ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه
فاطمه آخوندی
1
(
مدیریت آموزش عالی،مدیریت و اقتصاد،علوم و تحقیقات،تهران.
)
حمیدرضا آراسته
2
(
استاد تمام گروه مدیرییت. دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
)
نادر قلی قورچیان
3
(
استاد گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران.
)
پریوش جعفری
4
(
دانشیار گروه آموزشی، مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: "آموزش عالی", " شهروند حرفهای", "آموزش شهروند حرفهای جهانی", "ساز و کار های اجرایی",
ملخص المقالة :
در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانیدردانشگاه انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژیپژوهش در بخشکیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند. اعتبار دادههای کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاریهای انجامشده، از روشپایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیلهای بخش کیفی استخراج 320 کد باز، 110 کد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقولهها که شامل5 بعد (شایستگیهای شناختی، شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، بهعنوان عناصر آموزش شهروند حرفهای جهانی شناسایی شدند.
_||_
ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه
(مورد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
چکیده
در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به دست آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانیدردانشگاه انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژیپژوهش در بخشکیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند. اعتبار دادههای کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاریهای انجامشده، از روش«پایایی بین دو کُدگذار» استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیلهای بخش کیفی استخراج 320 كد باز، 110 كد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقولهها که شامل5 بعد (شایستگیهای شناختی، شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، بهعنوان عناصر آموزش شهروند حرفهای جهانی شناسایی شدند.
واژگان کلیدی: شهروند حرفهای، آموزش شهروند حرفهای جهانی،ساز و کار های اجرایی، آموزش عالی
1-بیان مسئله
امروزه درک پدیدة جهانیشدن به عنوان پدیدهای که تمام شئون زندگی بشر کنونی را تحت تأثیر قرار داده، بیش از هر زمان دیگری امکانپذیر شده است(بوزیک1، 2019) به همین ترتیب واژههای جهانی ) (Globalبینالمللی (International) بین فرهنگی (Intercultural) پدیدههای غالبی هستند که جهان پیرامون ما را که در آن ساکنیم، شکل میدهند. درک این پویاییها برای ما که در قرن بیست و یکم زندگی میکنیم، نسبت به گذشتگان بسیار ملموس تر است.کسب موفقیت در این وضعیت نیازمند ایجاد تغییر در الگوی تفکر ما درباره جهان پیرامون است.برای جوانانی که در حال فرا گرفتن شیوههای هدایت زندگی معاصر هستند این واقعیت جدید نیازمند یکسری از مهارتهای مشخص است. جوانان برای پیشرفت و کسب موفقیت در جهانی از مرزهای مبهم، لازم است ویژگی هایی داشته و شخصیتی چند بعدی پیدا کنند.آنها باید اعتماد به نفس لازم را برای در نوردیدن این مرزهای واقعی و خیالی و تمایل به همکاری و مشارکت با سایر افراد و گروههای متفاوت کسب کنند. (ریچاردسون2،2015) دراین ارتباط مقولة شهروندی که ازجمله مباحث بسیار مهمی است وسابقة آن به دولت شهرهای یونان با ستان برمی گردد، تحت تأثیر این پدیده قرارگرفته است (سیم و چو3،2017).
آموزش شهروندی جهانی به عنوان یک روند آموزش جهانی به تازگی توسط بسیاری از نظامهای آموزشی به منظورآموزش دانشجویان برای آماده سازی جوانان برای مشارکت در جامعه جهانی به کار گرفته شده است (یمین،گورن و مکسول4،2018)و به عنوان یک پارادایم درحال شکل گیری و چشم انداز آموزشی نوین که به نظریهپردازان، سیاستگذاران و متخصصان اجازه میدهد تا موضوعات قدیمی را مجددا مفهوم سازی کنند (طاروزی واینگواگاتیو،2018). به بیانی دیگر، در عصر به هم پیوستگی جهانی، دنیا با چالش هایی عظیم و همچنین فرصت هایی مواجه است که نیازمند الگوهای جدید آموزش میباشد که از منظر عقلانیت ابزاری ایجاد نشده اند. لذا این مساله مطرح است که آیا تجربیات آموزشی کنونی؛ دانش، مهارت و ارزشهای مورد نیاز دانشجویان برای فهم بنیادین آنچه در جهان در حال رخ دادن است را فراهم میکند؟. آیا فعالیتها و برنامههای آموزشی به ما چگونگی تأثیرگذاری مسائل جهانی بر زندگی، جوامع، ملتها و به صورت کلی سیارهای که در آن زندگی میکنیم را آموزش میدهد؟(بوسوی و تورس5،2019)
از طرف دیگر امروزه همزمان با از بین رفتن مرزها و جایگزینشدن سازمانهای غیردولتی و فعالشدن نهادهای نوین آموزشی، بصیرتها و رسالتهای جدیدی در محافل علمی پا به عرصه وجود نهادند. تغییرات بسیار سریع آرمانی در نظام مدیریت دانش و مدیریت آموزش عالی جهان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی را با چالشهای جدیدی مواجه کرد، چراکه حس کردند با توجه به تغییرات محیطی ناچار به تجدیدنظر و بازاندیشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری میباشند و از طرفی نیز، انتظارات جدید یادگیرندگان، آنها را بر آن داشت تا در ارتقای سطح کیفیت خود بکوشند. این امر تغییر مرزهای حرفهای در نظام آموزشی را میطلبد. فرآیند جهانیشدن و لزوم خلق و توسعه انسان دانا، خصوصیات ویژهای را برای شهروند مطلوب قرن بیست ویکم برمی گزیند که محققان آنها را با نامها و خصوصیات مختلفی برشمردهاند (هولدن6،2006).
آلیس چو در قبال این سؤال که دانشگاههای ما چه نوع انسانی را باید تربیت کنند، تأکید میورزد که دانشگاههای ما نبایددلخوش به صدورمدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشند، بلکه باید شهروندان حرفهای برای زندگی تربیت کنند که به ایجاد تغییر و دگرگونی درسطح جامعه ملی و جهانی بپردازند و دانش، مهارت و بینش خود را با افراد جامعه و کل جهان شریک شوند. (آلیس چو7،2003) حال یکی از مسائل مهمی که در رابطه با مفهوم شهروند و شهروندی وجود دارد این است که چگونه میتوان آن را تعلیم و آموزش داد تا بر اساس آن شاهد اجرای صحیح آن در جامعه و شناخت وظایف و تکالیف مبتنی بر آن بود(موک و لی8،2017).
رشیدی(1396) معتقد است: "در حال حاضر، هیچ یک از دانشگاهها در سطح کشور برنامه اي براي تربیت شهروند جهانی ندارند. جهت گیري و سیاست هاي حاکم بر وزارت علوم و دانشگاهها در این زمینه روشن نیست. همچنین شریفی و همکاران(1391) به این نتیجه رسیدند که آموزشهای دانشگاهی نقشی در ایجاد و پرورش ویژگیهای شهروند حرفهای در دانشجویان نداشته است. بررسیها نشان میدهد محتوای نظام آموزش عالی کشورتقریباً به طورمستقیم از اهداف کلی نظام در همه سطوح سرچشمه نگرفته است و محتوا ازاهداف فاصله دارند، لذا فراگیران، آموزشی را که آنان را به شهروندان حرفهای جهانی تبدیل کند دریافت نمی کنند.
واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران با دارا بودن حدود (200000 )دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و با قدمت 40 ساله یکی از مهمترین مراکز علمی کشور می باشد ،که دانش آموختگان این دانشگاه در زمینه ادامه تحصیل و اشتغال در قلمرو ملی و جهانی در حال فعالیت هستند.از آنجائیکهتجربیات آموزشی کنونی دانش،مهارت و ارزشهای مورد نیاز دانشجویان برای فهم بنیادین آنچه در جهان در حال رخ دادن است را فراهم نمی کندو عدم خود باوری و اعتماد به نفس لازم در دانشجویان برای رویارویی با افراد و گروه های متفاوت و جود نداردوعلاوه برآن آگاهی و شناخت کافی از فرهنگ و تاریخ کشورمان برای حضور موثر در مجامع علمی و فرهنگی ملی و جهانی در دانشجویان وجود ندارد. بنابر این در بحث آموزش شهروند حرفه ای جهانی بسیار مهم است که این دانشجویان بتوانند شایستگی های لازم جهت حضور در سطح ملی و جهانی برای ادامه تحصیل و اشتغال را کسب کنند وحضوری موثر در دنیای معاصر حاضر داشته باشند.
