علل افزایش شمارگان روزنامه ها در هند با ارائه الگوی مطلوب
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگیحسن عبدالملکی 1 , نازنین ملکیان 2 , لیلا نیرومند 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحدتهران شرق، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار علوم ارتباطات، واحددتهران شرق، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار علوم ارتباطات، واحدتهران شرق، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مخاطب محوری, روزنامه نگاری هندوستان, راهبرد مجازی, دسترسی راحت وارزانی,
ملخص المقالة :
در دهه های اخیر افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی در کشورهای جهان، باعث اقبال عمومی به بستر مجازی وکاهش توجه به رسانه های چاپی شده است. هند یکی از معدود کشورهایی است که مطبوعات آن در حال رشد بوده است.تعداد خوانندگان روزنامه های هندی در سه سال ازابتدای 2007 تا پایان2019 میلادی حدود 39 درصد رشد داشته اند.دراین پژوهش از سردبیران روزنامه های پرشمارگان هندبا روش کیفی نظریه داده بنیاد عوامل حفظ و افزایش مخاطبان پرسیده شد.با توجه به هدف این پژوهش نمونه گیری به شیوه هدفمند ازپانزده نفر از سردبیران وخبرنگاران با تجربه روزنامه های موفق هند صورت گرفت.در این تحقیق از نرم افزار مکس کیودا 2018 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پس از کدگذاری های سه گانه ترسیم و ارائه شد. طبق این یافته ها سه ابرمقوله راهبرد مجازی ، سیاست مخاطب محوری وجریان دسترسی راحت وارزان به رونق تولید روزنامه های چاپی در هند منجر شده است.ژورنالیسم مدرن در هند با رویکرد عقلانیت ومشارکت برای بقا در قالب روزنامه چاپی وحفظ مخاطبان تلاش می کند.روزنامه نگاری گفتگویی با محوریت مخاطب نیز راهکار مدیران و سردبیران هندی برای افزایش شمارگان روزنامه ها است.این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی فعالیت متولیان روزنامه های چاپی هند در زمینه افزایش شمارگان و خوانندگان این رسانه چاپی انجام شد.شناسایی شرایط علی ،زمینه ای ، مداخله گر،راهبردهاو پیامدهای افزایش شمارگان روزنامه های هند ازاهداف فرعی انجام این تحقیق بود.
- استراوس، آنسلم؛ کربین، جولیت (1393). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای (ترجمه ابراهیم افشار). تهران: نشر نی.
- استراوس، آنسلم؛ کربین، جولیت (1393). اصول روش تحقیق کیفی (ترجمه بیوک محمدی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- ببي، ارول (139). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، تهران: سمت.
- بصیریان جهرمی، حسین (1389). بررسی تأثیر رسانههای جایگزین بر رسانههای اصلی بر اساس آرای مکتب رسانه شناسی، رسانه، شماره 45: 64-82.
- بلیکی، نورمن (1395). طراحی پژوهشهای اجتماعی (ترجمه حسن چاوشیان) تهران: نی.
- خورشیدی، غلامحسین؛ مقدمی، صابر (1382). تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی. پژوهشنامه بازرگانی، ش 28: 141- 164.
- دیمیک، جان؛ چن، یان؛ لی، زان (1387). رقابت میان اینترنت و رسانههاي خبري سنتی، ترجمه حسین بصیریان جهرمی و رضا بصیریان جهرمی، نشریه افق، شماره 61: 203- 226.
- راجرز، اورت میچل (1387). تاریخ تحلیلی علم ارتباطات: رویکردي شرححال نگارانه، ترجمه غلامرضا آذری، تهران: دانژه.
- رانگاسوامی، پارتاساراتی (1388). روزنامهنگاری در هندوستان، ترجمه داوود حیدری، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
- فراست خواه، مقصود (1400). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریه بر پایه» (گرانددتئوری)، تهران: آگاه.
- فرقانی، محمدمهدی؛ بنی تمیم، محمدامین (1400). علل کاهش شمارگان مطبوعات در ایران. رسانه ش5: 23- 34.
- فرقانی، محمدمهدی؛ پیامنی، رویا (1394). شاخصهای کیفیت مطبوعات از دیدگاه استادان ارتباطات و روزنامهنگاران، جامعه، فرهنگ و رسانه، شماره 31: 17 - 56.
