شناسایی و رتبهبندی ابعاد سیاستگذاری جهت ارتقای آموزش کارکنان ( نمونه پژوهش : اداره کل امور مالیاتی استان مازندران)
الموضوعات :علیرضا کریم پور 1 , رضا یوسفی سعید آبادی 2 , سعید صفاریان همدانی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
الکلمات المفتاحية: رتبهبندی, پذیرش نوآوری, آموزش کارکنان, سبک تصمیمگیری, سیاستگذاری,
ملخص المقالة :
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد سیاست گذاری جهت ارتقای آموزش کارکنان ( نمونه پژوهش : اداره کل امور مالیاتی استان مازندران) بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، مدیران و خبرگان سازمان امور مالیاتی استان مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، کارکنان سازمان امور مالیاتی استان مازندران به تعداد 1075 نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 283 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با 40 سؤال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تأیید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که؛ سیاست گذاری دارای 5 بعد آینده نگری، چشم انداز استراتژیک، مدیریت دانش، برنامه ریزی و ساختار سازمان است و بعد چشم انداز استراتژیک با بارعاملی 863/0 دارای رتبه بیشتر و بعد ساختار سازمان با بارعاملی 435/0 دارای رتبه کمتر است.
_||_