رابطه پویا بین کالاهای استراتژیک و بازارهای مالی اسلامی در ایران با استفاده از مدل SVAR-CCC
الموضوعات :فریده بختیاریان 1 , فاطمه زندی 2 , عبدلله دوانی 3 , فاطمه صراف 4
1 - گروه اقتصاد، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه اقتصاد، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه اقتصاد، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: طلا, ارز, بازارهای مالی اسلامی, کالاهای استراتژیک, مدل SVAR-CCC,
ملخص المقالة :
هدف: توسعة بازار مالی در کشورهای اسلامی نیز مانند تمامی کشورهای جهان بهعنوان یکی از مهمترین ارکان توسعة اقتصادی، در زمرة اهداف اصلی دولت و دستگاههای حکومتی قرار داشته است. به همین دلیل، گسترش و پیشرفت روزافزون عملیات مالی در این کشورها و ارتقای سطح خدمات مالی در بازارهای اسلامی در پهنة جهان، موجب اهتمام جدی اندیشمندان و فعالان این رشته از فعالیتهای کسبوکار برای تشکیل بازارهای سرمایة اسلامیشده است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر به مبین رابطه پویا بین کالاهای استراتژیک و بازارهای مالی اسلامی در ایران با استفاده از مدل خودرگرسیون برداری ساختاری SVAR-CCC برای سالهای 1370 الی 1398 میپردازد.یافتهها: بر اساس نتایج تخمین مدل CCC قیمت نفت دارای همبستگی بالایی با بازدهی درآمدهای ارزی، حجم نقدینگی و شاخص توسعه بازارهای مالی است. همچنین بر اساس نتایج تخمین مدل SVAR-CCC، یک تکانه وارده از ناحیه قیمت نفت، نرخ ارز و حجم نقدینگی به ترتیب؛ باعث کاهش 11 درصدی، 29 درصدی و 4 درصدی توسعه بازارهای مالی میشود.اصالت / ارزشافزوده علمی: باتوجهبه اینکه کشور ما بهخاطر مصرفی بودن وابستگی شدیدی به تقاضای واردات دارند، لذا با افزایش درآمدهای نفتی، تقاضای کل در اقتصاد افزایش می یابد و به علت عدم وجود قدرت تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی، با افزایش تقاضا توسط مصرفکنندگان کالاها و خدمات، سطح عمومی قیمتها (تورم) نیز افزایش مییابد، در این شرایط و برای جلوگیری از افزایش دوباره سطح عمومی قیمتها بهخاطر افزایش تقاضا در کشور، واردات (که تابعی مستقیم از درآمد است) از کشورهای دیگر افزایش مییابد تا از تورم جلوگیری گردد.
_||_