ارائه الگوی معتبر برای برنامه درسی مبتنی بر توجه به همه خرده فرهنگها در نظام برنامه درسی ایران
الموضوعات :نعمت اله عزیزی 1 , فائزه ناطقی 2 , ایوب روحی 3 , مهناز جلالوندی 4
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه علوم تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامی ،واحد اراک،ایران
4 - گروه علوم تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامی ،واحد اراک،ایران
الکلمات المفتاحية: ", الگوی برنامه درسی", , ", دوره اول متوسطه", , ", خرده فرهنگها ", ,
ملخص المقالة :
چکیده هدف: هدف پژوهش نخست، بررسی وضعیت موجود توجه به مولفه های مربوط به خرده فرهنگها در دو عنصر اهداف و محتوای برنامه درسی ایران و دوم طراحی و اعتبار سنجی الگوی بر اساس دیدگاه متخصصان برنامه درسی که در ان تبدیل به وضع مطلوب بشود. روش: پژوهش حاضرازحیث هدف کاربردی می باشد و با استفاده از روش تحقیق ترکیبی از نوع اکتشافی به بررسی و پاسخگویی سئوالات پژوهش، پرداخته می شود. جامعه پژوهش شامل تمامی متخصصان حوزة برنامه درسی آموزش چندفرهنگی درآموزش و پرورش و دانشگاه های کشور بود که به منظور نمونه گیری از آن ها، از روش نمونه گیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی استفاده شد. همچنین برای جمع آوری اطلاعات در سوال اول از روش تحلیل و بررسی کتابهای مربوط و در سوال دوم وچهارم از رویکرد مصاحبه، بهره گرفته شد. یافته ها :نتایج به دست آمده در سوال اول نشان داد که توجه به اقوام و فرهنگ ها در اهداف و محتوای برنامه درسی دوره متوسطه اول کمترین جایگاه را دارد. در سوال دوم تمامی متخصصان و اساتید دانشگاهی بر توجه به خرده فرهنگها در برنامه درسی اذعان داشتند. در ادامه بر اساس دیدگاههای انها الگوی برای توجه و دقت بیشتر به این مهم طراحی شد. الگوی طراحی شده بیانگر توجه بیشتر مولفان و سیاستگذاران آموزش و پرورش به موضوع اهداف و محتوای برنامه درسی در خصوص توجه به اقوام و فرهنگ ها را نشان می دهد، که این الگو از منظر متخصصان و دست اندرکاران آموزشی و دانشگاهی معتبر تشخیص داده شد.