رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, تعالی سازمانی, نوآوری سازمانی و مدیران مدارس,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل200 نفر معلمان مدارس دولتی دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است که از طریق جدول کرجسی و مورگان 132 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. از پرسشنامهی استاندارد استفاده شده است. روایی آن به وسیله کارشناسان و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعالی سازمانی 79%، نوآوری سازمانی80%، مدیریت دانش 77% تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها از جداول و درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، نمودارها و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای مدیریت دانش بر تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی تاثیرگذار است و با افزایش مدیریت دانش میزان تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی، افزایش مییابد و ارتباط معناداری بین مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی معلمان مدارس وجود دارد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس ساری رابطه معناداری وجود دارد.
_||_