نقش خصوصی سازی بر توسعه توریسم ورزشی در استان گیلان
الموضوعات : علوم ورزشمرتضی رضایی صوفی 1 , سیاوش خداپرست 2
1 - گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور
2 - تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، گیلان
الکلمات المفتاحية: توسعه, خصوصی سازی, توریسم ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی نقش خصوصی سازی بر توسعه توریسم ورزشی در استان گیلان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش مدیران هئیت های ورزشی، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران آژانس های گردشگری و کارمندان آژانس ها بودند که 140 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهشی این مطالعه پرسشنامهی محقق ساخت مبتنی بر مقیاس لیکرت بود که در آن مولفه هایی که انتظار میرفت به لطف خصوصی سازی بهبود یابند مطرح شد و این مولفه ها شامل: اشتغال و درآمد مردم، توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی، کیفیت خدمات بازاریابی، رویدادهای ورزشی، جذب گردشگر ورزشی، جذب سرمایه و منابع مالی و توسعه زیر ساخت ها بودند. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه ها بین اعضای نمونه توزیع گردید. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون t و روش مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد خصوصی سازی توریسم ورزش باعث توسعه هفت مولفه مشخص شده می گردد. با توجه به تایید تمامی فرضیه های پژوهش اهمیت خصوصی سازی توریسم ورزشی در این پژوهش مورد تایید قرار می گردد و بر این اساس دولتها در صورتی که موانع را از سرراه خصوصی سازی بردارند و انتقال مالکیت را به سرمایه گذاران واگذار کنند با تحول و توسعه ای گسترده در این صنعت روبرو خواهیم شد.