نقش کمال گرایی و شفقت به خود در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی دانش آموزان دوره متوسطه دوم
الموضوعات : learning
1 - عضو تمام وقت هیات علمی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: کمال گرایی , شفقت به خود, تنظیم شناختی هیجانی,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف بررسی نقش کمال گرایی و شفقت به خود در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی دانش آموزان دوره متوسطه دوم به صورت توصیفی- همبستگی صورت پذیرفته است و کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان نوشهر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 جامعه آماری این مطالعه را تشکیل داده اند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 260 نفر برآورد شده است، با توجه به ماهیت این مطالعه نمونه گیری در مرحله اول به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت پذیرفته است، از ﻣﻘﻴﺎﺱ ﻛﻤﺎﻟﮕﺮﺍﻳﻲ ﻫﻴﻞ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ (2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ-P) و ﻣﻘﻴﺎﺱ شفقت به خود ریس، پامیر، نف و گوچت (2011) برای اندازه گیری متغیرها استفاده شده است. یافته ها از حاکی آن است که دو متغیر کمال گرایی و شفقت به خود در تبیین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی با ضرایب بتای 431/0 و 364/0 تاثر گذار هستند؛ همچنین، از میان مولفه های کمال گرایی دو مولفه نظم و سازماندهی و حساسیت بین فردی با ضرایب بتای 408/0 و 403/0 در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی ایفای نقش می کنند و از میان مولفه های شفقت به خود مولفه های ذهن آگاهی، احساس انزوا، قضاوت در باره خود و فزون همانند سازی به ترتیب با ضرایب بتای432/0، 586/0، 622/0 و 297/0 از توان پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی برخوردارند.