بر این اساس، با عنایت به جایگاه شایستهای که در نظام ارزشی ما برای انسا نهای متعالی وجوددارد واز آنجائیکه والاترین هدف آموزش عالی در کشور، انسان سازی است.پس ازپرداختن به مفهوم شهروند جهانی وحرفهای در اسناد بالادستی (نقشه جامع علمی کشور،سند برنامه ششم توسعه،بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی) وحضور دانشجویانی(از دانشگاه های مطرح کشور)که اغلب شایستگی های تعامل و تبادل فرهنگی را در صحنه های جهانی دارا نبودند وفقدان نظریهپردازی و خلاء یک چارچوب نظری و ادراکی، پژوهشگررا بر آن داشت تا با مطالعه نظری و تجربی و بهره گیری از ارزشهای بنیادین اسنادفوق و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز واهداف آموزش عالی در افق 1404 ،ابتدا مفهوم جدیدی از شهروند حرفهای جهانی درحوزه آموزش عالی توسط پژوهشگرارائه شود و سپس مدلی را برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در نظام آموزش عالی کشور طراحی نموده و زمینههای نظری و غنای تجربی را در ادبیات آموزش عالی کشور فراهم سازد.
2-ادبیات پژوهش
1-2.ادبیات تجربی
در پژوهشی که کشاورز و بیدختی (1401) انجام داده اند توجه به الگوي آموزش شهروندي جهاني در نظام آموزش و پرورش ايران به منظور تجهيز دانش آموزان به فهم، نگرش و مهارت هاي مورد نياز براي زيستن در دنياي جهاني شدة كنوني به عنوان شهرونداني آگاه، فعال ومسئولیت پذير و همچنين ايفاي نقش شايسته در سطوح محلي، ملّي و جهاني؛ می تواند منشاء تحولات وسيع شود.همچنین بهمن خانی،احمدی و باقری (1400) در پژوهشی مؤلفه های هویت ملی )تعلق خاطر به نمادها، اسطوره های ملی و مذهبی، فرهنگ وروش اسلامی، نقش تاریخ، احساس تعلق به فرهنگ، روش زندگی ایرانی، آشنایی با میراث جهانی( وسرمایه فرهنگی (حالت تجسم یافته ذهنی، حالت تجسم یافته عینی، حالت نهادی شده( بر روی آموزش شهروند جهانی را بررسی کردند و مدلی را ارائه کرده اند که دارای برازش مناسب است و به مسئولان نظام های آموزشی پیشنهاد می شود جهت افزایش و ارتقای سطح آموزش شهروند جهانی به مؤلفه های هویت ملی وسرمایه فرهنگی تأکید و توجه خاص داشته باشند.
زهرا رشیدی(1399)در پژوهشی الگوی برنامه درسی شهروند جهانی در آموزش عالی را تدوین کرد وبر اساس یافتهها در بخش کیفی سیستم برنامه درسی عمومی، متمرکز و نوع سازماندهی آن نیز مبتنی بر رویکرد هنجاری دیسیپلین محوری است.اکثر مطالب مرتبط با مؤلفههای جهانی شدن، اغلب ارتباط غیر مستقیم دارند و از وجوه ایجابی، خنثی و سلبی، وجه خنثی غالب است.از این رو الگوی برنامه درسی شهروند جهانی مبتنی بر رویکرد میان رشتهای در پنج گام اصلی که مشتمل بر عناصر اصلی برنامه درسی بر اساس سه مؤلفه دانش، مهارت و نگرش در دو سطح کلان و خرد طراحی شد.در سطح کلان رویکرد برنامه درسی تلفیقی(ادغام) و در سطح خردرویکردهای (عمودی،وسیع و آموزشی) استفاده شد.
ساعد (1399)در پژوهشی به بررسی "مطالعه مفهوم و ابعاد شهروندی دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران؛ دلالت هایی در برنامه ریزی آموزشی"پرداخته است.یافته های پژوهش شامل پنج مضمون فراگیر بود که عبارت از: مهارتهای شهروندی دانشگاهی، مفهوم شهروندی دانشگاهی، ابعاد و مؤلفههای شهروندی دانشگاهی، آموزش شهروندی دانشگاهی وجوانب شهروندی دانشگاهی هستند.
ماسارو(2022) در تحقیقی با عنوان "توسعه شهروندی جهانی در موسسات آموزش عالی :مرور سیستماتیک برادبیات تحقیق" به این مسئله میپردازد که: موسسات آموزش عالی همچنان بر ضرورت ایجاد و توسعه شهروندان جهانی تأکید دارند.
عظیم اشرف و همکاران (2021) آموزش شهروند جهانی را فرصتی برای بهبود توسعه اقتصادی پاکستان میدانستند. علاوه بر این استادان مذهبی به جای آموزش شهروند جهانی پرورش هویت اسلامی را پیشنهاد کردند. با این حال استادان بخش برنامه درسی ملی به مزایای اقتصادی آموزش شهروند جهانی اشاره کردند و بر این اعتقاد مصر بودند که اصول شهروندی جهانی با ارزشهای ملی و اسلامی مغایرت ندارد.
صدا بایسال و همکارانش (2020) در پژوهشی با عنوان "شهروندی جهانی :از دیدگاه مدیران دانشکده آموزش "به بررسی مؤلفههای شهروند جهانی پرداختند.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که این مدیران بیشتر روی بعد "ارزشها و نگرش های" شهروندی جهانی از جمله احترام به تفاوت هاو ارزش ها، احساس تعلق، مدارا، توجه به مسائل جهانی، تعهد به حقوق برابر وحساسیت به مسائل جهانی تمرکز دارند.
در پژوهشی که بوزدار (2019) انجام داد،سه مورد از شاخصهای شهروندی جهانی از جمله مسئولیت اجتماعی، شایستگی جهانی و مشارکت مدنی جهانی برای اجرای برنامه را شناسایی کرد. هوری و همکارانش (2018) در تحقیقی با عنوان "شهروندی جهانی و آموزش عالی" به مفهوم شهروندی جهانی و توصیف آن پرداختند و توانستند چارچوب مناسب برای توصیف تعاریف نظری در آموزش شهروند جهانی را پیشنهاد دهند. این یافتهها میتواند به مربیان در تدوین برنامه درسی آموزش شهروند جهانی و کشف و ارزیابی پیامدهای این آموزش به محققان کمک کند.
بررسی پیشینه نشان می دهد که پژوهش هاي انجام شده تنها به مفاهیم، اهمیت، ضرورت و اهداف جهانی شدن ،شهروند جهانی و شهروند حرفه ای پرداخته اند و هیچکدام از پژوهش ها به مؤلفه هاي کاربردي و اجرایی براي آموزش شهروند حرفه ای جهانی دانشجویان نپرداخته اند. این پژوهش در تلاش است تا خلأ نظري مطالعات مرتبط را پرکرده و به شناسایی مؤلفه هاي آموزش شهروند حرفه ای در سطح جهانی بپردازد. پژوهش هایی که تا کنون صورت گرفته بیشتر به مفاهیم و بحثهای نظری شهروند جهانی اکتفا کرده است وتعریف جامع و کاملی از شهروند حرفهای جهانی ارائه نشده است. و این مسئله پژوهشگر را برآن داشت که تعریف جدید و کاملی از شهروند حرفهای جهانی به جامعه آموزش عالی ارائه دهد.مسئله دوم اینکه در ایران آموزش شهروند حرفهای جهانی به صورت عملیاتی در سطح دانشگاهها انجام نمی شود. در صورتی که مسئله آموزش و تربیت شهروند حرفهای جهانی در اسناد بالادستی تأکید شده است و باید به این مهم در دانشگاهها پرداخته شود.برای رسیدن به این هدف،کشف راهکار های مناسب و بررسی مطلوبیت آنها با مباحث مطرح شده در ادبیات انجام خواهد گرفت؛ بنابراین، سؤال هاي پژوهش به صورت زیرمطرح می شود:
سؤال کلی:
چه مدلی را برای آموزش شهروند حرفهای جهانی میتوان ارائه نمود؟
سؤالات ویژه:
1- شاخصها، ابعاد ومؤلفهها ی آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه کدامند؟
2-وضعیت موجود و مطلوب آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه چه میباشد؟
3-سازوکارهای اجرایی آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه کدام اند؟
ادبیات نظری
شهروندی
شهروند به کسی اطلاق میشود که ارزشهای مورد نظراجتماع در او درونی شده باشد و رفتارهای او مطابق با نرم جامعه مدنی باشد. امروزه تداوم حیات و پیشرفت جوامع در گرو وجودشهروندانی فعال، مشارکت جو، آگاه و کنشگر است (لومباردو9،2015). مارشال در دوره معاصر شهروندی را مجموعهای از حقوق در حال گسترش میداند که به مجموعهای در حال گسترش از انسانها اعطا میشود. او حقوق شهروندی را دربردارنده سه نوع حقوق میداند: حقوق مدنی،سیاسی واجتماعی. حقوق شهروندی مدنی که ناظر به برخورداری از حمایت قانونی است، شامل آزادی شخصی، آزادی بیان، اندیشه، عقیده، حق مالکیت شخصی و حق برخوردار بودن از عدالت میباشد. حقوق سیاسی که در برگیرنده حق مشارکت در اعمال قدرت سیاسی بهعنوان یکی از اعضای نهاد برخوردار از اقتدار سیاسی و یا بهعنوان یکی از انتخابکنندگان اعضای چنین نهادی میباشد و در نهایت شهروندی رفاهی که حق برخورداری از استانداردهای اولیه زندگی است، اما تعریف مارشال از حقوق اجتماعی نسبت به تعاریفش از حقوق مدنی و سیاسی انتزاعیتر است. او معتقد است که مراد از حقوق اجتماعی عبارت است از طیف وسیعی از حقوق که حق برخورداری از حداقلی از رفاه اقتصادی و امنیت تا حق برخورداری کامل از میراثاجتماعی و حق زندگی بهعنوان یک موجود متمدن طبق معیارهای حاکم بر یک جامعه را دربرمیگیرد(مارشال10،2015).
