شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم برونسپاریِ حسابداری ابری با استفاده از معادلات ساختاری
الموضوعات :فاطمه صراف 1 , فاطمه بشارت پور 2 , محمدامین علی اکبری 3
1 - گروه حسابداری ومالی، واحدتهران جنوب،دانشگاه آ زاداسلامی،تهران،ایران.
2 - گروه حسابداری، واحدعلوم وتحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.
3 - گروه مدیریت مالی، واحدتهران جنوب،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: عدم اطمینان, حسابداری ابری, شدت اطلاعاتی, واژههای کلیدی: تصمیم برونسپاری, تخصصمنابع انسانی,
ملخص المقالة :
چکیدهاین مقاله با هدف بررسی ویژگیهای فرآیند حسابداری جهت تصمیم برونسپاری در حسابداری ابری انجام شده است.سیستمهای اطلاعات حسابداری ابری، دسترسی گسترده و همه جانبه به شبکه را به ازای هر بار استفاده فراهم میکند؛ در مقایسه با سیستمهای حسابداری سنتی، فرصتهای بهتری برای مقیاس، ارائه دسترسی بهتر به نرمافزار و سختافزار مورد نظر، امکان کنترل بیشتر و پتانسیل همکاری بهتر با شرکای زنجیره تأمین را فراهم میکنند. مکانیسم اصلی برونسپاری به گروههای تجاری اجازه میدهد تا به فرآیندهای کوچکتر تقسیم شوند واز مرزهای سازمانی یا جغرافیایی فراتر روندو باعث میشوند فرآیندها با کارایی بیشتری برونسپاری شدهو موجب بهبود انعطافپذیری در ساماندهی تحویل فرآیندها، کاهش هزینههاو تمرکز بر فرآیندهای اصلی شرکت میشود. جامعه آماری پژوهش شامل 384 نفر از اعضای انجمن حسابداری و حسابرسی در سال 1400هست. ابزارگردآوری اطلاعاتی از طریق پرسشنامه میباشد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش محتوا، همگرا و واگرا و برای آزمون صحت مدل نظری پژوهش و محاسبه ضرایب تأثیر از روش معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد تکرار فرایند، نیروی کار متخصص، شدت اطلاعات و نیاز به تماس با مشتری در کاربران حسابداری ابری تأثیر مثبت و معنیدار داردو عدم اطمینان در کاربران حسابداری ابری تأثیرمنفی و معنیدار دارد.Identify the Factors Influencing the Decision of Outsourcing Cloud Accounting Using Structural EquationsAbstractThe aim of this study was to investigate the characteristics of the accounting process for outsourcing decisions in cloud accounting. Cloud accounting information systems provide extensive and comprehensive network access per use; Compared to traditional accounting systems, they provide better opportunities for scale, better access to the software and hardware in question, greater control, and the potential for better collaboration with supply chain partners. The main outsourcing mechanism allows business groups to split into smaller processes and cross organizational or geographical boundaries, making processes more outsourced and improving flexibility in organizing process delivery, reducing Costs and focus on the core processes of the company. The statistical population of the study includes 384 members of the Accounting and Auditing Association in 2021. The content method, convergent and divergent, was used to assess the validity of the questionnaire, and the structural equation method by LISREL software was used to test the accuracy of the theoretical model of the research and to calculate the impact coefficients. The results showed that process repetition, expert workforce, information intensity and customer contact need have a positive and significant effect on cloud accounting users, and uncertainty has a negative and significant effect on cloud accounting users.
ابراهیمی، ابراهیم، (1389)، "فناوري: رایانش ابري، حسابداري، حسابرسی و فراتر از آن"، حسابدار، (225)، تهران، صص 46-48.
آزادی مرندی، امیر، الهام آزادی مرند و محمود لاری دشت بیاض، (1392)، "بررسی تأثیر رایانش ابري در حسابداري و مقایسه آن با مدل سنتی"، کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، فارس.
برزگر خاندوزی، عابدین، منصور گرکز، پرویز سعیدی و علیرضا معطوفیف، (1399)، "شناسایی عوامل محیطی و انسانی مؤثر بر پذیرش حسابداری ابری به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی"، پژوهشهای تجربی حسابداری، 10(2)، صص 51-70.
حسینی نوکنده، سیده فاطمه و مهدی صفری گرایلی، (1397)، "افشای اینترنتی اطلاعات مالی و ارزش شرکت: آزمون تجربی نظریه علامتدهی"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(26)، صص 1-10.
خواجوی، شکراله، محمد صادقزاده مهارلویی و رضا تقیزاده، (1392)، "سیستمهای اطلاعاتی حسابداری و تحلیل شبکههای اجتماعی"، مطالعات حسابداری و حسابرسی، 2(7)، صص 48-59.
رهنمای رودپشتی، فریدون، هاشم نیکومرام و بهاره بنی طالبی دهکردی، (1393)، "حسابداری و تکنولوژی"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3(10)، صص 151-164.
