طراحی یک مدل خردمندی در ارتقای تصمیمگیریهای ازدحامی در بازار سرمایه
الموضوعات :عزیزاله عسکرزاده 1 , اله کرم صالحی 2 , صابر ملاعلیزاده زواردهی 3 , رضا تهرانی 4
1 - گروه مالی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
4 - گروه مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارزشآفرینی پایدار, تصمیمگیری ازدحامی, خردمندی, یکپارچگی ذینفعان.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام، حکمرانی مدیران و ارزش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. موضوع نقدشوندگی در سهام شرکتها از موضوعات مهم در بازار سرمایه برای سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی است و بررسی اثرگذاری آن بر معیارهای مختلف از جمله حکمرانی مدیران شرکتها و ارزش شرکتها نیز موردبحث بسیاری از اندیشمندان رشتههای مالی و سرمایهگذاری بوده است.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پایگاه داده سازمان بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مطالعات کتابخانهای کمک گرفته شده است. روش رگرسیونی مورداستفاده، رگرسیون چندمتغیره بوده است که ساختار دادههای واردشده به آن از نوع تابلویی سال شرکت بوده است. برای ارزیابی هدف پژوهش دو فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی مطرح شده است که نتایج فرضیهها در سطح معناداری 05/0 مورد ارزیابی قرار گرفته است.
یافتهها: نتایج بررسی فرضیه کلی اول پژوهش بیانگر آن است که ارتباط معناداری میان نقدشوندگی سهام با معیارهای رشد در داراییهای شرکت و نیز رشد در اموال، ماشینآلات و تجهیزات وجود دارد و نتایج فرضیه کلی دوم نیز نتایج نشاندهنده آن است که نقدشوندگی سهام اثر معناداری بر ارزش شرکت دارد.
اصالت / ارزشافزوده علمی: نوآوری این پژوهش بهکارگیری مفهوم جدید حکمرانی مدیران و محاسبه این متغیر با استفاده از سه شاخص توضیحدهنده و نیز بررسی رابطه آن با ارزش شرکت و نقدشوندگی سهام است.
Abend, G. (2019). Thick Concepts and Sociological Research. Sociological Theory, 37(3), 209–233.
Robinson, D. (1990). Wisdom through the ages. Cambridge University Press EBooks, 13–24.