تأثیر هویت حرفهای حسابرس بر رابطه خودکارآمدی مذاکرات حسابرس و صاحبکار با بیطرفی
الموضوعات :زهره عارف منش 1 , مهران موسوی 2
1 - گروه حسابداری ومالی،دانشکده اقتصاد،مدیریت وحسابداری،دانشگاه یزد،یزد،ایران.
2 - گروه حسابداری،دانشگاه غیرانتفاعی امام جواد (ع)، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی مذاکرات حسابرس, بیطرفی حسابرس, واژههای کلیدی: هویت حرفهای حسابرس,
ملخص المقالة :
چکیدهمقاله حاضر در ابتدا به بررسی رابطه خودکارآمدی مذاکرات حسابرس با صاحبکار بر بیطرفی حسابرس میپردازد و سپس، نقش تعدیلکننده هویت حرفهای حسابرس در رابطه خودکارآمدی مذاکرات حسابرس با صاحبکار و بیطرفی حسابرس را مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری تحقیق، حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی شهر یزد طی دوره زمانی سالهای 99-1398 بوده که برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران در حالت جامعه آماری با تعداد نامحدود و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. بعد از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه، دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS تجزیهوتحلیل شده است. نتایج حاصل از 210 پرسشنامه تکمیلی نشان داد که تأثیر خودکارآمدی مذاکرات بر بیطرفی حسابرس مثبت و معنیدار است و نقش تعدیلگر هویت حرفهای در رابطه خودکارآمدی مذاکرات با بیطرفی حسابرس مورد تأیید قرار گرفت. ضریب متغیر تعدیلگر مثبت است و دلالت بر این دارد که رابطه خودکارآمدی مذاکرات با بیطرفی حسابرس با حضور هویت حرفهای تقویت میشود. توجه به خودکارآمدی حسابرس به منزله یک برنامه توسعهمحور در حرفه حسابرسی و همینطور توجه به عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر هویت حرفهای حسابرس، ازجمله مواردی است که میتواند با توجه به یافتههای پژوهش مدنظر قرارگیرد .The Effect of Auditor's Professional Identity on the Relationship between the Self-efficacy of Auditor-client Negotiations and ObjectivityAbstractThe present study first examines the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity and then, examines the mpderating role of auditor's professional identity in the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity. The statistical population of the study are auditors working in Yazd auditing institutes. For sample size calculation, the Cochran's formula in unlimited statistical population mood was used and sample was selected by the simple random sampling method. After confirming the reliability and validity of the questionnaire, the data were analyzed using structural equation modeling in PLS. The results of 210 completed questionnaires show that the effect of auditor's negotiations self-efficacy on auditor objectivity is positive and significant and the moderating role of auditor's professional identity in the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity is confirmed. The Coefficient of moderating variable is positive and indicate that the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity strengthens in the presence o professional identity.
فهرست منابع
بادپا، بهروز، امید پورحیدری و احمد خدامیپور، (1395)، "اثر نگرشهای حمایتی و آشنایی حسابرس با صاحبکار بر قضاوت اولیه حسابرس و استراتژی جستجوی شواهد"، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 8(14)، صص 42-7.
برزیده، فرخ، جعفر باباخانی و احمد عبداللهی، (1397)، "طراحی الگوی هویت در قضاوت حسابرسی با رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد"، دانش حسابرسی، 18(71)، صص 36-5.
پاکروان، لقمان، (1390)، "استقلال در حسابرسی"، حسابرس، 54، صص 11-1.
تقوی، سعید و محمد دلخوش، (1397)، "بررسی تأثیر هویت حرفهای حاکم بر موسسه حسابرسی بر بیطرفی صداقت حسابرس"، سومین کنفرانس ملی سالانه اقتصاد، مدیریت حسابداری.
جامعه حسابداران رسمی ایران، (1397)، "آیین اخلاق و رفتار حرفهای حسابداران رسمی"، تهران: جامعه حسابداران رسمی ایران.
دریائی، عباسعلی و اکرم عزیزی، (1397)، "رابطه اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفهای حسابرسان با کیفیت حسابرسی (با توجه به نقش تعدیلکننده شک و تردید حرفهای)"، دانش حسابداری مالی، 5(1)، صص 99-79.
سازمان حسابرسی، (1385)، "آیین رفتار حرفهای"، تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.
ستاره، لیلا، حمیدرضا وکیلی فرد و رمضانعلی رویایی، (1400)، "رابطه میان هویت حرفهای و بیطرفی حسابرس: آزمون نظریهی هویت اجتماعی"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 38، صص 96-87.