از سوی دیگرایدئولوژي اسلام توانسته است ضمن ارج نهادن به هویت فردي انسان، نقش سازنده او را در فعالیت هاي اجتماعی گوشزد کند. در اسلام، انسان موجودي اجتماعی است که البته اجتماعی بودن او را باید با فردیت او به عنوان یک انسان و یک مسلمان در نظر گرفت. بنابراین، در اسلام دامنه اصطلاح شهروندي بسیار گسترده تر از مفهوم امروزین است و میتوان گفت: آنچه امروزه قیودات و شرایطی را براي شهروندي در نظر میگیرند، اعتباراتی بیش نیستند که حجت شرعی و اسلامی براي آن وجود ندارد. (آرونتن11،1399).
شهروند جهانی
شاید بتوان شناخته شده ترین تعریف از شهروندی جهانی را برگرفته از سازمان آکسفام انگلستان دانست که شهروندی جهانی را به عنوان فردی که واجد ویژگیهای زیر است تعریف مینماید : آگاه از دنیای وسیع تر و درک نقش خود به عنوان یک شهروند جهانی ؛ احترام و ارج نهادن به تفاوتها ؛درک چگونگی فعالیتهای جهانی ؛ مشارکت فعالانه در ایجاد عدالت اجتماعی ؛ مشارکت در جامعه از سطوح داخلی تا جهانی ؛همکاری با سایر افراد برای تبدیل جهان به مکانی عادلانه تر و پایدارتر؛ پذیرش مسئولیت عملکرد دیگران (آکسفام12،2015).عبارت» شهروندی جهانی « از يک صفت و يک اسم تشکيل شده است « شهروندی » و « جهانی» برای نشان دادن عضويت در جامعهای که از همه مردم جهان تشکيل شده است (رولند13،2019).
آکسفام، کنفدراسیون بینالمللی متشکل از 15 سازمان که در 98 کشور جهان با همکاري شـرکا و متحـدین خـود در سراسـر جهان، براي پیداکردن راه حل هاي پایدار براي فقر و بی عدالتی فعالیت میکنند.این کنفدراسیون، عناصر اصلی شهروند جهانی مسئول را در سه طبقهي کلی دانش، مهارتها و نگرشها مطـابق بـا نمودار زیر بیان میکند:
شکل شماره2-1-عناصر اصلی شهروند جهانی مسئول.آکسفام،(2013)
شهروند حرفه ای
شهروندان حرفهای افرادی هستند که بر اساس نیاز جامعه بتوانند فعالانه در زندگی اجتماعی مشارکت کرده و با شیوههای گوناگون در سلامت و رفاه جامعه و محیط محلی، ملی و جهانی بکوشند. اگرچه کلیه افراد بدون توجه به جایگاه اقتصادی و اجتماعی، اطلاعات یا مهارت ها، در حقوق ومسئولیتهای شهروندی مشارکت دارند، اما بدیهی است که اثربخشی، کارآیی و توانایی آنها در انجام وظایف مؤثر به عنوان یک شهروند در جامعه فرا مدرن و فراپیچیده به کمیت و کیفیت ظرفیت سازی هایی که در آنها صورت گرفته است بستگی تام دارد. فرصتهای آموزشی فراهم شده در مراکز آموزشی باید به موازات سایر تغییرات اجتماعی بوده ودر یک فرآیند دو سویه و تعاملی، ضمن ایجاد تغییر در جامعه در جهت آماده نمودن شهروندان آینده، تغییرات سریع و شتابان جامعه را نیز مورد ملاحظه قرار دهد (اتابکی،1392). ویژگیهای شهروند حرفهای از عوامل مختلفی شامل ابعاد فردی مانند اعتمادبه نفس، احترام، مستقل، ابتکار و اراده، مسئولیت پذیری، ابعاد اجتماعی مانند احترام به دیگران، مشارکت و ارتباط مؤثر با دیگران، دموکراسی و مردم سالاری، توجه به ارزشهای اجتماعی، احترام به میراث فرهنگی و نهادهای ملی ابعاد قانونی مانند احترام به قانون، عمل به قانون تحت هر شرایطی تشکیل میشود (هاشمی، 1389).بنابر این آموزش شهروند حرفه ای تغییرات بسیار سریع و آرمانی در نظام مدیریت دانش و مدیریت آموزش عالی جهان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی را با چالشهای جدیدی مواجه کرد، چراکه حس کردند با توجه به تغییرات محیطی ناچار به تجدیدنظر و بازاندیشی در فرایندهای یاددهی و یادگیری میباشند و از طرفی نیز، انتظارات جدید یادگیرندگان، آنها را بر آن داشت تا در ارتقای سطح کیفیت خود بکوشند. این امر تغییر مرزهای حرفهای را در نظام آموزشی میطلبد. فرآیند جهانیشدن و لزوم خلق و توسعه انسان دانا، خصوصیات ویژهای را برای شهروند مطلوب قرن بیست ویکم برمی گزیند که محققان آنها را با نامها و خصوصیات مختلفی برشمردهاند (هولدن14،2016).
آموزش شهروند حرفه ای
دانشگاهها نهادهای اصلی تربیت شهروند عمومی و حرفهای هستند. با هرگونه تغییر در بافت اجتماعی، جهتگیری آموزش و تربیت شهروند نیز دچار تحول گشته است. امروزه اکثر دانشگاهها و نظامهای برنامهریزی آموزش عالی نسبت به حفظ و ارتقای جامعه از راه آموزش دموکراتیک و تربیت شهروندان مسئولیتپذیر، صبور، صادق، دلسوز و قائل به مشارکت جمعی توجهی ویژه دارند. در دنیای مدرن، به طور معمول ارائه برنامههای آموزشی در آموزش عالی با این فرض بوده است که دانشجویان به شهروندانی نقاد، متفکر و اهل مشورت تبدیل میشوند که میتوانند فهم و مشارکت سازندهای در جامعه داشته باشند، و این "فرهنگ شهروندی" شامل ارزشهای شخصی و دمکراتیک بنیادینی است که به مشارکت فعالانه دانشجویان در کسب و توسعه تجربیات آموزشی سنجش ناپذیر – در مقابل تحکم و القاء و تلقین- میباشد (آرتور و بوهلین15،2005).
آموزش شهروند حرفهای نیازمند آن است که در برنامههای درسی نظام آموزشی، مفاهیمی همچون انسانیت، صداقت در رفتار و گفتار، احترام متقابل، مسئولیتپذیری در بُعد فردی و اجتماعی، شجاعت و ریسکپذیری گنجانده شود (هاپکینز16،2007 ).
