ارائه الگو به منظور استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگیفرزانه توکلی 1 , فائزه تقی پور 2 , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: هویت فرهنگی, هویت, تلفن همراه, شبکههای اجتماعی, داده بنیاد,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه ابتدا از نمونهگیری نظری و در ادامه از تکنیک گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش از روش کدگذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کد گذاری اولیه تعداد 300 کد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 37 کد در قالب 5 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، استراتژی و پیامدها) دستهبندی شدند و در نهایت در کد گذاری گزینشی منجر به ارائه یک مدل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینهای یا مبنایی و نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد. برمبنای یافتههای این پژوهش لازم است بستر مناسب برای آشنایی و تحکیم بنیان های هویت سازی در میان جوانان، به ویژه دانشجویان ایجاد شود.
- احمدپور، م و قادر زاده، م (1389). تعامل در فضای سایبر و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان (تحلیلی درباره نتایج یک پیمایش در دانشگاه کردستان)، فصلنامه علمی- تخصصی پژوهش- جوانان- فرهنگی و جامعه، شماره 5: 75-79.
- احمدی، ز (1391). آسیبشناسی ارتباطات اینترنتی، نشریه پگاه حوزه، شماره 294: 25 و 30.
اکبریان، م (1386) اطلاعرسانی و تأثیر آن بر هویت فرهنگی، مجله مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 60.
- ایزوتسو، ت (1381). خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران: سهامی انتشار.
- آلوین س (1399). تغییر اجتماعی و توسعه، ترجمه محمود حبیبی مظاهری، نشر پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- ببران، صدیقه و پوریحیی، آتیه (1393). نقش شبکههای اجتماعی مجازی در تغییرات هویت فرهنگی کاربران مقاله، علوم خبری، پاییز و زمستان 1393، شماره 11 و 12: 126-103.
- برات دستجردی، ن (1393). بررسی نقش شبکههای سایبری بر هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاه اصفهان سال تحصیلی 91-1390، نشریه جامعهشناسی کاربردی، سال 25، شماره 54: 170-159.
- بیرو، آ (1370). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: موسسه کیهان.
- پرویزی، ش و اطهری، ا (1395). تأثیر شبکههای اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، سال 8، شماره 15.
- خزاعی، ط؛ سعادت جو، ع؛ شبانی، م؛ صنوبری، م و بازیان، م (1392). بررسی شیوع وابستگی به تلفن همراه و ارتباط آن با عزت نفس دانشجویان، فصلنامه دانش و تندرستی، سال 8، شماره 4.
- خسروی، ز (1389). تجارب جوانان از تلفن همراه در تغییر هنجارهای فرهنگی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).
- خیرخواه، ط؛ کوثری، مسعود و جوادی یگانه، محمدرضا (1387). تلفن همراه و تأثیر آن بر ارتباطات میان فردی جوان دانشجو، پایاننامه کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران.
- ذاکری مختار، چمل نژاد مرتضی (1400). بررسی مفهوم هویت در آموزشوپرورش با رویکرد پدیدارشناسانه. محل انتشار: همایش ملی پژوهشهای حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم.
- رفعت جاه، م و شکوری، ع (1387). اینترنت و هویت اجتماعی، مجله جهانی رسانه، شماره 5.
- سلطانی فر، م (1389). دیپلماسی عمومی نوین و روابط عمومی الکترونیک، تهران، سیمای شرق.
- صلواتیان، س؛ دولتخواه، م (1396). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی بر هویت فرهنگی دانشجویان، دوفصلنامه رسانه و فرهنگ، دوره 7، شماره 13.
- الطایی، علی (1387). بحران هویت، فصلنامه فرهنگ، (1)4.
- الطایی، علی (1396). بحران هویت قومی در ایران، تهران: نشر شادگان.
- عباسی قادی، م (1386). بررسی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران، طرح پژوهش دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
- عدلی پور، ص؛ قاسمی و میرمحمدتبار، ا (1393). تأثیر شبکههای اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هفتم، شماره 1.
