سینما و قدرت نرم؛ سیاست تطبیقی آمریکا و چین
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگی
1 - استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: سینما, فرهنگ, قدرت نرم, آمریکا, نظام بین الملل, چین,
ملخص المقالة :
رشد اقتصادی خیره کننده کشور چین در چند دهه گذشته، احتمال قدرت یابی این کشور و صعود آن به عنوان ابرقدرت بین المللی را افزون ساخته است. اما آنچه در پژوهش های صورت گرفته در این باره از آن غفلت شده، توجه به بُعد غیرمادی قدرت بوده است. توجه صرف به بُعد مادی قدرت همچون قدرت نظامی و اقتصادی، مسلما نمی تواند تحلیلی جامع و کامل را بدست دهد. بدین سان نظریه "قدرت نرم" که توسط جوزف نای ارائه گردید می تواند خلاء موجود در پژوهش های موردنظر را پُر کند. در این بین یکی از منابع فرهنگی قدرت نرم، سینما است. سینما یکی از ابزارهای عمده در صدور هنجارهای موردنظر و شکل دادن به علائق و ارزش ها می باشد. از این لحاظ سینما می تواند با همسو کردن ارزش های دیگران با خود در اهداف بین المللی یک کشور نقش مهمی ایفا کند. لذا در این مقاله به بررسی سینمای آمریکا و چین (به عنوان یکی از ابزارهای قدرت نرم) پرداختهایم.
اشتری بیژن، (1390)، دیکتاتورها و سینما، تهران، انتشارات دنیای تصویر، چاپ اول.
برژینسکی زبیگنیو، (1386)، انتخاب: سلطه یا رهبری، مترجم: امیر حسین نوروزی، تهران، نشر نی، چاپ اول.
پارمار ایندرجیت و مایکل کاکس، (1390)، قدرت نرم و سیاست خارجی ایالات متحده، مترجم: علیرضا طیب، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول.
چگنی زاده غلامعلی، (1386)، قدرت یابی چین: رویکردی نظری به تغییر در سیاست بین الملل، دانشگاه علامه طباطبائی، دوفصلنامه سیاست، سال نهم، شماره 22.
چونگ آلن، (1391)، قدرت نرم در سیاست خارجی؛ با تاکید بر فضای جهانی اطلاعات، مترجم: مهدی ذوالفقاری، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول.
راست گفتار کاظم، (1366)، نگرشی بر تاریخ سیاست در سینما، تهران، انتشارات پارت، چاپ اول.
سردار ضیاءالدین و مریل وین دیویس، (1386)، چرا مردم از آمریکا متنفرند؟، مترجم: عظیم فضلی پور، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ دوم.
سریع القلم محمود، (1385)، «غولی که می کوشد دوست همگان باشد»، تهران، فصلنامه روند اقتصادی، شماره 30.
سیوتا میشل، (1386)، رویای آمریکایی، درون مایه های اساسی سینمای آمریکا، مترجم: نادر تکمیل همایون، تهران: نشر چشمه، جلد اول، چاپ اول.
علم الهدی امیر حسین، (1390)، "رکوردها"، ماهنامه صنعت سینما ویژه سینمای جهان در نخستین دهه هزاره سوم، شماره 112.
علوی طباطبائی ابوالحسن، (بی تا) ایدئولوژی سیاسی و نیروی تبلیغاتی در سینما، تهران انتشارات پرهام.
فکری ارشاد مازیار، (1386)، نماد روشنفکری دگراندیش معاصر، فصلنامه سینما و ادبیات، سال چهارم، شماره 14.
کراکائر زیگفرید، (1377)، از کالیگاری تا هیتلر؛ تاریخ روانشناختی سینمای آلمان، مترجم: فتح الله جعفری جوزانی، تهران: انتشارات حوزه هنری، دفتر پژوهش های کاربردی سینمایی، چاپ اول.
لی مینگ جینگ، (1390)، قدرت نرم چین، استراتژی چین در حال ظهور در سیاست بین الملل، مترجم: عسگر قهرمان پور بناب، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول.
محبیان امیر، (1390)، سینما و مدیریت تصاویر ذهنی، تهران: پیشگامان اندیشه آریا، چاپ اول.
مرادی حجت الله، (1389)، قدرت و جنگ نرم، از نظریه تا عمل، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
میلسن ژان و همکاران، (1389)، دیپلماسی عمومی نوین؛ قدرت نرم در روابط بین الملل، مترجمین: رضا کلهر و سیدمحسن روحانی، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ سوم.
نای جوزف، (1390)، آینده قدرت، مترجم: رضا مراد صحرایی، تهران، انتشارات حروفیه، چاپ اول.
نای جوزف، (1389)، قدرت نرم؛ ابزارهای موفقیت در سیاست بین الملل؛ مترجم: سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ سوم
ولچ دیوید، (1369)، تبلیغات و سینمای آلمان نازی (1933م- 1945م)، ترجمه: حسن افشار، تهران، نشر مرکز، چاپ اول.
هیل جان و پاملا چرچ گیبسون، (1381)، سینمای آمریکا و هالیوود، مترجم: بیژن اشتری، تهران، موسسه فرهنگی و هنری الست فردا، چاپ اول.
