادبیات و مبانی نظری برونسپاری، افرادی دارای سابقه تدریس، تألیف کتاب و مقاله علمی – پژوهشی و یا سابقه کار اجرایی بالاتر از 5 سال در زمینه برونسپاری بود. برای بخش کیفی مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی، مبنای محاسبه به ازای هر سؤال 10 الی 15 نفر پاسخدهنده که درنهایت 296 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل فرهنگی و اجتماعی بر برونسپاری در ورزش اثر دارد. لذا توصیه میگردد مسئولین امر جهت مهیا نمودن بستر فرهنگی و اجتماعی مناسب، به اطلاعرسانی گسترده در مورد اثرات مثبت برونسپاری در ورزش از طریق رسانههای عمومی و تحلیل برونسپاریهای موفق در جهان جهت یافتن راهکارهایی برای اجرا و توسعه این راهبرد در ورزش ایران بپردازند.