شایستگی در حوزه آموزش عالی
شایستگی ها به عنوان یک دسته از دانش، خصوصیات، نگرش ها و مهارت هاي مرتبط به هم تعریف می شوند که تاثیر زیادي بر شغل افراد می گذارد و با عملکرد افراد در کار همبستگی دارد و می توان آن را با استاندارد هاي قابل قبول ارزیابی کرد و از طریق آموزش و توسعه بهبود(سانچز،2010). توسعه شايستگي هاي شهروندي به عنوان يك هدف آموز شي محسوب مي شود و شهروند خوب فردي ا ست كه ويژگي هايي مانند؛ الف) مهارت ارزيابي وانتقاد ديدگاه هاي مختلف، ب) تفكر در مورد مســـائلي مانندعدالتوبرابري، ج) مشــاركتو د)پذيرفتن مســئوليت اجتماعي را داشته باشد(تندام و همکاران،2013).
یکی ازاجزای کلیدی برای رشد اقتصادی پایدار و توسعه در اقتصاد جهانی را میتوان شایستگیهای سرمایه انسانی در قالب استعدادها مهارتها و قابلیتهای دانشجویان دانشگاهی دانست(گارسیا وولدر،2008).دانشجویان در محیط دانشگاهی به وسیله برنامههای آموزشی به شایستگیهای عمومی و خاص مجهز شده و برای محیطهای کاری آماده میشوند. آنچه تاکنون اتفاق افتاده گویای این مطلب است که برنامههای تحصیلی سنتی دانشگاهی پاسخگوی نیاز بازار کار امروز نمی باشد درحالی که امروزه بازار کار جوامع پیشرفته، به شایستگیهای خاصی نیاز دارند. تغییرات فناوری در محیط کاری بر ارزش و نوع شایستگیهای مورد نیاز تأثیر قابل توجهی گذاشته است این تغییرات موجب جلب توجه محققان در دو حوزه شده است درحوزه اول، محققان به دنبال شناسایی شایستگیهای مورد نیاز دانشجویان برای موفقیتهای حرفهای ودرحوزه دوم، به دنبال پاسخ گویی به نحوه ایجاد و توسعه این شایستگیها میباشند.معیارها وویژگیهای مختلفی که دانشجویان آموزش عالی در دنیای امروز جهت ورود به بازار کار داخلی و بینالمللی باید از آن بهره مند باشند در مجامع مختلف مورد بحث قرار گرفته است. به طور مثال اورز و همکارانش در سال ۱۹۹۸ به بررسی انطباق بین آموختههای دانشجویان در دانشگاه و آنچه برای آنها در محیط کار نیاز است پرداختند آنها در نتایج پژوهش خود بیان نمودهاند که دارا بودن دانش به تنهایی برای جامعه امروز کافی نمی باشد دانشجویان باید قادر باشند خود را با شرایط وتغییرات، منطبق نمایند و دانشهای آموخته شده را برای حل مسائل و مشکلات مورد استفاده قرار دهند(رحمانی و همکاران،1392).
با توجه به آنچه گفته شد به ویژه ضرورت توجه به زمینه های محلی، ملی وجهانی تحقق اهداف برشمرده شده برای آموزش شهروندحرفه ای جهانی، شناسایی ابعاد و مولفه های شهروندی که در بردارنده دانش، نگرش و شایستگی های مورد نیاز برای بالا بردن کیفیت آموزش شهروندی در دانشگاه های ایران و آگاهی هر چه بیشتر دانشجویان در مورد نقش های شهروندی شان در جامعه و حضور به عنوان یک شهروند حرفه ای در سطح جهانی ضروری می باشد. لذا انجام چنین بررسی و تحقیقی در نظام آموزش عالی ایران با استفاده ازبررسی ادبیات نظری، اسناد بالادستی آموزش عالی و بهره گیری از نظرات صاحبنظران و خبرگان این حوزه در داخل کشور حائز اهمیت و ضروری به نظر می رسد. از این مدل میتوان برای کمک به توسعه شایستگیهای عمومی و اخلاقی دانشجویان در مواجهه باجهان معاصر ومنشور و راهنمایی برای مدیران و سیاست گذاران حوزه آموزش عالی جهت رفع موانع و اجرای آموزش شهروند حرفه ای جهانی بهره برد.
با توجه به آنچه گفته شد، تحقيق حاضر در پي پاسخگويي به اين مسئله است كه با توجه به اقتضائات عصر جهاني شدن و لزوم توجه به موضوع آموزش شهروند حرفه ای جهاني، مدل آموزش شهروند حرفه ای جهاني در نظام آموزش عالی ايران چگونه است ؟
3-روش پژوهش
در این پژوهش از رویکرد آمیخته (طرح اکتشافی متوالی از نوع مقوله بندی) استفاده شده است یعنی در مرحله اول (بخش کیفی) از طریق اجرای مصاحبه نیمه ساختارمند و بررسی متون تخصصی ابعاد و مؤلفههای آموزش شهروند حرفهای جهانی استخراج شد و در فاز کمّی براساس ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده در مرحله کیفی، پرسشنامه تدوین و بعد از جمعآوری و تحلیل دادهها مدل اولیه ارائه و اعتبار سنجی شد و بعد از تدوین سازوکارها براساس ضرایب تأثیر، مدل نهایی آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه ارائه شد.
جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحبنظران کلیدی و متخصصان حوزه آموزش عالی بوده است که تعداد آنها از طریق روش هدفمند وبه تعداد 15 نفر محاسبه شد و دربخش کمی شامل اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران سال تحصیلی 1400-1401بودند. حجم نمونه با فرمول کوکران به تعداد 400 نفر محاسبه شد.روش نمونه گیری در بخش کمی طبقه ای می باشد.ابزار جمع آوری داده هادر بخش کیفی، ابزار جمع آوري دادهها، مبانی نظری و ادبیات علمی حوزه آموزش شهروند جهانی وآموزش شهروند حرفهای ومصاحبه هاي نیمه ساختمند بود. برای گردآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.
اعتبار دادههای کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد .برای محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاریهای انجامشده، از روش «پایایی بین دو کُدگذار» استفاده شد در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا انجام و تأیید شد.
روایی پرسشنامه: از آن جا که محتوای پرسشنامه، مولفه هایی را نشان می دهد که دارای بالاترین ضریب اهمیت می باشند، با توجه به تایید سوالات توسط خبرگان، روایی محتوای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است.
پایایی پرسشنامه: در ابتدا جهت انجام آزمون های آماری، جهت تائید قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه کرونباخ آلفا محاسبه شده است. هرقدر همبستگی مثبت بین سؤالات بیشتر شود، میزان کرونباخ آلفا بیشتر خواهد شد وبالعکس هر قدر واریانس میانگین سؤالا ت بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که ضریب آلفای کل پرسشنامه 89درصد می باشد که ابزار استفاده شده از پایایی مطلوبی برخوردار است که مقادیر آن در جدول زیر انعکاس یافته است.
جدول شماره 1: میزان الفای کرونباخ پرسشنامه
آموزش شهروند حرفهای جهانی (890/0) |
|
| سؤالات | آلفای کرونباخ | ||
شایستگیهای شناختی (834/0) | نگرش جهانی و مردم سالاری | 1 | 8 | 801/0 | ||
شناخت حقوق شهروندی جهانی | 23 | 30 | 805/0 | |||
شناخت نظامهای بین المللی | 31 | 33 | 854/0 | |||
هویتگرایی ملی و دینی | 34 | 40 | 819/0 | |||
آگاهی از توسعه پایدار | 41 | 45 | 803/0 | |||
شایستگیهای علمی و تخصصی (831/0) | مهارت کسب درآمد و سواد مالی | 97 | 99 | 831/0 | ||
داشتن روحیه تولید علم | 46 | 54 | 825/0 | |||
حساسیت و کنشگری | 55 | 58 | 871/0 | |||
آینده پژوهی | 59 | 62 | 827/0 | |||
شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی (809/0) | هوشمندی و سواد فرهنگی | 70 | 77 | 829/0 | ||
هوشمندی عاطفی | 100 | 110 | 803/0 | |||
تعهد به عدالت اجتماعی | 78 | 81 | 832/0 | |||
مشارکت مدنی | 63 | 69 | 841/0 | |||
شایستگیهای اخلاقی (845/0) | آگاهی و تعهد نسبت به صلح جهانی | 89 | 96 | 859/0 | ||
سواد اخلاقی و معنوی | 82 | 88 | 802/0 | |||
شایستگیهای خود بالندگی مستمر (812/0) | مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله | 9 | 16 | 804/0 | ||
سواد فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی | 17 | 22 | 821/0 |
4-تحلیل تجربی
تحلیل دادههای کیفی ازطریق تکنیک كدگذاری باز، محوری و انتخابی تا استخراج مقولات نهایی و در بخش کمّی، تحلیل شکاف اهمیت - عملکرد و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد.