خبرگزاری آنا، چینیها برای جنگ با هالیوود آماده میشوند، 23 تیر 1393، قابل دسترس در: http://www.ana.ir/Home/Single/90654
خبرگزاری ایرنا، (1390)، صنعت فیلم چین فاقد عمق فرهنگی است، کد خبر: 30623094
. خبرگزاری ایسنا، (1389)، سرویس فرهنگی و هنری - سینما و تئاتر، بیشترین میزان رشد برای سینمای چین، کد خبر: 8910-10902، قابل دسترس در:
http://isna.ir/fa/news/8910
خبرگزاری ایسنا، (1390)، سرویس فرهنگی و هنری – تئاتر و سینما، فروش سینمای چین در سال گذشته میلادی از 2 میلیارد دلار گذشت، کد خبر: 9010-00922
خبرگزاری ایسنا، (1391)، سرویس فرهنگی و هنری – تئاتر و سینما، سینمای چین در سال 2012 رکورد جدیدی ثبت کرد، کد خبر: 91101709923
خبرگزاری ایسنا، (1393)، سرویس فرهنگی و هنری – تئاتر و سینما، فروش 1.7 میلیارد دلاری سینمای چین در پنج ماه اول 2014، کد خبر: 93032010768
رادیو بین المللی چین، (2013)، چین دومین بازار بزرگ فیلم جهان، قابل دسترس در:
http://persian.cri.cn/141/2013/01/11/1s126333.htm
شهاب شهسواری، گروه ادب و هنر، سالی که هالیوود از چین شکست خورد، همشهری آنلاین، 14 دی 1392، کد مطلب: 244526، قابل دسترس در: http://www.hamshahrionline.ir/details/244526/cinema/worldcinema
خبرگزاری فارس، گروه دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک حوزه رسانه و شبکههای اجتماعی، بهبود قدرت نرم و دیپلماسی عمومی چین با صادرات انیمیشن به جهان، 17 آبان 1390، کد خبر: 13900817000696، قابل دسترس در:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900817000696
خبرگزاری فارس، گروه فرهنگی – سینما، رکوردشکنی چین اینبار در گیشه نمایش سینماها، 21 دی 1392، کد خبر: 13921019000277، قابل دسترس در:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921019000277
خبرگزاری مهر، سرویس فرهنگ و هنر سینمای جهان، چین تحریم فیلم من نفرتانگیز 2 را تکذیب کرد، 15 مرداد 1392، کد خبر: 2110915، قابل دسترس در:
http://www.mehrnews.com/detail/news/2110915
وب سایت سیمرغ، اخبار فرهنگی هنری، "فیلمهای چینی جای هالیوودیها را میگیرند"، 1389/06/24 قابل دسترس در:
http://www.seemorgh.com/culture/2064/73025.html
Box office mojo, All Time Box Office, Domestic Grosses, available At: http://boxofficemojo.com/alltime/domestic.htm.
Box office mojo, Yearly Box Office, 2013 Domestic Grosses, available At: http://boxofficemojo.com/yearly.
Chau, Jennifer Wing see,(2010), The Chinese film industry's soft power implications, Thesis Presented to the Faculty of The University of Southern California.
China Hollywood Society, Chinese Market Overview, available At: http://www.chinahollywood.org/chinese-market-overview.
Feaver D. Peter, (April 23, 2014), The Essential Films on American Grand Strategy (and yes, Red Dawn is on the list), Foreign Policy.
Gardels Nathan and Mike Medavoy,(2009), American Idol After Iraq, Blackwell Gries Peter Hays and Stanley Rosen, )2010( Chinese Politics: State, Society and the Market, New York, Routledge
Hunt Katie, (11 December 2011), Can China's film industry ever rival Hollywood?, BBC News, available At:
http://www.bbc.com/news/world-asia-15691218.
McClintock Pamela, Studio Smackdown 2013: Warner Bros. Rules World With $5.04 Billion, Disney Close Behind, hollywood reporter, 01/02/2014, available At:
http://www.hollywoodreporter.com/news/studio-smackdown-2013-warner-bros-668302.
MPAA, (2013), Theatrical Market Statistics 2013
Nye JOSEPH S. (January 17, 2012) Why China Is Weak on Soft Power, New York Times, Available At:
http://www.nytimes.com/2012/01/18/opinion/why-china-is-weak-on-soft-power.html.
Rosen Stanley, (May/June 2011), The Use of Film for Public Diplomacy: Why Hollywood Makes a Stronger Case for China, CPD Monitor, Film Diplomacy in China, Volume 2, Issue 5, available At:
http://uscpublicdiplomacy.org/pdin_monitor_article/the_use_of_film_for_public_diplomacy_why_hollywood_makes_a_stronger_case_fo .
Taplin, Jonathan (2007), Crouching Tigers: Emerging Challenges to the U.S. Entertainment Supremacy in the Movie Business Observatorio Journal 2: 167-190.
Tsui Clarence, (2/28/2013), China Box Office: 10 Highest-Grossing Movies of All Time, hollywood reporter, available At: http://www.hollywoodreporter.com/gallery/china-box-office-10-highest-425083#1-avatar-james-cameron-2010-2219-million.
UNESCO Institute for Statistics (2013), “EMERGING MARKETS AND THE DIGITALIZATION OF THE FILM INDUSTRY, An analysis of the 2012 UIS International Survey of Feature Film Statistics.
Zhu Ying and Stanley Rosen,(2010), Art, Politics and Commerce in Chinese Cinema, Hong Kong: Hong Kong University Press.