شناسایی ابعاد کارآفرینی دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان
الموضوعات :محمد صالحی 1 , ترانه عنایتی 2 , فرهاد نورایی 3
1 - - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران tenayati@yahoo.com
3 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران nooraiefarhad@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: بعد فردی, کارآفرینی دانشگاهی, بعد سازمانی, بعد گروهی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، شناسایی وبررسی ابعاد کارآفرینی دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان است. پژوهش بارویکرد آمیخته، در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه شامل همه اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان می شود. از بین جامعه مذکور 14 نفر جهت شرکت در بخش کیفی پژوهش شرکت کردند تا ابعاد کارآفرینی دانشگاهی شناسایی گردد. سپس بر اساس جمعبندی های به عمل آمده، بخش کمی پژوهش به روش پیمایشی صورت پذیرفت. نمونه گیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری دادهها به ترتیب ابتدا مصاحبه بود و بر اساس ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده، پرسشنامهکارآفرینی دانشگاهی تدوین گردید. روایی پرسشنامه به وسیله متخصصان بررسی و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 71/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. یافته های این تحقیق حاکی از آن بود که کارآفرینی دانشگاهی دارای سه بعد سازمانی، فردی و گروهی است که متشکل از10 مؤلفه جوسازمانی، شایستگی سازماندهی و قصد کارآفرینی؛ شایستگی ارتباطی، شایستگی راهبردی و شایستگی حرفهای؛ تمایل به کارآفرینی، شایستگی تعهدی، شایستگی شخصی و شایستگی مفهومی است
_||_