تجزیه و تحلیل داده ها در ارتباط با سوال اول : ابعاد و مؤلفههای آموزش شهروند حرفهای جهانی کدام است؟
در تحلیل دادههای مصاحبه، ابتدا متن هر مصاحبه بررسی شده و با توجه به جملات و نکات کلیدي در مصاحبه برچسب هاي مفهومی براي آنها انتخاب شده است. پس از کدگذاري اولیه، محقق کدها را با کدهای اولیهای که از بررسی متون تخصصی به دست آمده بود، ترکیب نموده و کدهاي مشابه را در طبقات انتزاعی به نام مقولات قرار داده و کدهای ثانویه را تشکیل دادند.در مرحله کدگذاری ثانویه، کدهاي اولیه (به علت تعداد فراوان آنها) به کدهاي ثانویه تبدیل میشوند. چند کد ثانویه تبدیل به یک کد مفهومی میشود.
بعد از مقایسه و یکپارچهکردن کدهای هم معنی و تکراری،تعداد 110 مفهوم، 16 مقوله فرعی و 5مقوله اصلی به دست آمد. در (جدول شماره2)، نتایج نهایی کدگذاری متون تخصصی و مصاحبه ها در پاسخ به سوال ویژه فرعی 1 ارائه شد.
جدول شماره2:ابعاد و مؤلفههای آموزش شهروند حرفهای جهانی
طبقات اصلی | مقولهها |
شایستگیهای شناختی
| نگرش جهانی و مردمسالاری |
شناخت و رعایت حقوق و وظایف شهروندی جهانی و قانونمداری | |
شناخت نظامهای بینالمللی | |
هویتگرایی ملی و دینی در فضای جهانی | |
آگاهی ازتوسعه پایدار و حساسیت نسبت به محیط زیست | |
شایستگیهای علمی و تخصصی
| مهارت کسب درآمد و سواد مالی ملی و جهانی |
داشتن روحیه تولید علم و سازندگی علمی | |
حساسیت و کنشگری در مواجهه با مشکلات و چالشهای ملی و جهانی مرتبط با حوزه تخصصی | |
آیندهپژوهی | |
شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی | هوشمندی و سواد فرهنگی |
هوشمندی عاطفی | |
تعهد به عدالت اجتماعی و برابری اجتماعی | |
مشارکت مدنی در سطح محلی، ملی وجهانی | |
شایستگیهای اخلاقی | آگاهی و تعهد نسبت به صلح جهانی و تلاش برای همزیستی مسالمتآمیز |
سواد اخلاقی و معنوی | |
شایستگیهای خود بالندگی مستمر | مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله |
سواد فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی |
با استفاده از نتايج مصاحبه با برخي از صاحبنظران دانشگاهي و خبرگان امر سياست گذاري در حوزة آموزش عالی و بررسي مباني نظري و پژوهشي و اسناد بالادستي آموزش كه ازبخش كيّفي حاصل شد؛ پرسشنامة اوليه تدوين شد. با استفاده ازاين پرسشنامه محقق ساخته، ميزان اهميت هر یک ازمولفه های مدل آموزش شهروند حرفه ای جهاني در نظام دانشگاهی ارزيابي شد.اين پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات جمعيت شناختي و اطلاعات مربوط به مؤلّفه هاي مدل آموزش شهروندحرفه ای جهاني در نظام دانشگاهی بوده است.تعداد گویه های مورد این مقیاس 110 گویه بوده است و هر یک از آنهابه صورت طیف پنج گزینه لیکرت درجه بندی شده است.
پس از جمع آوری داده هااز روش تحلیل عاملی اکتشافی به تقلیل داده ها و تعیین عاملها پرداخته شد، در ادامه، معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس برای بررسی فرضیات مدل استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه جهت ارزیابی مدل انجام شده است. سپس کلیه دادهها با استفاده از نرمافزارهای اکسل 201917، اس پی اس اس 2618، و اسمارت پی ال اس 3.519 مورد بررسی قرار گرفته است.
از آزمون تی زوجی برای مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه استفاده شد.
تحلیل دادهها درارتباط با سؤال دوم پژوهش: وضعیت موجود آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه را نشان می دهد (جدول شماره 3).
جدول شماره3 آمار توصیفی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه
وضعیت موجود-وضعیت مطلوب | تفاوت زوج ها | t | درجه آزادی | سطح معنی داری | ||||
میانگین | انحراف معیار | خطای استاندارد میانگین | فاصله اطمینان 95 درصد | |||||
حد پایین | حد بالا | |||||||
شایستگیهای شناختی - شایستگیهای شناختی | 1.636 | 0.921 | 0.075 | 1.488 | 1.785 | 21.763 | 345 | 0.0 |
شایستگیهای علمی و تخصصی - شایستگیهای علمی و تخصصی | 1.716 | 0.950 | 0.078 | 1.563 | 1.870 | 22.121 | 345 | 0.0 |
شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی - شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی | 1.572 | 0.962 | 0.079 | 1.416 | 1.727 | 20.002 | 345 | 0.0 |
شایستگیهای اخلاقی - شایستگیهای اخلاقی | 1.695 | 1.027 | 0.084 | 1.530 | 1.861 | 20.218 | 345 | 0.0 |
شایستگیهای خود بالندگی مستمر - شایستگیهای خود بالندگی مستمر | -1.528 | 0.972 | 0.079 | -1.684 | -1.371 | -19.240 | 345 | 0.0 |
همانطور که مشاهده میشود با توجه به مقدار آماره تی برای تمامی ابعاد که بزرگتر از مقدار بحرانی جدول تی بوده و همچنین مقدار سطح معنی داری آنها که کوچکتر 05/0 بوده است بنابراین میتوان بیان داشت که بین وضعیت موجود و مطلوب برای ابعاد آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد. بعلاوه با توجه به مقادیر میانگین وضعیت موجود و مطلوب هر یک از این ابعاد میتوان بیان داشت که میانگین وضعیت موجود به وضوح از وضعیت مطلوب پایین تر است.
ماتریس تحلیل عملکرد-اهمیت به صورت زیر است:
ابعاد شایستگیهای علمی و تخصصی و شایستگیهای شناختی در ربع ادامه استراتژی فعلی قرار گرفته اند. به عبارت بهتر، این ابعاد از نظر پاسخگویان برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و عملکرد دانشگاه نیز در این ابعاد مناسب است. بنابراین دانشگاه باید این ابعاد را به گونهای که است، حفظ کنند.بُعد شایستگیهای خود بالندگی مستمر در ربع ضعف منابع قرار دارد. در واقع این بعد از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی دارد، اما عملکرد دانشگاه در این بعد پایین است. این نشان میدهد که دانشگاه منابع کمی را صرف این بعد نموده است که دارای اهمیت بالایی است. بنابراین لازم است هزینهها و منابع بیشتری را صرف این بعد نموده و به بهبود ابعاد فراهمکننده خود بالندگی مستمر اختصاص دهند.بُعد شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی در ربع ضعف منابع قرار دارد. در واقع این بعد از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی دارد، اما عملکرد دانشگاه در این بعد پایین است. این نشان میدهد که دانشگاه منابع کمی را صرف این بعد نموده است که دارای اهمیت بالایی است. بنابراین لازم است هزینهها و منابع بیشتری را صرف این بعد نموده و به بهبود ابعاد فراهمکننده شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی اختصاص دهند.بُعد شایستگیهای اخلاقی در ربع ضعف منابع قرار دارد. در واقع این بعد از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی دارد، اما عملکرد دانشگاه در این بعد پایین است. این نشان میدهد که دانشگاه منابع کمی را صرف این بعد نموده است که دارای اهمیت بالایی است. بنابراین لازم است هزینهها و منابع بیشتری را صرف این بعد نموده و به بهبود ابعاد فراهمکننده بعد شایستگیهای اخلاقی اختصاص دهند.
جدول شماره 4:مدل اندازهگیری آموزش شهروند حرفهای جهانی در حالت تخمین ضرایب استاندارد
همانطور که در شکل شماره4 مشاهده میشود بیشتر بارهای عاملی مرتبط با آموزش شهروند حرفهای جهانی بیشتر از 7/0 میباشند، بنابراین مدل آموزش شهروند حرفهای جهانی همگن بوده و نیاز به حذف و اصلاح وجود ندارد.
