دستهبندی توانمندسازهای چابکی تأمینکنندگان در صنعت قطعهسازی خودرو
الموضوعات : Journal of Value Chain Management
1 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: تأمینکننده چابک, توانمندسازهای چابکی, صنعت قطعهسازی خودرو, تحلیل عاملی اکتشافی,
ملخص المقالة :
در محیط پرتلاطم کسب و کار، شاید به جرأت بتوان گفت که نقش و اهمیت دستیابی به ملزومات پارادایم چابکی برای بنگاههای تولیدی در راستای دستیابی به تعالی در تمامی سطوح فردی، سازمانی و در سطح زنجیره تأمین از باقی مفاهیم نوظهور دراینزمینه، پررنگتر و حیاتیتر جلوه مینماید. در مطالعه حاضر به شناسایی و دستهبندی توانمندسازهای چابکی برای تامینکنندگان صنعت قطعهسازی خودرو پرداخته شده است. جامعة مورد مطالعه شامل شرکتهای کوچک و متوسط تولیدکننده قطعات خودرو به عنوان تأمینکنندگان در صنعت قطعهسازی شمال غرب کشور انتخاب شده است. نمونهگیری آماری از میان رؤسای این شرکتها، همچنین متخصصین دارای مسئولیت اجرایی در زمینه تحقیق، محققین و اساتید دانشگاهی فعال در خصوص مطالعات زنجیره تأمین و چابکی بهعنوان گروه خبره تحقیق انجام شده است. تعداد نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران برای جوامع آماری با حجم نامعلوم، به تعداد 265 نفر مشخص شدند. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته شامل 36 گویه بر مبنای شناسایی عوامل تأثیرگذار در دستیابی به چابکی گردآوری شدهاست. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن با آزمون مجدد و بهرهگیری از معیار ضریب همبستگی اسپیرمن (با مقدار814/0r=) بررسی و تأیید شدهاست. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تمامی36 شاخص را بهعنوان توانمندسازهای چابکی تأمینکنندگان در صنعت قطعهسازی خودرو ایران شناسایی نمود. خروجی آزمون تحلیل عاملی، شاخصها را در قالب هشت مؤلفه اصلی دستهبندی نمود که تحت عناوین:"قابلیتهای مدیریتی، منابع انسانی منعطف، ارتقای عملکرد زمانی، روشهای فناوری اطلاعات، کاهش عوامل بیثباتکننده، ارتقای کیفیت محصول، اثربخشیهزینهها و مشترینگری پویا" با لحاظ نمودن شاخصها نامگذاری شدهاست.
