نقش حسابداری مدیریت در بانکها
الموضوعات :لیلا زمانیان فر 1 , شهرزاد سراج 2 , زهرا کهن دل 3 , جواد اوجاقی 4
1 - گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد صفادشت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بانک, حسابداری مدیریت, روشهای حسابداری مدیریت,
ملخص المقالة :
هدف: بهطورکلی، حسابداران مدیریت ممکن است بهعنوان ارزشآفرینانی در نظر گرفته میشوند که به نوبه خود به سازمان کمک میکنند تا مزیت رقابتی کسب نماید. آنان مسئول یکپارچگی مدیریت عالی و قابلاعتماد بودن گزارشهایی هستند که ارائه مینمایند. همچنین، نقشی را بر عهده میگیرند که در آن مسئول یاری رساندن به مدیران در برنامهریزی راهبردی و کنترل عملیات هستند. هدف اصلی مقاله حاضر ارائه بینشی در مورد نقش حسابداری مدیریت در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در صنعت بانکداری است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد فلسفی و علمی بر پایه روش شناخت تاریخی و با هدف ترویج دانش به شیوه کتابخانهای با بررسی مقالات طراحی و اجرا شده است که نتیجه آن توسعه دانش حسابداری مدیریت در بانکها میباشد.یافتهها: بررسیها حاکی از آن است که حسابداری مدیریت مهارتها و روشهایی را ارائه میدهد که نقشی حیاتی در برنامهریزی، توسعه، اجرا و ارزیابی سیاستهای رقابتی راهبردی ایفا میکند. همچنین، مطالعات نشان دادهاند، رشد و رقابت سریع صنعت بانکداری را میتوان به استفاده از شیوههای نوآورانه حسابداری مدیریت نسبت داد. در واقع، بانکها برای رقابتی ماندن باید خدماتی را به مشتریان ارائه دهند که آن را از رقبای خود متمایز کند و این موضوع بیانگر اهمیت قابلتوجه وجود حسابداری مدیریت در بانکها میباشد.اصالت / ارزشافزوده علمی: بر اساس رویکرد فلسفی و علمی، پژوهش حاضر، نقش حسابداری مدیریت در بانکها را تبیین نموده است.
Burns, J; Quinn, M; Warren, L; Oliveira, J. (2013). Management Accounting. McGraw-Hill.
Koch, T. W; Macdonald, S. S. (2014). Bank Management. South-Western College.
Rigby, D; Bilodeau, B. (2015). Management Tools & Trends 2015. Bain & Company.
_||_