اثرات عوامل محیطی بر عملکرد بازاریابی سبز؛ مطالعه موردی: شرکت شیرین عسل
الموضوعات :
دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
رضا رستم زاده
1
,
اصغر علی محمدی سیابان
2
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
تاريخ الإرسال : 10 الأحد , رجب, 1437
تاريخ التأكيد : 09 الثلاثاء , رمضان, 1437
تاريخ الإصدار : 14 السبت , شعبان, 1437
الکلمات المفتاحية:
کیفیت خدمات,
عملکرد مالی,
بازاریابی سبز,
اثرات محیطی,
تعهد منابع,
عملکرد بازار,
ملخص المقالة :
درطولدهههای گذشته نگرانی درموردمحیطنه تنها یک موضوع عمومی مهم،بلکه به یک موضوع بحرانی درتحقیقاتدانشگاهی تبدیل شده است وبا توجه به نگرانی به وجودآمده،بازارمحصولات اکولوژیک درسطح جهانی در حال رشداست.بدین منظورفعالیتهای بازاریابی سبزدربسیاری ازبخشهای جهان درحال افزایش است ومحصولاتی رابه مصرفکنندگان سبزارائه میدهند، مصرفکنندگانی که تصمیمات خرید خودراتاحدودی برمبنای معیارهای شخصی محیطی اتخاذ میکنند.این فعالیتها اثرمهمی برافزایش دانش مصرفکنندهو تغییرنظرمصرفکنندگان به خریدمحصولات سبزدارند. بهاینترتیب با توجه به اینکه صنعت مواد غذایی آیینهای از توسعه اقتصادی و صنعتی یک کشور بوده و عملیات گسترده آن از تولید تا توزیع و مصرف، نقش به سزایی در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد هر کشور دارد، این پژوهش درصدد است تا تأثیر استراتژی زیستمحیطی را بر عملکرد بازاریابی سبز در حوزه صنعت مواد غذایی شیرین عسل بررسی کند. روش معادلات ساختاری برای ارزیابی علی و بررسی پایایی و روایی مدل مورداستفاده قرار گرفت. مدل ارائه شده و نتایج حاصل نشان میدهد که استراتژی زیستمحیطی بر عملکرد مالی وعملکرد بازار و کیفیت خدمات تأثیر دارد.
المصادر:
· Amit, R., & Schoemaker, P. J. (1993). Strategic assets and organizational rent. Strategic Management Journal, 14(1), 33-46.
· Aragón-Correa, J. A., Hurtado-Torres, N., Sharma, S., & García-Morales, V. J. (2008). Environmental strategy and performance in small firms: A resource-based perspective. Journal of environmental management, 86(1), 88-103.
· Baker, T. L., Hunt, T. G., & Hawes, J. M. (1999). MARKETING STRATEGY AND ORGANIZATIONAL CULTURE: A CONCEPTUAL AND EMPIRICAL INTEGRATION. Journal of Marketing Management (10711988), 9(2).
· Bigliardi, B., Bertolini, M., Mourad, M., & Serag Eldin Ahmed, Y. (2012). Perception of green brand in an emerging innovative market. European Journal of Innovation Management, 15(4), 514-537.
· Chan, E. S. (2013). Managing green marketing: Hong Kong hotel managers’ perspective. International Journal of Hospitality Management, 34, 442-461.
· Cheng, H.-H., & Yang, H.-L. (2014). The antecedents of collective creative efficacy for information system development teams. Journal of Engineering and Technology Management, 33, 1-17.
· Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
· Christmann, P. (2000). Effects of “best practices” of environmental management on cost advantage: The role of complementary assets. Academy of Management journal, 43(4), 663-680.
· Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika, 16(3), 297-334.
· D'Souza, C., Taghian, M., Sullivan-Mort, G., & Gilmore, A. (2015). An evaluation of the role of green marketing and a firm’s internal practices for environmental sustainability. Journal of Strategic Marketing, 23(7), 600-615.
· Davari, A., & Strutton, D. (2014). Marketing mix strategies for closing the gap between green consumers' pro-environmental beliefs and behaviors. Journal of Strategic Marketing, 22(7), 563-586.
· El Dief, M., & Font, X. (2010). The determinants of hotels' marketing managers' green marketing behaviour. Journal of Sustainable Tourism, 18(2), 157-174.
· Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
· Fraj, E., Martínez, E., & Matute, J. (2011). Green marketing strategy and the firm's performance: the moderating role of environmental culture. Journal of Strategic Marketing, 19(4), 339-355.
