بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و عملکرد مالی شرکتهای خودرویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
الموضوعات :
دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
آیسان سیفی
1
,
حسین بوداقی خواجه نوبر
2
1 - 1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
تاريخ الإرسال : 06 الأربعاء , رجب, 1437
تاريخ التأكيد : 07 الأحد , رمضان, 1437
تاريخ الإصدار : 14 السبت , شعبان, 1437
الکلمات المفتاحية:
عملکرد مالی,
سیستم مدیریت کیفیت,
نظام تولید بهنگام (JIT),
بازده حقوق صاحبان سهام,
بازده داراییها,
ملخص المقالة :
امروزه سیستمهای مدیریت کیفیت اهمیت بسیاری در اداره شرکتها و موسسات دارند. هدف این سیستمها افزایش سودآوری وبقایسازمان و همچنین جلب رضایت مشتریان، توامباکاهشپیوستههزینههایواقعیاست. با اجرای این استراتژیها میتوان سازمانها راازشکلسنتیخارجوبهسویپویاییوساختاریانعطافپذیرسوق داد. بنابراین بسیاری از سازمانها برای بهره بردن از مزایای استقرار این سیستمها هزینههای فراوانی انجام میدهند. ولی در برخی مواقع اجرای این استراتژیها به دلیل نداشتن شناخت درست از سیستمها و همچنین شرایط خاص سازمان منجر به شکست میشود. هدف از این تحقیق نیز بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و عملکرد مالی سازمانها است. برای بررسی این موضوع شرکتهای خودرویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب و اطلاعات مالی آنها طی سالهای 1389-1385 گردآوری و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در سطح اطمینان 99% بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و بازده حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد در حالیکه رابطه معناداری بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و بازده داراییها مشاهده نشد.
المصادر:
تهرانی، رضا،. هاشمینژاد، سید محمد،. صیقلی، محسن. (1391). ارزیابی تاثیر سیستمهای مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی شرکتهای بورسی، فصلنامه علمی - پژوهشی دانش سرمایهگذاری، سال اول، شماره چهارم، زمستان، 212-195.
تی.سی.ای، چنگ،. پودلسکی، سوزان. (1380). نظام تولید بهنگام، ترجمه سیدحسن افتخاریان و حمیده غیاثوند، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، چاپ اول، صص 287-294.
جعفرنژاد، احمد،. (1385). مباحث نوین در مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
سلطانی، منوچهر،. (1376). مقدمهای بر نظام تولید بموقع، انتشارات آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا علیهالسلام، چاپ اول صص 75-73.
سید حسینی، سید محمد،. امیران، حیدر،. (1380). ارزیابی عملکرد حاصل از اجرای سیستمهای مدیریت کیفیت در شرکتهای تولیدی، دانش مدیریت، سال چهاردهم، شماره 54، پاییز، صص91-55.
شاهین، آرش،. رشید کابلی، مجید،. نظری، مهیار. (1387). رابطه بین استقرار مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد و وضعیت مالی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی.
کاظمی، مصطفی،. رحیم نیا، فریبرز،. ابوی طرقبه، صدیقه. (1392). بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمانهای کارآفرین، دومین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی خوانسار، 18 و 19 اردیبهشت 1392، ص70.
محقر، علی،. معین نجفآبادی، فقیه،. بیاضی طهرابند، علی. (1389). بررسی تأثیر فعالیتهای مدیریت کیفیت بر عملکرد سازمانها؛ فصلنامه علمی- پژوهشی مدرس علوم انسانی- پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 4، زمستان ، صص 187-185.
مشبکی، اصغر. (1375). just in time و تاثیر آن بر حسابداری مدیریت، فصلنامه علمی - پژوهشی «بررسیهای حسابداری»، سال چهارم، شماره 16 و17، تابستان و پاییز، صص 23-5.
نوری، حمید،. رادرفورد، راسل. (1388). مباحث نوین در مدیریت تولید و عملیات، ترجمه دردانه داوری، بنفشه بهنام و هاله ولیان، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، چاپ چهارم، جلد دوم، ص160.
· Duarte, A.L.D.C. M., Brito, L.A.L., Serio, L. C.D., Martins, G.S. (2011). Operational practices and financial performance: an empirical analysis of Brazilian manufacturing companies. Braz. Adm. Rev. 8, 395–411.
· Hendricks, K.B., Singhal, V.R., 1996. Quality awards and the market value of the firm: an empirical investigation. Manag. Sci. 42, 415–436.
· Klingenberg, B., Timberlake, R., Geurts, T.G., Brown, R.J. (2013). The relationship of operational innovation and financial performance – a critical perspective. Int. J.Prod. Econ. 142, 317–323.
· O’Neill, P., Sohal, A., Wei Teng, CH. (2016). Quality management approaches and their impact on firms' financial performance – An Australian study, Int. J. Production Economics.171, 381-393
· Sohal, A.S., Keller, A.Z., Fouad, R.H. (1988). A review of literature relating to JIT. International Journal of Operations & Production Management, 9, 15 – 25.
· US Government General Accounting Office. (1991). Management Practices: U.S. Companies Improve Performance through Quality Efforts. GA/NSIAD-91-190, 1–53.
_||_