نقش قابلیتهای پرسنل در چابکی زنجیره تأمین (مطالعه موردی: کارکنان شرکت دخانیات استان آذربایجان غربی)
الموضوعات :
دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
رستم امینی
1
,
رضا رستم زاده
2
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
تاريخ الإرسال : 15 الأربعاء , شوال, 1437
تاريخ التأكيد : 28 السبت , محرم, 1438
تاريخ الإصدار : 21 الإثنين , صفر, 1438
الکلمات المفتاحية:
توانمندسازی,
قابلیتهای پرسنل,
چابکی زنجیره تأمین,
مهارت کارکنان,
مهارت های چندگانه,
ملخص المقالة :
در یک محیط رقابتی جهانی همواره در حال تغییر، چابکی زنجیره تأمین یک سازمان بهطور مستقیم بر توانایی آن در تولید و ارائه محصولات نوآورانه به مشتریان خود و بهموقع و مقرونبهصرفه بودن تأثیر دارد. هدف از این پژوهش بررسی نقش قابلیتهای پرسنل در چابکی زنجیره تأمین میباشد. نمونه هدف از این مطالعه کارکنان شرکت دخانیات استان آذربایجان غربی است.آلفای کرونباخوپایاییترکیبیبرایپژوهشبالاتراز8/0به دستآمد وهمچنینرواییهمگرابرایهمهمتغیرهابالاتراز5/0کهباتوجهبهمعیارهایارائهشده پایاییورواییپژوهشدرسطحاستانداردوقابل قبولیمیباشد. یافتههایحاصلازمطالعهبرازشمدل پیشنهادیبرایارزیابیتأثیر قابلیتهای پرسنل بر چابکی زنجیره تأمین را تائید میکند. علاوه براین،نتایج نشان میدهد که شش متغیرمهارت کارکنان،هوشمندی و آگاهی، مجموعه شایستگی، مدیریت دانش، مهارتهای چندگانه وفرهنگ توانمندسازی بهطورقابل توجهی چابکی سازمان راتحت تأثیر قرار میدهند.
المصادر:
زاهدی، ش. ا.، خسروی، ا.، ذهی، م. ح. ی. ا.، احمدی، ر. (1392). بررسی ابعاد و شاخصهای قابلیتهای چابکی نیروی انسانی. فصلنامهی مطالعات رفتار سازمانی، ص 24-21.
آذر، ع.، تیزرو، ع.، عرض، ع. م. ب.، رستمی، ع. ا. ا. (1387). طراحی مدل چابکی زنجیره تامین، رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری. پژوهشهای مدیریت در ایران(4).
کزازی، ا.، سهرابی، ر. ا. (1389). ارائه مولفهها و شاخصهای ارزیابی چابکی زنجیره تامین شرکت ملی نفت ایران (مورد مطالعه: شرکت مناطق نفت خیز جنوب). پژوهشنامه مدیریت تحول(4).
· Abbasi, M., Hosnavi, R., & Babazadeh, R. (2014). Agile and flexible supply chain network design under uncertainty. International Journal of Industrial Engineering, 21(4), 190-208.
· Adachi, M., Dominguez, G. A., Sasaki, T., Tsumura, R., Koshi, T., & Mori, K. (2015). Novel Social Innovation Concept Based on the Viewpoint of the Infrastructure User. Paper presented at the Autonomous Decentralized Systems (ISADS), 2015 IEEE Twelfth International Symposium on.
· Agarwal, A., Shankar, R., & Tiwari, M. (2007). Modeling agility of supply chain. Industrial marketing management, 36(4), 443-457.
· Baker, P. (2006). Designing distribution centres for agile supply chains. International Journal of Logistics, 9(3), 207-221.
· Bargshady, G., Zahraee, S. M., Ahmadi, M., & Parto, A. (2016). The effect of information technology on the agility of the supply chain in the Iranian power plant industry. Journal of Manufacturing Technology Management, 27(3), 427-442.
· Braunscheidel, M. J. (2005). Antecedents of supply chain agility: an empirical investigation.
· Campbell, A. J., & Wilson, D. T. (1996). Managed networks: creating strategic advantage. Networks in marketing, 125-143.
· Chaabane, A., & Geramianfar, R. (2015). Sustainable supply chain planning and optimization trade-offs between cost, GHG emissions and service level. Paper presented at the Advanced Logistics and Transport (ICALT), 2015 4th International Conference on.
· Cheng, H.-H., & Yang, H.-L. (2014). The antecedents of collective creative efficacy for information system development teams. Journal of Engineering and Technology Management, 33, 1-17.
· Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
· Christopher, M. (1999). Logistics and Supply Chain Management: Strategies for Reducing Cost and Improving Service Financial Times: Pitman Publishing. London, 1998 ISBN 0 273 63049 0 (hardback) 294+ 1× pp.
· Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika, 16(3), 297-334.
· D'Annunzio-Green, N., & Macandrew, J. (1999). Re-empowering the empowered-the ultimate challenge? Personnel Review, 28(3), 258-278.
· Dalmolen, S., Moonen, H., van Hillegersberg, J., Stoter, A., & Cornelisse, E. (2015). Supply chain orchestration and choreography: Programmable logistics using semantics. Paper presented at the Advanced Logistics and Transport (ICALT), 2015 4th International Conference on.
· Deng, X., & Wang, T. (2014). Presentation 11. Promoting IT service employees' customer-oriented behaviors: An empirical study of an ERP support center in a healthcare enterprise. Paper presented at the IT Professional Conference (IT Pro), 2014.
· Dotoli, M., Fanti, M. P., Meloni, C., & Zhou, M. (2006). Design and optimization of integrated e-supply chain for agile and environmentally conscious manufacturing. Systems, Man and Cybernetics, Part A: Systems and Humans, IEEE Transactions on, 36(1), 62-75.
· Fasanghari, M. (2008). Assessing the impact of information technology on supply chain management. Paper presented at the Electronic Commerce and Security, 2008 International Symposium on.
· Fayezi, S., & Zomorrodi, M. (2015). The role of relationship integration in supply chain agility and flexibility development: An Australian perspective. Journal of Manufacturing Technology Management, 26(8), 1126-1157.
· Ferguson, D. F., & Hadar, E. (2011). Optimizing the IT business supply chain utilizing cloud computing. Paper presented at the Emerging Technologies for a Smarter World (CEWIT), 2011 8th International Conference & Expo on.
· Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 39-50.
· Garland, P. (1993). Competence based qualifications for FE lecturers. Journal of Further and Higher Education, 17(2), 86-89.
· Goldman, S. L. (1995). Agile competitors and virtual organizations: strategies for enriching the customer: Van Nostrand Reinhold Company.
· Gunasekaran, A. (1998). Agile manufacturing: enablers and an implementation framework. International journal of production research, 36(5), 1223-1247.
· Hasani, A., Zegordi, S. H., & Nikbakhsh, E. (2012). Robust closed-loop supply chain network design for perishable goods in agile manufacturing under uncertainty. International Journal of Production Research, 50(16), 4649-4669.
· Honold, L. (1997). A review of the literature on employee empowerment. Empowerment in organizations, 5(4), 202-212.
· Khalili-Damghani, K., Taghavifard, M., Olfat, L., & Feizi, K. (2011). A hybrid approach based on fuzzy DEA and simulation to measure the efficiency of agility in supply chain: real case of dairy industry. International Journal of Management Science and Engineering Management, 6(3), 163-172.
· Lopez-Nicolas, C., & Molina-Castillo, F. J. (2008). Customer Knowledge Management and E-commerce: The role of customer perceived risk. International Journal of Information Management, 28(2), 102-113.
· M. Gligor, D. (2014). The role of demand management in achieving supply chain agility. Supply Chain Management: An International Journal, 19(5/6), 577-591.
· Moyaux, T., Chaib-Draa, B., & D'Amours, S. (2004). Multi-agent simulation of collaborative strategies in a supply chain. Paper presented at the Autonomous Agents and Multiagent Systems, 2004. AAMAS 2004. Proceedings of the Third International Joint Conference on.
· Nunnally, J. (1978). Psychometric methods: New York: McGraw-Hill.
· Plomin, R., & Deary, I. J. (2015). Genetics and intelligence differences: five special findings. Molecular psychiatry, 20(1), 98-108.
· Rolfe, V. (2012). Open educational resources: staff attitudes and awareness. Research in Learning Technology, 20.
· Rollins, M., & Halinen, A. (2005). Customer knowledge management competence: Towards a theoretical framework. Paper presented at the System Sciences, 2005. HICSS'05. Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on.
· Shao, X.-F., & Dong, M. (2012). Supply disruption and reactive strategies in an assemble-to-order supply chain with time-sensitive demand. Engineering Management, IEEE Transactions on, 59(2), 201-212.
· Sharp, J., Irani, Z., & Desai, S. (1999). Working towards agile manufacturing in the UK industry. International Journal of Production Economics, 62(1), 155-169.
· Soltani, Z., & Navimipour, N. J. (2016). Customer relationship management mechanisms: A systematic review of the state of the art literature and recommendations for future research. Computers in Human Behavior, 61, 667-688.
· Spekman, R. E., Spear, J., & Kamauff, J. (2002). Supply chain competency: learning as a key component. Supply Chain Management: An International Journal, 7(1), 41-55.
· Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 177-195.
· Wu, C., & Barnes, D. (2011). A literature review of decision-making models and approaches for partner selection in agile supply chains. Journal of Purchasing and Supply Management, 17(4), 256-274.
· Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 31-55.
_||_