مقایسه انگیزش تحصیلی، شایستگی اجتماعی و هویت تحصیلی فرزندان خانوادههای تک والدی و خانوادههای هستهای
الموضوعات :راحله شکوهی 1 , لیلا بیژنی کشکک 2 , فاطمه خزائی پول 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران
3 - کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران
الکلمات المفتاحية: انگیزش تحصیلی, شایستگی اجتماعی, هویت تحصیلی خانوادهتک والد, خانوادههستهای,
ملخص المقالة :
هدف مطالعهی حاضر، بررسی مقایسه انگیزش تحصیلی، شایستگی اجتماعی و هویت تحصیلی فرزندان خانواده های تک والدی و خانواده های هسته ای بود. این مطالعه به صورت مقطعی- مقایسه ا ی با روش نمونه گیری هدفمند روی 50 دانش آموز دختر دارای خانواده هسته ای و 50 دانش آموز تک والد همتا شده به لحاظ سن انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده پرسشنامه انگیزش تحصیلی مدرسه(ISM) مک اینرنی و سینکلایر(1992)، پرسشنامه چندبعدی شایستگی اجتماعی (AMSC-Q) گومز-اورتیز و همکاران(2017) و پرسشنامه منزلت های هویت تحصیلی(AISQ) واز و ایزاکسون(2008) بوده است. در مطالعه حاضر، از تحلیل واریانس چندمتغیره(مانووا) برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین انگیزش تحصیلی، شایستگی اجتماعی و هویت تحصیلی در بین فرزندان خانواده های تک والدی و خانواده های هسته ای تفاوت وجود دارد؛ به این صورت که فرزندان خانواده های تک والدی دارای نمرات کمتری در انگیزش تحصیلی، شایستگی اجتماعی و هویت تحصیلی(موفق) نسبت فرزندان خانواده های هسته ای هستند. همچنین نتایج نشان دهنده آن است که فرزندان خانواده های تک والدی دارای نمرات بیشتری در هویت تحصیلی (دیررس، سردرگم و دنباله رو) نسبت فرزندان خانواده های هسته ای هستند. این نتایج تلویحات مهمی از ساختار خانواده برای کارکردهای تحصیلی فرزندان شان دارد. بر این اساس، روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی میتوانند از نتایج پژوهش حاضر، برای بهبود مشکلات تحصیلی فرزندان تک والدبهره مند شوند.
_||_