سعیدی، ولی اله و نیلوفر نصری نصرآبادی، (1393)، "بررسی نقش واحد سازمانی حسابداری در اتخاذ تصمیمات برونسپاری سازمان (مطالعه موردی: بیمارستانهای خیریه شهر اصفهان)"، دومین همایش ملی پژوهشهای کاربردی در علوم مدیریت و حسابداری، تهران.
صیدی، حجت الله و مریم میناب، (1395)، "حسابداری ابری: یک تغییر پارادایمی در حسابداری"، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
طاهری، سارا و ریحانه خورسند مطلق اصفهانی، (1397)، "تأثیر رایانش ابری و فناوریهای موبایلی بر روی سیستمهای اطلاعات حسابداری"، چهارمین کنفرانس ملی تحقیقات کاربردی در مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، شیراز.
طباطبایی مزدآبادی، سیدمحسن، (1391)، "تجزیهوتحلیل وضعیت مالی یک بخش درمانی (دولتی) جهت تصمیمگیری مدیریت؛ راهبردی بهمنظور برونسپاری به بخش خصوصی"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 1(3)، صص 47-60.
فاتحی، آزاده و احمد عبدالهی، (1398)، "رایانش ابری در حسابرسی: ریسک، امنیت و پروتکلهای امنیتی حسابرسی"، هفدهمین همایش ملی حسابداری ایران، قم.
كردستانی، غلامرضا و علی اصغر هادی لو، (1390)، "رابطه بین میزان سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات و عملکرد مالی شرکتها"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 3(10)، صص 163-185.
کمالی کرمانی، نرجس، (۱۳۹۵)، "ویژگیهای کیفی گزارشات سیستمهای اطلاعاتی حسابداری و مفید بودن کسبوکار الکترونیک در صنعت هتلداری ایران"، مطالعات حسابداری و حسابرسی، ۵(۱۹)، صص ۶۶.
لک، جمشید، محمدرضا پورعلی و همت منصوری راد، (1399)، "آیندهپژوهی در تحقیقات و آموزش حسابداری"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(45)، صص 133-146.
مرفوع، محمد و مرتضی عدل زاده، (1393)، "عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد سرمایهگذاران"، پژوهشهای تجربی حسابداری، 4(3)، صص 169-177.
نعمتي، مريم، محمد خدابخشي و علی حيدري، (1398)، " ارتباط مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی و تأثیر آن بر مزیت رقابتی سازمانها"، ششمين همايش ملي پژوهشهای مديريت و علوم انساني در ايران، تهران.
Alaghehband, F.K., Rivard, S., Wu, S., Goyette, S. (2011), “An Assessment of the Use of Transaction-cost Theory in Information Technology Outsourcing”, Journal of Strategic Information Systems, 20, PP. 125–138.
Aleksandre Asatiani, Uday Apte, Esko Penttinen, Mikko, Timo Saarinen (2019), “Impact of Accounting Process Characteristics on Accounting Outsourcing - Comparison of Users and Non-users of Cloud-based Accounting Information Systems”, International Journal of Accounting Information Systems, Vol.34.
Balakrishnan, K., Mohan, U., Seshadri, S. (2008), “Outsourcing of Front-end Business Processes: Auality”, Information, and Customer Contact. J. Oper. Manag. 26, PP. 288–302.
Buyya. R, Yeo C & Venugopal S., (2008), "Market-oriented Cloud Computing: Vision, Hype, and Reality for Delivering It Services as Computing Utilities", 10 the IEEE International Conference on High Performance Computing and Communications. Dalian, China.
Chase, R. (1981), “The Customer Contact Approach to Services: Theoretical Bases and Practical Extensions”, Journal of Operations Research, 29, PP. 698–706.
Fisher, Richard & Ma, Darren & Nesbit, Trevor, (2021), "Cloud-based Client Accounting and Small and Medium Accounting Practices: Adoption and Impact", International Journal of Accounting Information Systems, Elsevier, Vol. 41(C).
Han, K., Mithas, S. (2013), “Information Technology Outsourcing and Non-IT Operating Costs: an Empirical Investigation”, Journal of MIS Quarterly, 37, PP. 315–331.
Höglund Henrik, Dennis Sundvik. (2016), “Financial Reporting Quality and Outsourcing of Accounting Tasks: Evidence from Small Private Firms”, Journal of Advances in Accounting, Vol. 35, PP. 125-134.
Mithas, S., Whitaker, J. (2007), “Is the World Flat or Spiky? Information Intensity, Skills, and Global Service Disaggregation”, International Journal of Accounting Information Systems, 18, PP. 237–259.
Porter, M., Millar, V. (1985), “How Information Gives You Competitive Advantage”, International Journal of Harvard Business Review, PP. 149–174.
Sultan, N.A. (2011), “Reaching for the “Cloud”: How SMEs Can Manage”, International Journal of Information Management, 31, PP. 272–278.
Youngling Gao, Tarik Driouchi. (2018), “Accounting for Ambiguity and Trust in Partial Outsourcing: A Behavioral Real Options Perspective”, Journal of Business Research, Vol. 92, PP. 93-104.