گونهشناسی استراتژی رفتار سازمانی
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردیصالح رحیمی 1 , سید محمد اعرابی 2 , بی بی مرجان فیاضی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، ایران
2 - استاد مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،تهران، ایران
3 - استادیارمدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار سازمانی, استراتژی رفتار, گونهشناسی دادهبنیاد,
ملخص المقالة :
رسیدن سازمانها به اهداف تعیین شده مستلزم هماهنگی بین اجزای مختلف آنها است. هماهنگی عمودی و افقی بین استراتژیهای مختلف سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و یکی از اجزای مهم اما مغفول در هماهنگی استراتژیک، استراتژی رفتار سازمانی است. این مطالعه به دنبال شناخت گونههای مختلف استراتژی رفتار سازمانی است تا بتواند با ایجاد هماهنگی با سایر اجزا به رسیدن سازمان به اهدافش کمک نماید. به همین منظور با استفاده از روش گونهشناسی دادهبنیاد از 12 نفر از مدیران عامل شرکتها مصاحبه عمیق به عمل آمد و حدود 21 مقوله نهایی موثر بر استراتژی رفتار شناسایی شد. مقولههای نهایی در دو بعد اثرگذار بر رفتار یعنی بعد فرد (کنشگر/واکنشگر) و بعد محیط (توجه به بیرون و توجه به درون) طبقهبندی شده و چهارگونه اصلی بر اساس این دو بعد به دست آمد. گونههای استراتژی رفتار بر اساس ابعاد به دست آمده با اسامی پرچمدار، جلودار، دیوانسالار و شهریار تعریف و تشریح شدند
اعرابی، سید محمد، .فیاضی ، مرجان (1396). نظریه های رفتار سازمانی و اجتماعی. دفتر پژوهش های فرهنگی.
افجه، سید علی اکبر، سپهوند، رضا (1388) .(اثر هماهنگی استراتژیک بین استراتژی منابع انسانی، استراتژی سرمایه انسانی و استراتژی رفتار سازمانی بر عملکرد سازمان. مدیریت صنعتی 113 -78 ,(6)15 ,
-امیری، علی نقی (1386) . تبیین رفتار مبتنی بر اختیار. فرهنگ مدیریت، (15) 5 ،161 -181
پامپین، میشل. ا (2012) .(مالی رفتاری و تیپ های چهارگانه سرمایه گذاران( احمدوند، میثم، سنگینیان، علی، مترجم) تهران: نگاه دانش
جعفریان، حسن (1391) . الگوی رفتار سیاسی مدیران: رویکرد نظریه داده بنیاد. دانشگاه فردوسی مشهد: پایان نامه دکتری
خوروش، مهدی (1394).(روانشناسی شخصیت. اصفهان: سنا
دانایی فرد، حسن، مظفری، زینب (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی. پژوهش های مدیریت، (1)1 ،131-162 .
رابینز، استفان (1998). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه ها و کاربردها (نسخه چهاردهم). (پارساییان، علی، اعرابی، سید محمد، مترجم) تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی
هیت، مایکل. ا.، میلر، چت، کوللا، آدرین (2006) . مدیریت استراتژیک رفتار سازمانی (نسخه چاپ اول). (اعرابی، سید محمد، و آرمان، مانی. مترجم) تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی
Bailey, K. D (2005). Typology construction، methods and issues. In K. Kempf-Leonard، Encyclopedia of social measurement (889-898). London: Elsevier.
Bandura (1977). Social learning theory.
Bourantas, D & Nicandrou I. I (1998). Modelling post-acquisition employee behavior: typology and determining factors. Employee Relations، 20(1), 73-91
Collier, D (2008). Typologies: Forming concepts and creating categorical variables. Oxford University، 153-173.
Davis, T & Luthans F. (1979). Leadership Re- Examind, A Behavioral Approach. Academy Of Management Review.
Delbridge, R & Fiss, P. (2013). Styles of theorizing and the social organization of knowledge. Academy of Management Review, amr- 2013.
Doty, H. D & Glick, W. H. (1994). Typologies as a unique form of theory building: Toward improved understanding and modeling. Academy of management review 19 (2), 230-251.
Farrell, D & Petersen, J. C. (1982). Patterns of political behavior in organizations. The Academy of Management Review, 7(3), 403.
Kluge, S. (2000). Empirically Grounded Construction of Types and Typologies in Qualitative Social Research. Qualitative Social Research, 1(1), 14.
Muafi, J. (2011). Causes and Consequence Deviant Workplace Behavior. International Journal of Innovation، Management and Technology, 2(2), 123-126.
Olson, E. M & Eric, S. M. (2005). The performance implication of fit among business strategy، marketing organization structure and strategic behavior. Journal of Marketing, 69(3), 49-65.
Wright, P. M & Nishii, L. H. (2007). Strategic HRM and Organizational Behavior: Integrating Multiple Levels of Analysis. CAHRS Working Paper Series, 468.
Yahyagil, M. Y. (2015). Constructing a typology of culture in organizational behavior. International Journal of Organizational Analysis, 23(4), 506-527.
_||_