تحلیل دادهها در ارتباط با سؤال سوم پژوهش: سازوکارهای اجرایی آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه کدام اند؟ برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاهها باید ساز و کارهای اجرایی را به کار گرفت تا بتوان شهروندان حرفهای را تربیت کرد تا در سطح ملی و جهانی تأثیرگذار باشند. استخراج ابعاد اصلی و مؤلفههای ساز و کارهای اجرایی با استفاده ازمصاحبه نیمه ساختارمند و به صورت کیفی انجام شد که در بخشهای قبلی به طور کامل شرح داده شده است، ساز کار های اجرایی در دو بعد آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی و در در 4 مولفه اصلی به شرح زیر طبقه بندی گردیده اند.(جدول شماره 4)
جدول شماره4:ساز و کار های اجرایی آموزش شهروند حرفه ای جهانی
ساز و کار های آموزش رسمی | آموزشی | برگزاري كارگاه هاي آموزشي مهارت هاي علمی تخصصی مانند:تفکر انتقادی، سواد رسانه ای،سوادمالی وزبان خارجی |
طراحی برنامه آموزشی با محوریت شایستگیهای عمومی "شهروند حرفهای جهانی | ||
تغییر رویکرد از آموزش سنتی به آموزش مبتنی بر شایستگی | ||
تشویق برای جستجوی حقایق از طریق پرسشگری | ||
پرسش و پاسخ با دانشجویان براي ارزشیابی مطالب | ||
ارتباط و تعامل دو طرفه دانشجویان با اساتید در محیط کلاس | ||
تشویق دانشجویان به بحث در کلاس براي تصمیم گیري بهتر | ||
استفاده از روش تدریس مبتنی بر حل مسأله و بحث گروهی | ||
توانمندسازی و به روز رسانی مستمر اساتید با محوریت شایستگیهای عمومی "شهروند حرفهای جهانی" | ||
بازنگری و تعدیل برنامههای درسی بر اساس رویکرد جهانی اندیشیدن و بومی عمل کردن | ||
تشویق کار گروهی در بین دانشجویان براي حل یک مسأله | ||
گنجاندن زندگینامه افراد دانشمند هر رشته در برنامه درسی دانشجویان | ||
مدیریتی | فراهم بودن محیط براي ارتباط دانشجویان با یکدیگر | |
ایجاد فضایی واقعی برای تجربه شایستگیهای عمومی توسط دانشجویان در محیط خارج از دانشگاه | ||
دسترسی به امکانات آموزشی در بیرون از محیط آموزشی | ||
دسترسی به منابع فارسی و بینالمللی در رابطه با رشته تخصصی در محیط آموزشی | ||
فراهم بودن اطلاعات به روز در محیط آموزشی | ||
ایجاد دورههای مشترک آموزشی و فرهنگی با دانشگاههای خارجی و ارائه تسهیلات به استادان و | ||
دانشجویان برای اعزام به فرصتهای مطالعاتی | ||
ساز و کار های آموزش غیر رسمی | آموزشی | برگزاری اردوهای طبیعت گردی و پاکسازی محیط زیست با مشارکت دانشجویان |
برگزاری نمایشگاههای فصلی برای آشنایی با زبان و آداب و رسوم و غذای قومیتهای مختلف | ||
انتشار نشریههای دانشجویی توسط دانشجویان و تبادل فرهنگ و آداب و رسوم از طریق این نشریات | ||
برگزاری اردوهای فرهنگی و مذهبی با حضوردانشجویان ایرانی و خارجی | ||
برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در زمینه تنوع فرهنگها و برقراري ارتباط | ||
برگزاری اردوهای جهادی برای تقویت روحیه مشارکت و نوع دوستی | ||
برگزاری تریبونهای آزاد با مشارکت دانشجویان با توجه به مسائل روز جامعه | ||
حمایتی | تدارک تجربه زندگی بادانشجویان خارجی در خوابگاهها و محیط دانشگاهی برای رسیدن به هدف هم زیستی تعاملی وتبادل فرهنگی | |
فضاسازی محیط خوابگاه و دانشگاه با استفاده از نشانههای ملی ودینی برای تقویت وفاداری به ارزشها وباورهای دینی و ملی | ||
توسعه مشارکت دانشجویان در فرایند مدیریت دانشگاه توسط مسئولان دانشگاه | ||
تشویق دانشجویان برای عضویت در تشکلهای دانشجویی به ویژه انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی هنری |
تحلیل داده ها در ارتباط با سوال کلی پژوهش:چه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی میتوان ارایه داد؟
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه بود و ساز وکارهای اجرایی آموزش نیز در کنار این مدل استخراج و به مدل اضافه گردید.برای ارائه مدل آموزش دو محور مورد توجه است یکی اینکه چه چیزی را آموزش دهیم و دیگر اینکه چگونه آموزش دهیم.این دو مدل به هر دو محور توجه و تاکید دارد.در محور محتوا شایستگی هایی که یک فرد باید کسب کند تا شهروند حرفه ای جهانی باشداستخراج شده است و در بحث چگونگی به ساز و کار های آموزش اشاره شده است.
شکل شماره5 مدل شهروند حرفه ای جهانی
5- نتیجه گیری
آموزش شهروندی جهانی به عنوان یک روند آموزش جهانی به تازگی توسط بسیاری از نظامهای آموزشی به منظورآموزش دانشجویان برای آماده سازی جوانان برای مشارکت در جامعه جهانی به کار گرفته شده است (یمین،گورن ومکسول20،2018)و به عنوان یک پارادایم درحال شکل گیری وچشم انداز آموزشی نوین که به نظریه پردازان، سیاستگذاران و متخصصان اجازه میدهد تا موضوعات قدیمی را مجددا مفهوم سازی کنند(طاروزی و اینگواگاتیو،2018). به بیانی دیگر، در عصر به هم پیوستگی جهانی، دنیا با چالش هایی عظیم وهمچنین فرصت هایی مواجه است که نیازمند الگوهای جدید آموزش میباشد که از منظر عقلانیت ابزاری ایجاد نشده اند. لذااین مساله مطرح است که آیا تجربیات آموزشی کنونی؛ دانش، مهارت و ارزشهای مورد نیاز دانشجویان برای فهم بنیادین آنچه در جهان در حال رخ دادن است را فراهم میکند؟. آیا فعالیتها و برنامههای آموزشی به ما چگونگی تأثیرگذاری مسائل جهانی بر زندگی، جوامع، ملتها و به صورت کلی سیارهای که در آن زندگی میکنیم را آموزش میدهد؟(بوسوی و تورس21،2019).از سوی دیگر، تغییرات بسیار سریع آرمانی در نظام مدیریت دانش و مدیریت آموزش عالی جهان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی را با چالشهای جدیدی مواجه کرد، چراکه حس کردند با توجه به تغییرات محیطی ناچار به تجدیدنظر و بازاندیشی در فرایندهای یاددهی و یادگیری میباشند و از طرفی نیز، انتظارات جدید یادگیرندگان، آنها را بر آن داشت تا در ارتقای سطح کیفیت خود بکوشند. این امر تغییر مرزهای حرفهای را در نظام آموزشی را میطلبد. فرآیند جهانیشدن و لزوم خلق و توسعه انسان دانا، خصوصیات ویژهای را برای شهروند مطلوب قرن بیست ویکم برمی گزیند که محققان آنها را با نامها و خصوصیات مختلفی برشمرده اند. (مزینی،1397).
به اعتقاد هاپکینز (2007) تربیت شهروند حرفهای نیازمند آن است که در برنامههای درسی نظام آموزشی، مفاهیمی همچون انسانیت، صداقت در رفتار و گفتار، احترام متقابل، مسئولیتپذیری در بُعد فردی و اجتماعی، شجاعت و ریسکپذیری گنجانده شود .
حال یکی از مسائل مهمی که در رابطه با مفهوم شهروند و شهروندی وجود دارد این است که چگونه میتوان آن را تعلیم و آموزش داد تا بر اساس آن شاهد اجرای صحیح آن در جامعه و شناخت وظایف و تکالیف مبتنی بر آن بود.. در گزارش اخیر مطالعه تربیت شهروندی انجمن بینالمللی ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی آماده است که تمامی جوامع معاصر دارای این نگرانی و دلمشغولی عمیق هستند که چگونه نوجوانان و جوانان را برای زندگی شهری و شهروندی آماده کنند و راه و رسم مشارکت در مسائل اجتماعی را به آنها بیاموزند. در همین گزارش آمده است که تربیت شهروندانی فعال و مؤثر یکی از هدفهای مهم کلیدی در برنامه درسی بسیاری از کشورها بوده است (موک و لی ،2017).
