شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای افشای مسئولیت اجتماعی و ارائه الگوی بومی
الموضوعات :
هادی جوانشیر
1
,
جمادوردی گرگانلی دوجی
2
,
پرویز سعیدی
3
,
آرش نادریان
4
1 - گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
4 - گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارزیابی سطح افشا, شرکتهای ایرانی, مسئولیت اجتماعی, مؤلفهها و شاخصهای اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف: ضرورت پاسخگویی و توجه به سایر گروههای اجتماع و همچنین آثار زیستمحیطی ناشی از فعالیتهای بنگاه اقتصادی موجب شد تا مفهوم افشای مسئولیت اجتماعی در مباحث نظری حسابداری مطرح شود. تقاضاي روزافزون ذينفعان از شركتها براي پذيرش مسئوليتهاي اجتماعي، شركتها را به درگيرشدن در مسئوليتهاي زيستمحيطي و اجتماعي تشويق كرده است؛ باتوجهبه این ضرورت هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای افشای مسئولیت اجتماعی و ارائه الگوی بومی میباشد. روششناسی پژوهش: با استفاده از روشهای پیشبینی دلفی، تحليل سلسلهمراتبی و پرسشنامه در یک چهارچوب جامع ارائه و مورد تحلیل قرار داده است. همچنین، وضعیت موجود آن و سطح افشای بعد اجتماعی در شرکتها از طریق تحلیل محتوای گزارشهای هیأتمدیرة شرکتهای ایرانی تعیین گردیده است. یافتهها: یافتهها بیانکنندة این است که مهمترین مؤلفههای بعد اجتماعی از نظر اولویت عبارتند از عامل مشتریان با وزن نسبی 220/0 در رتبه اول و پس از آن عامل مسئولیتهای جامعه با وزن نسبی 174/0 در رتبه دوم و مسائل محیطی با وزن نسبی 140/0 در رتبه سوم و محصولات و خدمات با وزن نسبی 128/0 در رتبه چهارم و انرژی با وزن نسبی 117/0 در رتبه پنجم و اقتصادی با وزن نسبی 112/0 در رتبه ششم و منابع انسانی با وزن نسبی 108/0 در رتبه هفتم اهمیت قرار دارد؛ در مجموع، سطح پایین افشای بعد اجتماعی در شرکتهای ایرانی نشاندهندة شكاف بالای وضعیت موجود از انتظارات جامعه است و مستلزم وجود مقررات، الزامات و استانداردهای مناسب در حوزة گزارشگری و افشای شرکتها برای پاسخگویی به انتظارات ذینفعان و جامعه است. اصالت / ارزشافزوده علمی: نتایج تحلیل مسیر و شاخصهای مطلوب برازش مدل ساختاری، بیانکنندة معناداری و تبیین و توجیه مناسب کلیة مؤلفهها برای افشای بعد اجتماعی مسئولیت شرکتها است و باعث میشود تا با رشد و توسعة صنایع و واحدهای تجاری مختلف، عواقب و تأثیرات فعالیتهای آنها بر جامعه و عدم ارائه گزارشگری اجتماعی، شكاف میان انتظارات واحدهای اقتصادی و انتظارات جامعه کاهش پیدا کند.
Bowen, H. R. (2013). Social Responsibilities of the Businessman. University of Iowa Press.
Friedman, A. L., & Miles, S. (2006). Stakeholders: Theory and Practice. Oxford University Press.