سلیمانی، سمیه، محمدرضا شورورزی و زهرا نوری توپکانلو، (1397)، "تأثیر تهدیدها بر استقلال حسابرسان"، دانش حسابداری مالی، 5(3)، صص 80-69.
شاهعلی زاده، رامین، هاشم نیکومرام و فرزانه حیدرپور، (1400)، "نقش رهبری اخلاقی، هویت حرفهای و هویت سازمانی بر قصد هشداردهی خطاکاری حسابرسان مستقل"، حسابداری ارزشی و رفتاری، ۶ (۱۲)، صص ۲۴۶-۲۱۳
صالحی، تابنده، (1395)، "رابطه اخلاق حرفهای حسابرس و کیفیت حسابرسی"، اخلاق در علوم و فناوری، 11(3)، صص 86-77.
ولیان، حسن، مهدی صفری گرایلی و داوود حسن پور، (1399)، "هویت حرفهای و سازمانی حسابرسان و تجاریسازی در مؤسسات حسابرسی"، دانش حسابرسی، 20(78)، صص 356-391.
ولیزاده، لیلا و احمد قربانی، (1394)، "هویت حرفهای پرستاران و عوامل مرتبط با شکلگیری آن: یک مقاله مروری"، پژوهش پرستاری ایران، 10(4)، صص 97-88.
هاشمی، سید احمد، جمشید امیدی و پروین اکبریه، (1395)، "هویت حرفهای معلمان (اصول و راهکارها)"، تهران: تایماز.
یوسفی شارمی، میر امید و بهمن بنیمهد، (1398)، "تأثیر عواطف فردی بر بیطرفی حسابرس"، دانش حسابداری مالی، 6(1)، صص 185-163.
Adams, T, Krishnan, J & Krishnan, J. (2021), “Client Influence and Auditor Independence Revisited: Evidence from Auditor Resignations”, Journal of Accounting and Public Policy, 40 (5), PP. 106846
Alvesson, M. (2000), “Social Identity and the Problem of Loyalty in Knowledge-Intensive Companies”, Journal of Management Studies, 37(8), PP. 1101-1124.
Ashbaugh, H. (2004), “Ethical Issues Related to the Provision of Audit and Non-Audit Services: Evidence from Academic Research”, Journal of Business Ethics, 52(2), PP. 143-148.
Bamber, E. M., & Iyer, V. M. (2007), “Auditors' Identification with Their Clients and Its Effect on Auditors' Objectivity”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 26(2), PP. 1-24.
Bandura, A. (1982), “Self-Efficacy Mechanism in Human Agency”, American Psychologist, 37(2), PP. 122-147.
Bandura, A. (1997), “Self-Efficacy: The Exercise of Control”, United States: Macmillan.
Bandura, A. (1997), “Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change”, Psychological Review, 84(2), PP. 191-215.
Bauer, T. D. (2014), “The Effects of Client Identity Strength and Professional Identity Salience on Auditor Judgments”, The Accounting Review, 90(1), PP. 95-114.
Bazerman, M. H., Morgan, K. P. & Loewenstein, G. F. (1997), “The Impossibility of Auditor Independence”, Sloan Management Review, 38(4), PP. 89-94.
Bedard, J. C. & Johnstone, K. M. (2004), “Earnings Manipulation Risk, Corporate Governance Risk, and Auditors' Planning and Pricing Decisions”, The Accounting Review, 79(2), PP. 277-304.
Brandon, D. M., Crabtree, A. D. & Maher, J. J. (2004), “Non-Audit Fees, Auditor Independence, and Bond Ratings”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 23(2), PP. 89-103.
Brante, T. (1988), “Sociological Approaches to the Professions”, Acta Sociologica, 31(2), PP. 119-142.
Callaghan, J., Parkash, M. & Singhal, R. (2009), “Going-Concern Audit Opinions and the Provision of Non-Audit Services: Implications for Auditor Independence of Bankrupt Firms”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 28(1), PP. 153-169.
Carey, P. & Simnett, R. (2006), “Audit Partner Tenure and Audit Quality”, The Accounting Review, 81(3), PP. 653-676.
Carrington, T., Johansson, T., Johed, G., & Öhman, P. (2013), “An Empirical Test of the Hierarchical Construct of Professionalism and Managerialism in the Accounting Profession”, Behavioral Research in Accounting, 25(2), PP. 1-20.
Chen, G., Gully, S. M. & Eden, D. (2001), “Validation of a New General Self-Efficacy Scale”, Organizational Research Methods, 4(1), PP. 62-83.
Craswell, A., Stokes, D. J. & Laughton, J. (2002), “Auditor Independence and Fee Dependence”, Journal of Accounting and Economics, 33(2), PP. 253-275.
