بررسی نقش حرفهایگرایی و رفتاری شهروندی فردی معلمان در اثربخشی مدارس شهرستان کرمانشاه
الموضوعات :حسین عباسیان 1 , بیژن عبداالهی 2 , محسن احمدی 3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران
3 - ,
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: رفتار شهروندی فردی معلمان, اثربخشی مدارس, حرفه ای گرایی معلمان,
ملخص المقالة :
این مطالعه، با هدف تبیین نقش حرفه ای گرایی و رفتار شهروندی فردی معلمان بر اثربخـشی مدرسـه در مـدارس مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 صـورت گرفـت. روش ایـن پـژوهش، توصـیفی از نـوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم نواحی شهر کرمانشاه بوده است. نمونـه معرّف، متشکل از 400 معلم بوده است و معلمان مورد نظر با کاربـست نمونـه گیـری خوشـه ای انتخـاب شـدند. بـرای گردآوری داده های مورد نیاز متغیرهای پژوهش، از سه پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه حرفه ای گرایی معلمـان شـانن ـ موران (2006)، پرسشنامه رفتار شهروندی فردی شویبسکی (2014) و پرسشنامه اثربخشی مدرسه هـوی (2009). بـرای تعیین روایی پرسشنامه ها، از روش روایی محتوایی استفاده شد. برای بررسی پایـایی سـه پرسـشنامه از ضـریب آلفـای کرونباخ استفاده شده است. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه های حرفه ای گرایـی، رفتـار شـهروندی فـردی و اثربخشی مدرسه به ترتیب 85/0، 83/0 و 87/0 برآورد گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که: بـین حرفـه ای گرایی معلمان و اثربخشی مدارس، رابطه مستقیم و معناداری (383/0r=) وجود دارد. همچنین همبستگی بین متغیـر رفتار شهروندی فردی معلمان و اثربخشی مدارس مستقیم و معنادار (434/0r=) است. در پایان مـشخص گردیـد کـه 9/23 درصد از واریانس اثربخشی مدارس، از طریق متغیرهای حرفه ای گرایی و رفتار شهروندی فردی معلمان قابل تبیین است.
_||_