براساس مطالعه در ادبیات و پیشینه پژوهش، مبانی نظری و نظرات پژوهشگر، مجموعاً 5 بعدکلیدی و16 مؤلفه برای آموزش شهروند حرفهای شناسایی گردید که این شاخص ها، مولفه ها و ابعاد مبنای تدوین مدل را فراهم ساخت. پژوهشگر پس از مطالعه و بررسی مدل پیشنهادی رامشتمل بر فلسفه، اهداف، مبانی نظری تدوین نمود.عناصر اصلی مدل و مؤلفههای آن از طریق روایی محتوا و پایایی محاسبه گردید. ارتباط بین 16 مؤلفه با یکدیگر ارتباط معنادار و قوی است. نتایج آماری دادههای توصیفی و استنباطی حاکی ازبرازش مدل پیشنهادی از نظر اعضای هیات علمی و متخصصان آموزش عالی با مقیاس96/ میباشد و بار عاملی هر یک از مؤلفهها مشخص گردید.
مسئله مهمی که ذهن پژوهشگر را برآن داشت تا به دنبال موضوع شهروندی حرفهای وجهانی باشد و در این موضوع پزوهش انجام دهد این است که با وجود تغییرات سریع و پرشتاب در سطح جهان که امروزه شاهد آن هستیم،آیا دانشجویان که آینده سازان این عرصه در سطح ملی و جهانی هستندآمادگی ورود به دنیای خارج از دانشگاه را دارند ؟این عرصه میتواند عرصه کار و تجارت ،دنیای علمی و پژوهشی و یا حتی جامعه باشد.حضور جوانان در عرصههای مختلف بعد از پایان تحصیلات آکادمیک نیازمند کسب مهارتها و شایستگی هایی است که منجر به حضوری موثر و پر رنگ در هر کدام از این حوزهها شود. در صورت غفلت از این مسئله و عدم تلاش سیاست گذاران و مدیران حوزه آموزش عالی با چالش و معضل بزرگی در آینده مواجه خواهیم شد.به عنوان مثال میتوان به دوران شیوع بیماری کرونا در جهان اشاره کرد که بسیار سخت و طاقت فرسا بود.و میتوان گفت که همین شایستگیهای عمومی سبب پیروزشدن انسانها در مقابل این بیماری مهلک شد.داشتن دانش و تخصص بالابرای مهار بیماری در کنار شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی ومشارکت جمعی و همدلی وتلاش برای بقای انسانها جان تازهای به جهان وحشت زده داد و انسانها بار دیگر پیروز شدند.
مسئله دیگری که سبب پیگیری و تلاش پژوهشگر شد .توجه به سند تحول وتعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.هدف دانشگاه آزاد اسلامی تحول سازنده کشور و در مرحله بعد جهان میباشد و برای دست یافتن به این هدف متعالی میبایست دانشجویانی تربیت کنیم که نقش موثر و سازنده در تغییر و تحول جامعه خود داشته باشند.
یافته اصلی این پژوهش ارائه مدلی است که میتواند به حل این مسئله کمک کند.این مدل مشخص کرده است برای اینکه شهروندانی واجداین شایستگیها داشته باشیم، محتوای آموزش چه باید باشد و این محتوا با چه روش و ساز و کار هایی به آنها آموزش داده شود؟
با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان داشت که بین وضعیت موجود و مطلوب برای ابعاد آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد. بعلاوه با توجه به مقادیر میانگین وضعیت موجود و مطلوب هر یک از این ابعاد میتوان بیان داشت که میانگین وضعیت موجود به وضوح از وضعیت مطلوب پایین تر است.
بُعد شایستگیهای علمی و تخصصی دارای بالاترین درجه عملکرد و به ترتیب شایستگیهای شناختی، شایستگیهای خود بالندگی مستمر، شایستگیهای اخلاقی و در نهایت، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته اند.
بعد شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، دارای بالاترین درجه اهمیت بوده و سپس شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای خود بالندگی مستمر، شایستگیهای شناختی، و درنهایت شایستگیهای اخلاقی قرار گرفته اند.
ابعاد شایستگیهای علمی و تخصصی و شایستگیهای شناختی در ربع ادامه استراتژی فعلی قرار گرفته اند. به عبارت بهتر، این ابعاد از نظر پاسخگویان برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و عملکرد دانشگاه نیز در این ابعاد مناسب است. بنابراین دانشگاه باید این ابعاد را به گونهای که است، حفظ کنند.بنابر این دانشگاه در آموزش مؤلفه های« نگرش جهانی و مردم سالاری،شناخت و رعایت حقوق ووظایف شهروندی جهانی و قانون مداری،شناخت نظامهای بین المللی،هویتگرایی ملی و دینی در فضای جهانی ،آگاهی ازتوسعه پایدار و حساسیت نسبت به محیط زیست» و « مهارت کسب درآمد و سواد مالی ملی و جهانی،داشتن روحیه تولید علم و سازندگی علمی،حساسیت و کنشگری در مواجهه با مشکلات و چالشهای ملی و جهانی و مرتبط با حوزه تخصصی،آینده پژوهی»راه درستی را در پیش گرفته است و بهتر است که در آموزش این شایستگیها همین سیاست را ادامه دهد.
اما در بُعد شایستگیهای خود بالندگی مستمر در ربع ضعف منابع قرار دارد. در واقع این بعد از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی دارد، اما عملکرد دانشگاه در این بعد پایین است. این نشان میدهد که دانشگاه منابع کمی را صرف این بعد نموده است که دارای اهمیت بالایی است. بنابراین لازم است هزینهها و منابع بیشتری را صرف این بعد نموده و به بهبود ابعاد فراهمکننده خود بالندگی مستمر اختصاص دهند.مؤلفههای این شایستگی که شامل« مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله،سواد فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی»می باشند باید تقویت شوند.
بُعد شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی که شامل مؤلفه های« هوشمندی وسواد فرهنگی،هوشمندی عاطفی،تعهد به عدالت اجتماعی و برابری اجتماعی،مشارکت مدنی در سطح محلی، ملی وجهانی» میباشد،در ربع ضعف منابع قرار دارد. در واقع این بعد از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی دارد، اما عملکرد دانشگاه در این بعد پایین است. این نشان میدهد که دانشگاه منابع کمی را صرف این بعد نموده است که دارای اهمیت بالایی است. بنابراین لازم است هزینهها و منابع بیشتری را صرف این بعد نموده و به بهبود ابعاد فراهمکننده شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی اختصاص دهند.
بُعد شایستگیهای اخلاقی در ربع ضعف منابع قرار دارد. مؤلفههای این بعد شامل« آگاهی و تعهد نسبت به صلح جهانی و تلاش برای همزیستی مسالمت آمیز،سواد اخلاقی و معنوی»می باشد. در واقع این بعد از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی دارد، اما عملکرد دانشگاه در این بعد پایین است. این نشان میدهد که دانشگاه منابع کمی را صرف این بعد نموده است که دارای اهمیت بالایی است. بنابراین لازم است هزینهها و منابع بیشتری را صرف این بعد نموده و به بهبود ابعاد فراهمکننده بعد شایستگیهای اخلاقی اختصاص دهند.
تا کنون پژوهش مستقلی درباره آموزش شهروند حرفهای جهانی انجام نشده است، اما به طور خلاصه نتایج پژوهش حاضر از جهاتی با برخی از پژوهشها همسو میباشد که در زیر به چند مورد از نتایج پژوهشهای مذکور اشاره میشود:
این پژوهش تا حدودی با پژوهش روزبه و همکاران(1399)، جعفری(1398)، بایسال(2020)وشریفی(1396) که به شناسایی ابعاد و مولفه های شهروند جهانی و حرفه ای می پردازد هم راستا می باشد و همچنین باپژوهش ساعد(1399) کهدر پژوهش خود به ابعاد و مؤلفههای شهروندی دانشگاهی و جوانب شهروندی دانشگاهی دست یافت هم راستا است.پژوهش حاضر با پژوهش هوری و همکاران (2018)که به مفهوم شهروندی جهانی و توصیف آن پرداختند و توانستند چارچوب مناسب برای توصیف تعاریف نظری در آموزش شهروند جهانی را پیشنهاد دهند هم راستا است.
