تعیین ارتباط بین هوش سازمانی و کارآفرینی در کارکنان مشاغل تحت وب
الموضوعات :صادق آدینه وند 1 , فریبا حسنی 2 , رویا کوچک انتظار 3
1 - دانشجو کارشناسی ارشد رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - استادیار، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - استادیار، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش سازمانی, سرمایه اجتماعی, کارآفرینی, مشاغل تحت وب,
ملخص المقالة :
تحولات سریع اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی و پیچیدگیها و رقابتی شدن اقتصاد جوامع، چالشها و مشکلات ناشی از توزیع ناعادلانه درآمد، کیفیت نامطلوب زندگی برخی گرههای انسانی زمینهای را فراهم کرده تا امروز انسان کارآفرین به عنوان راه حل اصلی مشکلات یاد شده و منبع نامحدود توسعه مورد توجه قرار گرفته، کارآفرینی کارکنان مشاغل تحت وب به عنوان درمانی برای مشکلات بیکاری و رشد که ناشی از بحران اقتصادی جهانی اخیر است. در این تحقیق بنیادی با روش همبستگی به تعیین ارتباط بین هوش سازمانی و کارآفرینی کارکنان مشاغل تحت وب پرداخته شد. بدین منظور از کلیه کارکنان مشاغل تحت وب تهران، در سال جاری، که در قالب شرکتها، فروشگاهها و سایر سازمانهای در بستر وب فعال بودند، با استفاده از فرمول کوکران 350 نفر آزمودنی، به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسش نامههای هوش سازمانی آلبرخت(2002)، کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل(1996) جمعآوری شد. با استفاده از نرم افزار spss26 و همچنین روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل دادهها صورت گرفت. و نتایج نشان داد که بین زیرمقیاسهای چشم انداز راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق و توسعه دانش، از هوش سازمانی با کارآفرینی مشاغل تحت وب همبستگی مثبت معنادار مشاهده شد.
_||_