بررسی وضعیت مؤلفههای سواد مالی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
الموضوعات :محسن مولا پناه 1 , یوسف نامور 2 , اعظم راستگو 3 , مجید احمدلو 4 , توران سلیمانی ملا یوسف 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.yousefy650@yahoo.com
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. Rastgoo20@yahoo.com
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. mahmadlu@gmail.com
5 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. T.soloimani12@gmail.com
الکلمات المفتاحية: سواد مالی, دانشگاه فرهنگیان, دانش مالی, رفتار مالی, نگرش مالی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی وضعیت مؤلفه های سواد مالی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل به تعداد 1314 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول مورگان 278 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از شاخص AVE و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت. مقدار شاخص AVE برای هرکدام از مؤلفه های سواد مالی (دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی) بزرگتر از 5/0 و در روایی صوری نیز پرسشنامه توسط متخصصان موضوعی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن از طریق دو شاخص پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آنها برای هر کدام از مؤلفه های سواد مالی (دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی) بالاتر از 7/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرم افزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که تحصیلات والدین، درآمد دانشجو، محل سکونت و جنسیت به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار، نگرش و دانش مالی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارند
_||_