- فلیک، اوه (1394). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
- كاتلر، فیلیپ وکلر، کوین لین (1400). مدیریت بازاریابی، ترجمه مهدی امیرجعفری، تهران: نص.
- کرسول، جان دبلیو (1400). طرح پژوهشی: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی، ترجمه علیرضا کیامنش، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی.
- مک کوایل، دنیس (1385). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- مک کوایل، دنیس (1382). مخاطب شناسی، ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
- مسعودی، امیدعلی؛ بیبک آبادی، غزال (1396). روزنامهنگاری چاپی و الکترونیک ایران در آینده بیستساله، جهان رسانه.23: 104 - 119.
- مهدی زاده، محمد (1391). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
- مقتدایی، مرتضی (1398). نقش ابزارهای رسانهای پیشرفته در ایجاد شکاف نسلها در ایران، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، شماره 62: 35- 42.
- ویندال، سون؛ اولسون، جین؛ سیگنایزر، بنو (1387). کاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: جامعه شناسان.
- هومن، حیدرعلی (1389). شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران: سمت.
- Bhattacharya, C. (2013). Future of Print Media in India.Journal of Printing Science and Technology ( 2):150-155.
- Comparative Study Analyzing the Shift from Printed Newspaper to Online Newspaper in India.International Journal of Management.2020.11 (8): 80-91
- Davis, M. (2022). Strategies That Weekly Print Newspapers Use in the Digital Age. Walden University ProQuest Dissertations Publishing.
- Dimmick, J., Kline, S. & Stafford, L. (2000). The Gratification Niches of Personal E-mail and the Telephone: Competition, Displacement, and Complementarity. Communication Research. (27): 227-248.
- Dimmick, j. (2003). Media Competition and Coexistence, the Theory of the Niche. Pub. LocationNew York.2003.
- Gurleen, S.K. & Arya, R. (2012). A study of newspaper readership patterns among urban population of Punjab.International Journal of Management, IT and Engineering.2012. 2 (6):58-74.
Indian Media Research Council
IT Pro Portal
- Kumar, S. & Sarma, V. (2015). Performance and Challengesof Newspapers in India: A Case Study on English versus Vernacular, Dailies in India. Twelfth AIMS International Conference on Management.2015:2(5).
- Khanduri, S. (2021). Marketing Innovation, Orientation and Business Environment Effects on Newspaper Firms’ Performance.International Journal of Business and Economics. (1): 37-55.
- Khanduri, S. (2018). Indian newspaper industry: Trends, challenges and solutions. International Journal of Multidisciplinary Research: 8(9):219-235.
- Media Reserch Users Counil India (MRUCI).
- Mia, A.D. (2022). Strategies that Weekly Print Newspapers Use in the Digital Age. Walden University ProQuest Dissertations Publishing. 2022.
- Mudgal, R. (2020). Future of print and e-newspaper in India. International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR).2020:5(6):159-164
- Mudgal, R. (2019). Readers’ Choices among Print and E-Newspapers.Journal of Management (JOM).2019:6: (4): 17-22.
- Office of register of newspaper for India
- Priya, V. (2016).The newspaper timeline: a study of newspapers past and its present. Academic Research International.2016: 7(1).
- Rajendran, L. & Thesinghraja, P. (2014). The Impact of New Media on Traditional Media. Middle-East Journal of Scientific Research. 2014:22 (4): 609-616.
Scholar.google.com
- Sharma, C. (2019). Newspaper Reading Habit among the Students of University College Kurukshetra: A Case Study: Libraries at University of Nebraska-Lincoln. Library Philosophy and Practice (e-journal).2019:2241.
- Tripathi, N. (2019). Multiple Media Business Scenario: A Study of Newspaper Houses in India. The Researcher: International Journal of Management, Humanities and Social sciences.2019:4: (01)
Veerabasavaiah, M. & Amaravathi, V. (2018). An Attitude towards Newspaper Reading Habits among UG and PG Students of Bangalore University Law College: A Case Study. International Journal of Research and Analytical Reviews. 2018: 5: (1).
- World Association of Newspapers and News Publishers.
- World Press Trends 2008.
www.worldatlas.com
- Yadav, A.K. (2020). Swiping the Pages: Comparative Study Analyzing the Shift From Printed Newspaper to Online Newspaper in India.International Journal of Management.2020: 11 (8): 80-88.