آموزش معلمان در استان کهگیلویه و بویر احمد و تدوین استراتِی های و برنامه های آینده
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردیمحمد جوادی پور 1 , مرضیه دهقانی 2 , مصطفی باقریان فر 3
1 - استادیار برنامهریزی درسی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - استادیار برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3 - دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: استراتژی, تحلیل SWOT, آموزش معلمان, برنامه,
ملخص المقالة :
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد و تدوین استراتژی ها و برنامه های آینده انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش تمامی معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 5570 نفر بوده، که تعداد 360 نفر با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته ای است که شامل گویه های مربوط به عوامل درونی و بیرونی است. این گویه ها شامل 51 سؤال رتبه بندی شده درباره ی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد است. روایی پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحب نظر تائید و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های توصیفی، از آزمون مقایسه ی میانگین ها و آزمون فریدمن و ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش معلمان ابتدایی از لحاظ عوامل درونی در ناحیه ی ضعف ها و از ناحیه عوامل بیرونی در ناحیه فرصت ها جای می گیرد. بر این اساس استراتژی های محافظه کارانه برای توسعه ی آموزش معلمان توصیه شده است. علاوه بر این افزایش منابع مالی و تأمین اعتبار مالی با مشارکت سازمان ها و حمایت دولت و ارتقای کیفیت آموزشی و فیزیکی آموزش معلمان از طریق نهادینه کردن آموزش ترکیبی با استفاده از فناوری های نوین توصیه می شود.
افضل خانی، مریم و نجابت، سمیه. (1392). بررسی راهکارهای کیفیتبخشی به دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان. علوم تربیتی: رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 15، صص: 98-83.
آتشپور، سیدحمید و آقایی، اصغر. (1392). آموزش نیروی انسانی در سازمانها. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
بهرامی، بتول. (1391). بررسی رابطه برنامههای آموزش ضمن خدمت با میزان خلاقیت در تدریس معلمان ابتدایی شهر تهران از دیدگاه آنها در سال تحصیلی 1391- 1390. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران.
پور سدهی، محمدیوسف. (1391). طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ورزش دانشجویی بر اساس مدل SWOT (مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان.
جوادیپور، محمد و سمیعنیا، مونا. (1392). تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 3 (5)، صص: 28 – 15.
حسنپور، عصمت و شریف، سید مصطفی. (1390). بررسی نقاط قوت دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان استان کرمان و ارائه راهکارهای بهبود برگزاری این دورهها (سالهای 1383 تا سالهای 1386). تهران: اولین همایش علمی دانشجویان علوم تربیتی ایران.
دارابی، سلمان. (1391). بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک "در توسعه پایدار " آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
دارابی، سلمان؛ نیستانی، محمدرضا؛ میرزایی، داود. (1392). بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در (توسعه پایدار) آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی. سال دوم. شماره چهارم.
رئوفی، محمدحسین و تاریخی قوچانیدروس، امیر. (1383). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان کارائی و بهرهوری مدیران و کارکنان مدارس. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 17، صص 80-67.
سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1390). روشهای تکمیل و بهبود نظام ضمن خدمت معلمان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 39، سال دهم، صص 178-151.
کاظمی، مهدی و همراهی، مهرداد. (1388). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس مدل سیپ (مطالعه موردی: استان فارس). پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره چهارم، صص: 130 – 113.
Kavak, N, Yamak, H, Canbazoglu Bilici, s, Bozkurt, E, Darici, O, Ozkaya, Y (2012). The evaluation of primary and secondary teachers opinions about in-service teacher training. Procedia - Social and Behavioral Sciences 46,pp 3507 – 351.
Line، R، Bishop، H، & Wilson، J. (2005). Creating an effective strategic planning for the school district. The Journal of Instructional Psychology، 32(3).
Tohit,G, Engin Serdar Demir, M H, Murat elikolu, O G. (2011). The perceptions and needs of science and primary school teachers about in-service training. Procedia Social and Behavioral Sciences 15, pp 1102–1109.
_||_