تاثیر شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی نسل چهارم
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگیعالیه رضاییان 1 , افسانه ادریسی 2
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشیار جامعه شناسی علوم اجتماعی, دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران شمال
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی, اعتماد اجتماعی, سبک زندگی, سرمایه فرهنگی, نسل چهارم,
ملخص المقالة :
شبکه های اجتماعی از پرطرفدارین رسانه های اجتماعی هستند که مخاطبان بسیاری به خصوص از قشر جوان و نوجوان دارند. ویژگیهای تعاملی و بسترسازی برای ایجاد روابط اجتماعی از دلایل مورد استقبال واقع شدن شبکه های اجتماعی مجازی است. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی (تلگرام، اینستاگرام و توییتر) بر سبک زندگی نسل چهارمیها یا متولدین دهه هشتاد است. در این پژوهش با رویکرد اثباتگرایی، از تکنیک پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بوده و سه منطقه 1، 7 و 16 به عنوان مناطق نمونه انتخاب شده اند. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای طبقهبندی تصادفی انتخاب شدند. یافتهها بیانگر آن است که بین میزان استفاده و نوع شبکههای اجتماعی مجازی و ابعاد سبک زندگی همبستگی مستقیمی وجود دارد، بهگونهای که هرچه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی افزایش یابد، گرایش به سبک زندگی مدرن نیز، بالاتر میرود. همچنین، به میزان فاصله گرفتن از سبک زندگی سنتی، اعتماد اجتماعی کاهش ولی سرمایه فرهنگی افزایشیافته است.
افراسیابی، محمدصادق (1390)، شبکه های اجتماعی مجازی و سبک زندگی: مطالعه موردی جامعه مجازی ایرانیان (کلوب)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
ازکیا، مصطفی؛ غفاری، غلامرضا (1384)، جامعهشناسی توسعه، تهران: انتشارات کیهان.
امیرپور، مهناز؛ گراوانی، مریم (1392)، تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، 1(3)، 39-23.
پاستر، مارک (1995)، عصر دوم رسانهها، ترجمه غلامحسین صالحیار، تهران: انتشارات مؤسسه ایران.
تاجبخش، کیان و همکاران (1384)، اعتماد، دموکراسی و توسعه. تهران: نشر شیرازه.
تنهایی، ابوالحسن، خرمی، شمسی (1389)، بررسی رابطه جامعهشناختی باورهای دینی و سبک زندگی براساس نظریه و روش گافمن، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال سوم، شماره ششم، بهار 89.
چیتساز قمی، محمدجواد (1386)، بازشناسی مفاهیم نسل و شکاف نسلی، ماهنامه جوانان و مناسبات نسلی، شماره اول، بهار و تابستان 1386- 112- 85.
حاجیانی، ابراهیم (1386)، الگوی سبک زندگی ایرانیان، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک.
خادمیان، طلیعه (1386)، سبک زندگی و مصرف فرهنگی: بررسی رابطه سبک زندگی و مصرف کالاهای فرهنگی (با تکیه بر کتاب، سینما، موسیقی)، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
دوران، بهزاد (1381)، تأثیر فضای سایبر بر هویت اجتماعی. پایاننامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
ساروخانی، باقر (1394)، جامعهشناسی ارتباطات، اصول و مبانی، تهران، انتشارات اطلاعات
شیخزاده، ابراهیم (1395)، بررسی رابطه شبکههای اجتماعی با مولفه های سبک زندگی مجله پژوهشهای جامعه شناختی، سال دهم، شماره 2، تابستان 1395
صادقی ده چشمه، ستار؛ داداشی آرانی، زهرا (1395)، سبک زندگی و مصرف از منظر جامعهشناسی، ارایه شده در دومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران (ESPCONF02_037)
فاضلی، محمد (1382)، مصرف و سبک زندگی، قم، انتشارات صبح صادق.
قاسمزاده، مرتضی (1390)، نقش شبکههای اجتماعی در تحولات منطقهای و بینالمللی، پرتال سیاست ما، دیپلماسی عمومی و رسانهای. Mcstudies.ir
کاستلز، مانوئل (1996)، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکهای) احمد علیقلیان، افشین خاکباز، جلد اول، تهران ، طرح نو.
کروبی، مهدی(1387)، فرهنگ قومی، سرمایه فرهنگی و صنعت گردشگری، فصلنامۀ علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شمارۀ 28، 324-309.
گلابی، فاطمه (1383)، نقش اعتماد در امر توسعه با تأکید بر عملکرد و نقش شوراهای اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی. دانشکده علوم اجتماعی: دانشگاه تهران.
گیدنز، آنتونی(1382)، تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، نشر نی.
گیدنز، آنتونی (1384)، پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، نشر مرکز.
ممتاز، فریده (1383)، معرفی مفهوم طبقه از دیدگاه بوردیو، پژوهشگاه علوم انسانی، شماره 42-41،160-149.
مهدوی کنی، محمدسعید (1391)، مطالعات سبک زندگی، سال اول، شماره 1، پاییز.
میرحسینی، بیدا (1396)، بررسی مطالبات اجتماعی زنان با تکیه بر سرمایه اجتماعی و سبک زندگی آنان در شهر قزوین، پایاننامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز
نعیمی، نادیه، ابراهیمزاده، داود (1396)، بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و سبک زندگی در میان دبیران زن ناحیه4 آموزش و پرورش شهر تبریز، فصلنامه مطالعات جامعهشناسی، سال نهم، شماره 36، پاییز، 64- 49.
نیرومند، لیلا و لطفی، سیدرضا (1394)، «تأثیر برنامههای ماهواره بر سبک زندگی دختران نوجوان» فصلنامه مطالعات رسانهای، پاییز، دوره10، شماره 30، 62- 51.
Adler, A (1956), The Individual Psychology of Alfred Adler: A Systematic Presentation in Selections from His Writings. New York : Basic Books
Anheier .H & Gerhards. J &Romo. F (1995), Forms of Capital and Social Structure in Cultural Fields, American Journal of Sociology
Bourdieu, Pierre (1984), Distinction: A Scocial Critique if the Judjement of Taste. Routledje.
Johasson, S. & et al (2009), Trust and Religion: Experimental Evidence from Rural Bangladesh, Economica, 76.
Mayuri Suresh Pawar, Shraddha Popat (2017), Friendbook: A Scalable and Efficient Way to Recommend Friends on Social Networks through Life-Style, International Journal of Engineering Science and Computing, April 2017.
Dickinson, Janet E (2017), Tourism communities and social ties: the role of online and offline tourist social networks in building social capital and sustainable practice, JOURNAL OF SUSTAINABLE TOURISM, 2017
Brokers, Power (2016), Building Youth Social Capital through Connected Learning, University of California, Irvine Student Center / Emerald Bay A Wednesday, October 5.
Veal, Anthony. J (2001), "Leisure, Culture and Lifestyle" Loisir et Société / Society and Leisure, vol. 24, n° 2, 2001, 359-376.