· Gan, C., Wee, H. Y., Ozanne, L., & Kao, T.-H. (2008). Consumers’ purchasing behavior towards green products in New Zealand. Innovative Marketing, 4(1), 93-102.
· Ghobadian, A., Speller, S., & Jones, M. (1994). Service quality: concepts and models. International Journal of Quality & Reliability Management, 11(9), 43-66.
· Glenn Richey, R., Genchev, S. E., & Daugherty, P. J. (2005). The role of resource commitment and innovation in reverse logistics performance. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 35(4), 233-257.
· Hart, S. L. (1995). A natural-resource-based view of the firm. Academy of management review, 20(4), 986-1014.
· Hasan, Z., & Ali, N. A. (2015). The Impact of Green Marketing Strategy on the Firm's Performance in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 463-470.
· Homburg, C., Krohmer, H., & Workman Jr, J. P. (1999). Strategic consensus and performance: The role of strategy type and market-related dynamism. Strategic Management Journal, 20(4), 339-357.
· Hunt, S. D., & Morgan, R. M. (1995). The resource-advantage theory of competition. Journal of Management Inquiry, 4(4), 317-332.
· Inhofe Rapert, M., & Wren, B. M. (1998). Service quality as a competitive opportunity. Journal of services marketing, 12(3), 223-235.
· Kim, M., & Chintagunta, P. K. (2012). Investigating brand preferences across social groups and consumption contexts. Quantitative Marketing and Economics, 10(3), 305-333.
· Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing, atau. Dasar-dasar Pemasaran, Edisi ke, 12.
· Liu, S., Kasturiratne, D., & Moizer, J. (2012). A hub-and-spoke model for multi-dimensional integration of green marketing and sustainable supply chain management. Industrial Marketing Management, 41(4), 581-588.
· Majerova, J. (2015). Analysis of Slovak Consumer's Perception of the Green Marketing Activities. Procedia Economics and Finance, 26, 553-560.
· Manrai, L. A., Manrai, A. K., & Ryans Jr, J. K. (1997). How Green-Claim Strength and Country Disposition Affect Product Evaluation. Psychology & Marketing, 14(5), 511-537.
· Misankova, M., & Chlebikova, D. (2013). Possibilities for financing innovation activities in Slovak Republic. Paper presented at the 9th International Scientific Conference on Financial Management of Firms and Financial Institutions, Financial Management of Firms and Financial Institutions, Ostrava, Czech Republic.
· Murin, I., Marková, I., Zelený, J., & Jaďuďová, J. (2015). Green Marketing as a Tool Influencing Consumerś Behavior: Slovak Case Study of Regional Mark Preference. Procedia Economics and Finance, 34, 260-267.
· Nadanyiova, M., Kicova, E., & Rypakova, M. (2015). Green Marketing and its Exploitation in Slovak Companies. Procedia Economics and Finance, 26, 219-226.
· Nunnally, J. (1978). Psychometric methods: New York: McGraw-Hill.
· Polonsky, M. J. (1994). An introduction to green marketing. Electronic Green Journal, 1(2).
· Polonsky, M. J. (1995). A stakeholder theory approach to designing environmental marketing strategy. Journal of business & industrial marketing, 10(3), 29-46.
· Richey, R. G., Musgrove, C. F., Gillison, S. T., & Gabler, C. B. (2014). The effects of environmental focus and program timing on green marketing performance and the moderating role of resource commitment. Industrial Marketing Management, 43(7), 1246-1257.
· Rolstadås, A. (1998). Enterprise performance measurement. International Journal of Operations & Production Management, 18(9/10), 989-999.
· Sarkar, A. (2012). Green branding and eco-innovations for evolving a sustainable green marketing strategy. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 8(1), 39-58.
· Vorhies, D. W., Morgan, R. E., & Autry, C. W. (2009). Product‐market strategy and the marketing capabilities of the firm: impact on market effectiveness and cash flow performance. Strategic Management Journal, 30(12), 1310-1334.
· Weeks, K., & Mileski, J. (2013). The Impact of Resource Commitment, Product Route Efficiency on Supply Chain Performance and Profitability: An Empirical Case Analysis. Journal of Business and Management Sciences, 1(5), 105-111.
· Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
· Zuhairah, H., & Noor Azman, A. (2015). The Impact of Green Marketing Strategy on the Firm's Performance in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 463-470.
_||_