- قبادی علیرضا، مهری زهرا (1392). بررسی وضعیت پایبندی به هویت فرهنگی اعضای شبکهای اجتماعی فیسبوک؛ مطالعه موردی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای علوم انسانی دانشگاه تهران. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی-فرهنگی، دوره دوم، شماره 2: 198-175.
- قلی زاده، آ و زمانی، ع (1396). مطالعه کیفی چالشهای شبکههای اجتماعی تلفن همراه در زندگی کاربران، فصلنامه رسانه، سال 28، شماره 103.
- کاستلز، م (1380). جامعه شبکهای و عصر اطلاعات، ترجمه احمد عقیلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
- کوربین، ولیت ام و استراس، آنسلم (1390). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- کیا، ع و نوری مرادآبادی، ی (1391). عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکه اجتماعی فیسبوک (بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و آمریکا)، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، دوره 13، شماره 49: 181-21.
- مصطفوی کهنگی، ف و انار مرزی (1398). نقش تحریریه خبری رسانه شنیداری در مدیریت خبر، مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، سال دوم، شماره 6.
- میرزایی، حسین و نظری، بابک (1393). نظامهای ارزشی و هویت ملی (مطالعه موردی: دانش آموزان پسر متوسطه شهر میان دوآب در سال تحصیلی 91-90)، جامعهشناسی کاربردی، زمستان 1393، سال بیست و پنجم، شماره پیاپی (56)، شماره 4: 123-113.
- نوابخش، م؛ هاشم زاده، ف و ثم پور و (1384). بررسی آثار اینترنت و موبایل در تغییر هویت جوانان (29-15) ساله استان مازندران، مجله تخصصی جامعهشناسی، ش 1: 145-170.
- وفایی، ص (1395). 28 میلیون نفر عضو تلگرام هستند، خبرگزاری مهر، شناسه خبر: 3768129 قابل دسترس در http://www. mehrnews. com/news/3768129
- هاشمی، ش (1394). واکاوی نقش تلفن همراه در تعاملات میان فردی و اجتماعی جوانان، فصلنامه رسانه، سال بیست و پنجم، شماره 1: 118-103.
- Ebert, H., & Maurer, T. (2013). Contested Cyberspace and Rising Powers. Third World Quarterly, 34(6), 1054–1074. https://doi.org/10.1080/01436597.2013.802502
- Elsayed, W. (2021). The negative effects of social media on the social identity of adolescents from the perspective of social work. Feb 21;7(2):e06327. doi: 10.1016/j.heliyon.2021.e06327. eCollection 2021 Feb.
- Fleuriet, C., Hristina, C., Megan, G., & Laura, K. (2014). Exploring Facabook: Attachment style and nonverbal Message Characterstics aspredictors of anticipated Emotional Reactions to Facebook postings, journal of nonverbal behavior, december 2014, volume 38, issue4.
- Heinrichs, J. H., Lim, J. S., & Lim, K. S. (2009). Influence of socaial networking site and user access method on social media evaluation. Journal of consumer behavior. Volume 10, issue6, november/december 2011.
- Long, et al. (2007). "Impact of interner on adolescent self-identity development", china media research, 3(1), 45-47.
- O’Brolcháin, F., Jacquemard, T., Monaghan, D., Connor, N.O., Novitzky, P., & Gordijn, B. (2015). “The Convergence of Virtual Reality and Social Networks: Threats to Privacy and Autonomy”. ISSN: 1353-3452 (Print) 1471-5546 (Online)
- Spickard, P. (2010). The illogic of racial categories. In M. Root (ed.) Racially Mixed people in America, Thousand Oaks, CA: Sage: 23-56
- Zemmels, D. R., & Khey, D. N. (2014). Sharing of digital visual media: privacy concerns and trust among young people. American journal of criminal justice may 2014 (online). link: http//link. Springer. Com/article/10. 1007/sl2103-014-9