Cushing, B. E. (2000), “Economic Analysis of Skepticism in an Audit Setting”, 14th Symposium on Auditing Research.
Defond, M. L., Raghunandan, K. & Subramanyam, K. R. (2002), “Do Non-Audit Service Fees Impair Auditor Independence? Evidence from Going Concern Audit Opinions”, Journal of Accounting Research, 40(4), PP. 1247-1274.
Eggen, A. B. (2005), “Alfa and Omega in Student Assessment: Exploring Identities of Secondary School Science Teachers”, Nordic Studies in Science Education, 1(2).
Francis, J. R. & Ke, B. (2006), “Disclosure of Fees Paid to Auditors and the Market Valuation of Earnings Surprises”, Review of Accounting Studies, 11(4), PP. 495-523.
Frankel, R. M., Johnson, M. F. & Nelson, K. K. (2002), “The Relation between Auditors' Fees for Non-Audit Services and Earnings Management”, The Accounting Review, 77(S-1), PP. 71-105.
Freidson, E. (2001), “Professionalism: The Third Logic”, United States: University of Chicago Press.
Geiger, M. A. & Raghunandan, K. (2002), “Auditor Tenure and Audit Reporting Failures”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 21(1), PP. 67-78.
Geiger, M. A. & Rama, D. V. (2003), “Audit Fees, Non-Audit Fees, and Auditor Reporting on Stressed Companies”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 22(2), PP. 53-69.
Ghadhab, A. K., Matrood, A. K. & Hameed, A. M. (2019), “Factors Affecting the Quality of External Auditor Performance: An Analytical Study of the Opinions of Auditors Working in Iraqi Audit Firms and Companies”, Academy of Strategic Management Journal, 18(1), PP. 1-27.
Gibbins, M., Mccracken, S. & Salterio, S. E. (2010), “The Auditor's Strategy Selection for Negotiation with Management: Flexibility of Initial Accounting Position and Nature of the Relationship”, Accounting, Organizations and Society, 35(6), PP. 579-595.
Gunz, H. P. & Gunz, S.P. (2007), “Hired Professional to Hired Gun: An Identity Theory Approach to Understanding the Ethical Behavior of Professionals in Nonprofessional Organizations”, Human Relations, 60(6), PP. 851-887.
Heckman, D. R., Steensma, K. H., Bigley, G. A. & Hereford, J. F. (2009), “Effects of Organisational and Professional Identification on the Relationship between Administrators’ Social Influence and Professional Employees’ Adoption of New Work Behavior”, Journal of Applied Psychology, 94(5), PP. 1325-1335.
Hillison, S. M. & Peecher, M. E. (2017), “Discussion of “The Consequences of Audit Related Earnings Revisions”, Contemporary Accounting Research, 34(4), PP. 1915-1921.
Hollingsworth, C. & Li, C. (2012), “Investors' Perceptions of Auditors' Economic Dependence on the Client: Post-SOX Evidence”, Journal of Accounting, Auditing & Finance, 27(1), PP. 100-122.
Hwang, P. C., Han, M. C., & Chiu, S. F. (2015), “Role Breadth Self-Efficacy and Foci of Proactive Behavior: Moderating Role of Collective, Relational, and Individual Selfconcept”, The Journal of Psychology, 149(8), PP. 846-865.
Iskandar, T., Nelly-Sari, R., Mohd-Sanusi, Z. & Anugerah, R. (2012), “Enhancing Auditors' Performance: The Importance of Motivational Factors and the Mediation Effect of Effort”, Managerial Auditing Journal, 27(5), PP. 462-476.
Johnstone, K. M., Sutton, M. H. & Warfield, T. D. (2001), “Antecedents and Consequences of Independence Risk: Framework for Analysis”, Accounting Horizons, 15(1), PP. 1-18.
Kaboi, M. N., Kiragu, D. & Riro, G. K. (2018), “Influence of Internal Audit Independence on Internal Audit Effectiveness in the Kirinyaga County Government, Kenya”, International Journal of Economics, Commerce and Management, 6(5), PP. 341-360.
Kadous, K., Kennedy, S. J. & Peecher, M. E. (2003), “The Effect of Quality Assessment and Directional Goal Commitment on Auditors' Acceptance of Client-Preferred Accounting Methods”, The Accounting Review, 78(3), PP. 759-778.
King, R. R. (2002), “An Experimental Investigation of Self-Serving Biases in an Auditing Trust Game: The Effect of Group Affiliation”, The Accounting Review, 77(2), PP. 265-284.
Kinney, W. R. (1999), “Auditor Independence: A Burdensome Constraint or Core Value?”, Accounting Horizons, 13(1), PP. 69-75.
