بررسی عناصر سازندهی حکمرانی شرکتی خوب به مثابه مقولهای میان رشتهای
الموضوعات :غزاله نظری عارف 1 , بهزاد فرخ سرشت 2 , قربانعلی اقا احمدی 3 , سعید اسلامی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
4 - دانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
الکلمات المفتاحية: حکمرانی, تحلیل مضمون, میان رشتهای, حکمرانی شرکتی خوب,
ملخص المقالة :
حکمرانی شرکتی خوب به مثابه یک الگوی توسعه پایدار منابع انسانی با بازیگرانی از هر سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی، جایگاه ویژه ای در بسیاری از نظرورزی های علمی اخیر پیرامون مفهوم حاکمیت دارد. با این وجود و علی رغم اهمیت و جایگاه مفهوم حکمرانی شرکت خوب، خلاء نظری در این زمینه آشکار است. یک دلیل این امر شاید پیچیدگی های مربوط به پرداختن به آن به مثابه یک مقوله ی میان رشته ای است. برای پرداختن به این خلاء و با نگاهی میان رشته ای، پژوهش حاضر، با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون به کشف عناصر سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب پرداخته است. نتایج این تحقیق در نهایت منجر به شناسایی هشت مضمون اصلی و بیست و سه مضمون فرعی گردید. ۱. شعور حاکمیتی، ۲. فرهنگ سازمانی، ۳.افشای اطلاعات، ۴. پاسخگویی، ۵. شبکه ای از روابط، ۶. اندازه هیأت مدیره، ۷. عدالت و انصاف و ۸. ساختار مالیکت، عناصر اصلی سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب شناخته شده اند. نتایج این پژوهش مبانی نظری لازم برای پرداختن به حکمرانی شرکتی خوب و ارزیابی آن را فراهم می آورد.
_||_