نتايج اين پژوهش همچنين بيان كنندة اعتبار مدل آموزش شهروند حرفهای جهاني در نظام آموزش عالی ايران است، لذا مي تواند در بازنگري سياست هاي آموزشي در خصوص اين موضوع وهمچنين تهيه محتواي آموزشي مناسب براي دانشجویان واز سوي سياست گذاران نظام آموزشي مورد توجه قرارگیرد. از آنجايي كه هدف و وظیفه دانشگاهها در نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت و آموزش انسان متعالی میباشد به نظر میرسد که گفتمان فعلي شهروندي جهاني تحت تأثير ديدگاه هاي موجود و حاکم بر نظام آموزش عالی کشور گفتمان علمی و تخصصی در این حوزه میباشد و به بعد فرهنگی و اجتماعی با توجه به اهمیت بسیار بالای آن توجه ویژهای نمی شود.شایسته است به این بُعد از ابعاد شهروند حرفهای جهانی اهمیت لازم صورت پذیرد. يافته هاي حاصل از پژوهش حاضر كه نشان از اعتبار و برازش قوي مدل آموزش شهروندحرفهای جهاني در دانشگاه بر اساس ديدگاههاي خبرگان و اعضای هیئت علمی دارد، مي تواند مورد توجه در امر سياست گذاري آموزشي قرارگیرد.
منابع
- آرونتن، محمود و دیناروند، حسن ورحمانی، جهانبخش (1399). مبانی ارزش شناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 15(62), 1-32.
-اتابکی، مژگان(1392). آموزش خودکنترلی لازمه پرورش شهروندان حرفه ای،دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین،گرگان.
-جعفری, سکینه(1398). شناسایی و رواسنجی مؤلفههای تربیت شهروند جهانی از نظر صاحبنظران: یک پژوهش آمیخته. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 11(2), 153-174.
-رشیدی،زهرا (1396). مفهوم پردازی شهروند جهانی از منظر صاحبنظران آموزش عالی: مطالعه ای زمینهای. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 23(2), 93-114.
-. روزبه، فهیمه، نادری، عزت اله، و سیف نراقی، مریم. (1399).الگوی برنامه درسی «اخلاق کاربردی» بر مبنای مولفه های شهروند جهانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری, 4(15).48-53.
-رحمانی, شاهحسینی, پورعزت. (1391). شناسایی شایستگی های مطلوب دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت، با تمرکز بر رویکرد اسلامی-ایرانی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی, 8(3), 395-412.
-ساعد موچشی, لطف اله, سلیمی, جمال, عزیزی, نعمت اله (1399). مطالعه مفهوم و ابعاد شهروندی دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران؛ دلالت هایی در برنامه ریزی آموزشی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 8(16), 203-2039.
-شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1391). جایگاه دانشـگاه قـرن بیسـت و یـک در تربیـت شـهروند جهـانی. مجموعه مقاالت همایش بین المللی آموزش و جهانی شدن. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
-کشاورز،یوسف, امین بیدختی،علی اکبر (1399). تدوین و آزمون الگوی آموزش شهروندی جهانی در نظام آموزش و پرورش ایران. اندیشه های نوین تربیتی, 17(1), 113-136.
- مزینی، مینا. اولادیان، معصومه. ایمانی ،محمدنقی.(1397). شناسایی عوامل اثرگذار بر تربیت شهروند حرفهای در عصر دانایی محوری در نظام آموزش و پرورش ایران. تحقیقات مدیریت آموزشی10(37).62-35.
-هاشمی، شهناز .(1389).تربیت شهروندی در کشور ژاپن.پژوهش های مدیریت.9(2).38-28.
-Arthur, J., & Bohlin, K. (Eds.). (2005). Citizenship and higher education: The role of universities in communities and society. Routledge.
-Ashraf, M. A., Tsegay, S. M., & Ning, J. (2021). Teaching global citizenship in a Muslim-majority country: Perspectives of teachers from the religious, national, and international education sectors in Pakistan. Religions, 12(5), 348.
-Bosio, E., & Torres, C. A. (2019). Global citizenship education: An educational theory of the common good? A conversation with Carlos Alberto Torres. Policy Futures in Education, 17(6), 745-760.
-Baysal, S., & Tanriseven, I. (2020). Global Citizenship: From the Lens of the Education Faculty Instructors. International Journal of Progressive Education, 16(5), 106-120.
-Bozyk, P. (2019). Globalization and the transformation of foreign economic policy. Routledge.
-Chu, A. (2003). Higher Education Producing Citizen-Scholars. Available at: http:/WWW.Utexas.edu.
-García-Aracil, A., & Van der Velden, R. (2008). Competencies for young European higher education graduates: labor market mismatches and their payoffs. Higher Education, 55, 219-239.
-Holden, C. (2006). Concerned citizens: children and the future. Education, Citizenship and Social Justice, 1(3), 231-247.
-Hopkins, Gary (2007) Curriculum/training Citizenship`s
-Lombardo, T. J. (2015). Making urban citizens: Civility and civic virtue in the modern metropolis.
-Horey, D., Fortune, T., Nicolacopoulos, T., Kashima, E., & Mathisen, B. (2018). Global citizenship and higher education: A scoping review of the empirical evidence. Journal of Studies in International Education, 22(5), 472-492.
-Mok, M., & Lee, W. O. (2017). Paradigm shifts in assessment for learning: A secondary analysis of the international civic and citizenship study (ICCS) 2009. Life in Schools and Classrooms: Past, Present and Future, 527-552.
-Marshall, H. (2005). Developing the global gaze in citizenship education: Exploring the perspectives of global education NGO workers in England. International Journal of Citizenship and Teacher Education, 1(2), 76-92.
-Massaro, V. R. (2022). Global citizenship development in higher education institutions: A systematic review of the literature. Journal of Global Education and Research, 6(1), 98-114.
-Oxfam.( 2015). Education for Global Citizenship: A guide for schools Retrieved from: http://www.oxfam.org.uk/ education/global-citizenship/global citizenship-guides.
-Rüland, J. (2019). Good global citizen? ASEAN’s image building in the United Nations. Asia pacific business review, 25(5), 751-771.
-Richardson, S. (2015). Cosmopolitan learning for a global era: Higher education in an interconnected world. Routledge.
-Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and creativity, 23, 58-66.
-Sánchez, J. C. (2011). University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International entrepreneurship and management journal, 7, 239-254.
-Sim, J. B. Y., Chua, S., & Krishnasamy, M. (2017). “Riding the citizenship wagon”: Citizenship conceptions of social studies teachers in Singapore. Teaching and Teacher Education, 63, 92-102.
-Tarozzi, M., & Inguaggiato, C. (2018). Implementing global citizenship education in EU primary schools: The role of government ministries. International Journal of Development Education and Global Learning, 10(1), 21-38.
-Ten Dam, G. T., Geijsel, F. P., Ledoux, E. G., & Meijer, E. J. (2013). Citizenship of students and social desirability: Living apart together?. International Journal of Educational Research, 62, 229-238.
-Yemini, M., Goren, H., & Maxwell, C. (2018). Global citizenship education in the era of mobility, conflict and globalisation. British Journal of Educational Studies, 66(4), 423-432.
A model for educating global professional citizen at the university
Case: Tehran's Islamic Azad University branches
Abstract
In today's societies, universities and higher education institutions are expected to educate their students in such a way that they can meet the needs of the society in terms of insight, knowledge and effective and appropriate skills in the fields of professional employment and the requirements of personal and social life. Therefore, this research has been done with the aim of providing a model for the education of the global professional citizen in theuniversity. In terms of purpose, application, and research strategy, the research was content analysis in the qualitative part and survey in the quantitative part.The data collection tool in the qualitative part was semi-structured interview and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire.In the quantitative part, the faculty members were the units of the Islamic Azad University of Tehran, who were selected by stratified sampling method. The validity of qualitative data was checked and confirmed through review by members, review by colleagues, and review by external observers, and the "reliability between two coders" method was used to calculate the reliability or consistency of the coding done.As a result of the analysis of the qualitative part, 320 open codes, 110 central codes and 16 categories were extracted. Finally, a model containing the link between these categories, which includes 5 dimensions (cognitive competencies, scientific and specialized competencies, cultural and social competencies, moral competencies, and continuous self-development competencies) and 16 components, were identified as the elements of global professional citizen training.
Keywords: professional citizen, global professional citizen education, Executive mechanisms,
higher education
[1] - Bouzik
[2] - Richardson
[3] - Sim and chu
[4] - Yemin;G oren;M axwell
[5] - Busoy,Torres
[6] - Holden
[7] - Alice chu
[8] - Mook and Lee
[9] - Lombardo
[10] - Marshall
[14] - Holden
[15] - Arthur&Buhlin
[16] - hapkins
[17] - EXCEL2019
[18] - SPSS26
[19] - SMARTPLS3.5
[20] - Yemin;G oren;M axwell
[21] - Busoy,Torres