Knechel, W. R. & Vanstraelen, A. (2007), “The Relationship between Auditor Tenure and Audit Quality Implied by Going Concern Opinions”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 26(1), PP. 113-131.
Krishnan, J., Sami, H. & Zhang, Y. (2005), “Does the Provision of Non-Audit Services Affect Investor Perceptions of Auditor Independence?”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 24(2), PP. 111-135.
Kurniawati, F., Sutaryo, Karunia, A. P. P., Payamta & Supriyono (2018), “Determinant Independence and Objectivity of Internal Auditors in Indonesian Government Organizations”, International Conference on Islamic Finance, Economics and Business.
Leboeuf, R. A., Shafir, E., & Bayuk, J. B. (2010), “The Conflicting Choices of Alternating Selves”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 111(1), PP. 48-61.
Lee, S., Su, J., Tsai, S., Lu, T. & Dong, W. (2016), “A Comprehensive Survey of Government Auditors’ Self‑Efficacy and Professional Development for Improving Audit Quality”, SpringerPlus, 5.
Mayhew, B. W., Schatzberg, J. W., & Sevcik, G. R. (2001), “The Effect of Accounting Uncertainty and Auditor Reputation on Auditor Objectivity”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 20(2), PP. 49-70.
McCrae, N., Askey-Jones, S. & Laker, C. (2014), “Merely a Stepping Stone? Professional Identity and Career Prospects Following Postgraduate Mental Health Nurse Training”, Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21(9), PP. 767-273.
Paulien, H. (2017), “Perceptions of Auditor’s Independence in Private Companies. Universiteit Gent”.
Perreault, S. & Kida, T. (2011), “The Relative Effectiveness of Persuasion Tactics in Auditor–Client Negotiations”, Accounting, Organizations and Society, 36(8), PP. 534-547.
Shih, K. H., Hsieh, Y. R., & Lin, B. (2009), “Moderator Effects to Internal Audits' Self‐efficacy and Job Involvement”, International Journal of Accounting & Information Management, 17(2), PP. 151-165.
Sanchez, M. H., Agoglia, C. P. & Hatfield, R. C. (2007), “The Effect of Auditors' Use of a Reciprocity-Based Strategy on Auditor-Client Negotiations”, The Accounting Review, 82(1), PP. 241-263.
Skorikov, V. & Vondracek, R. W. (1998), “Vocational Identity Development: Its Relationship to Other Identity Domains and to Overall Identity Development”, Journal of Career Assessment, 6(1).
Srinidhi, B. N. & Gul, F. A. (2007), “The Differential Effects of Auditors' Non-Audit and Audit Fees on Accrual Quality”, Contemporary Accounting Research, 24(2), PP. 595-629.
Stack R & Malsch B. (2022), “Auditors' Professional Identities: Review and Future Directions”, Accounting Perspectives, https://doi.org/10.1111/1911-3838.12290.
Stefaniak, C. M., Houston, R. W. & Cornell, R. M. (2012), “The Effects of Employer and Client Identification on Internal and External Auditors' Evaluations of Internal Control Deficiencies”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 31(1), PP. 39-56.
Suddaby, R., Gendron, Y., & Lam, H. (2009), “The Organizational Context of Professionalism in Accounting”, Accounting, Organizations and Society, 34(3-4), PP. 409-427.
Svanberg, J. & Öhman, P. (2015), “Auditors' Identification with Their Clients: Effects on Audit Quality”, The British Accounting Review, 47(4), PP. 395-408.
Svanberg, J., Öhman, P. & Neidermeyer, P. E. (2018), “Client-Identified Auditor's Initial Negotiation Tactics: A Social-Identity Perspective”, Managerial Auditing Journal, 33(6/7), PP. 633-654.
Svanberg, J., Öhman, P. & Neidermeyer, P. E. (2019), “Auditor Objectivity as a Function of Auditor Negotiation Self-Efficacy Beliefs”, Advances in Accounting, 44, PP. 121-131.
Watts, R. & Zimmerman, J., (1986), “Positive Accounting Theory”, United States: Prentice-Hall.
Weil, J. & Tannenbaum, J. (2001), “Big Companies Pay Audit Firms More for Other Services”, Wall Street Journal, 10.
Winter, R. & Weng, X. (2015), “Negotiation and Auditing Self-Efficacy's Effect on Auditor Objectivity - Negotiation Strategy Functioning As a Mediator”, Högskolan i Gävle.
Youssef, C. M., & Luthans, F. (2005), “A Positive Organizational Behavior Approach to Ethical Performance”, Positive Psychology in Business Ethics and Corporate Responsibility, PP. 1-22.