تحلیل محتوای کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مؤلفههای مهارتهای تفکر انتقادی
الموضوعات :حسین افلاکی فرد 1 , امین امیری 2
1 - گروه اموزش علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران ،ایران
2 - راهبر آموزشی دوره ابتدایی، کامفیروز، ایران. amin94a@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, کتاب خوانداری, کتاب نوشتاری, دوم ابتدایی,
ملخص المقالة :
کتب درسی، یکی از مهم ترین عوامل یادگیری هستند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مؤلفه های مهارت های تفکر انتقادی بود. برای دستیابی به این هدف ابتدا مولفه های؛ استنباط، استنتاج، ارزیابی مدارک و دلایل، تشخیص پیش فرض ها، و تعبیر و تفسیر به عنوان مؤلفه های تفکر انتقادی بر اساس بررسی های صورت گرفته از مقالات و پژوهش های مرتبط و مدل تفکر انتقادی لیپمن تعیین گردید و برای هر یک از مؤلفه ها نیز مصادیقی مشخص شد. روش پژوهش حاضر، تحلیلی -توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی که حجم نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزارهای گردآوری داده، در بخش تحویل اسنادی، فرم فیش برداری و در بخش تحلیل محتوا، فرم وارسی تحویل محتوای محقق ساخته است. واحد تحلیل این پژوهش صفحه (متن، تمرین ها و تصاویر) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص آمار توصیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری نشان داد که از بین مؤلفه های مهارت های تفکر انتقادی؛ مؤلفه استنتاج و تعبیر و تفسیر نسبت به مؤلفه های دیگر در کتاب خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی دارای بیشترین فراوانی بود.
_||_