تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر بهزیستی ذهنی حسابرسان
الموضوعات :شهناز مشایخ 1 , نسرین قدمیاری 2
1 - گروه حسابداری ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی ، دانشگاه الزهرا ، تهران ، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اجتماعی, بهزیستی ذهنی, رضایت شغلی, کیفیت زندگی,
ملخص المقالة :
بهزیستی ذهنی یکی از سازههای مهم بهداشت روان است که شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر بهزیستی ذهنی حسابرسان است. جامعه آماری پژوهش، کلیه حسابرسان مؤسسات حسابرسی شهر تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 137 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش بهزیستی ذهنی از سه متغیر رضایت شغلی، کیفیت زندگی کاری و کیفیت زندگی استفاده شده است. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت از چهار بعد اقتصادی، اخلاقی، قانونی و بشردوستانه مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه است. به منظور انجام تحلیلهای آماری، با بکارگیری مدل معادلات ساختاری، از نرمافزارهای Spss و Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج نشان داد که چهار بعد مسئولیت اجتماعی بر کیفیت زندگی کاری تأثیر مثبت دارد. کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی و کیفیت زندگی تأثیر مثبت و معناداری دارد. رضایت شغلی تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی دارد. و رضایت شغلی در رابطه بین کیفیت زندگی کاری و کیفیت زندگی نقش میانجیگری دارد.
فهرست منابع
اشرفی، بختیار، 1395. بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری بر کیفیت زندگی حسابداران، مورد مطالعه: حسابداران شرکتهای خصوصی شهر کرمانشاه. رویکردهای پژوهشی در علوم اجتماعی، 6، صص. 45-36.
بخشی، احسان و کلانتری، رضا، 1395. بررسی کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با عملکرد شغلی در کارکنان مراکز بهداشتی درمانی. مجله مهندسی بهداشت حرفه ای، 3(4)، صص. 37-31.
بنی هاشمی کهنگی، سید علیرضا و خسروی پور، نگار، 1400. مسئولیت پذیری اجتماعی و حسابرسی صورتهای مالی. دانش حسابرسی، 21 (84)، صص.148-132.
جامعی، رضا و نجفی، قاسم، 1398. بررسی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و حق الزحمه حسابرسی. مجله علمی دانش حسابداری مالی، 6(1)، صص. 161-137.
حسینی، سید محمود، رضایی، مرتضی، و حسین آبادی، وحید، 1394. تأثیر مسئولیت اجتماعی بشردوستانه بر وفاداری با میانجی گری ارزش ویژه برند و شهرت شرکت. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 21، صص. 158-141.
حیدری، یاسر، اکبرخانی، محمدعلی، و مرید احمدی یزدی، زهرا، 1398. رابطه بین درک حسابرسان از حجم کار حسابرسی، کیفیت حسابرسی و رضایت شغلی. فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 2(19)، صص. 41-27.
خداپرست، فاطمه و امیدی خانکهدانی، مجید، 1400. اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان شناختی، کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی حسابداران شرکت¬های فعال در منطقه آزاد چابهار. مجله حسابداری سلامت، 1(25)، صص. 47-28.
رضائی، زینب و تامرادی، علی، 1401. بررسی رابطه بین شیوع کووید 19 و خطر سقوط قیمت سهام با تاکید بر نقش مسئولیت اجتماعی شرکت¬ها در بورس اوراق بهادار تهران. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری، 1(4)، صص. 82-51.
عظیمی، مجید و گنجی ارجنکی، سمیه، 1395. تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر کیفیت گزارشگری مالی. مطالعات حسابداری و حسابرسی، 5(17)، صص. 111-96.
کریمی، زهرا و فرزانه، نصیرزاده، 1402. افشای مسئولیت اجتماعی، آگاهی بخشی قیمت سهام با تاکید بر نقش حاکمیت شرکتی. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری، 2 (2)، صص. 42-19.
کمالی، محمد، معین شاهنگیان، محدثه السادات، مبارکی، حسین، و اکبر فهیمی، ملاحت، 1399. بررسی رابطه رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری در معلمان مدارس استثنایی شهر تهران. مجله مطالعات ناتوانی، 10(21)، صص.8-1.
گودرزی، محمد و رشیدی، اسماعیل، 1400. بررسی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری و تاثیر آن در بهره وری سازمان با مدل والتون (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج). فصلنامه علمی نگرشهای نوین بازرگانی، 1(4)، صص. 82-71.
نصر، سجاد، 1401. بررسی تأثیر اندازه حسابرس بر رابطه بین افشای داوطلبانه مسئولیت اجتماعی و حق الزحمه حسابرسی. فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 5(64)، صص. 53-40.
واسعی چهارمحالی، مهدی، ولیان، حسن، عبدلی، محمدرضا، و صفری گرایلی، مهدی، 1397. بررسی تأثیر فشار روانی شغلی حسابرسان بر کیفیت حسابرسی با تاکید بر نقش تعدیل کنندگی اولین حسابرسی برای مشتریان جدید. مجله حسابداری سلامت، 7(2)، صص.103-82.
یزدی، روزبه، خلیل زاده، سید محمدرضا، و اسلامی مفیدآبادی، حسین، 1401. نقش نفوذ ذی¬نفعان بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری، 1(2)، صص. 98-59.
Carroll, A.B., 1979. A three dimensional conceptual model of corporate performance.The Academy of Management Review, 4(4), pp. 497–505.
Chakroun, S. and Ben Amar, A., 2022. Earnings management, financial performance and the moderating effect of corporate social responsibility: evidence from France. Management Research Review, 45(3),pp. 331-362.
Cho S.Y., Lee, C. and Pfeiffer, Jr. R. J., 2013. Corporate social responsibility performance and information asymmetry. Journal of Accounting and Public Policy, 32(1), pp. 71-83.
Danna, K. and Griffin, R.W., 1999.Health and well-being in the workplace: A review and synthesis of the literature. Journal of Management, 25(3), pp. 357-384.
Dunn, K.A. and Mayhew, B.W., 2004. Audit firm industry specialization and client disclosure quality. Review of Accounting Studies, 9(3), pp. 35-58.
Ehsan, S., Tariq, A., Nazir, M.S., Shabbir, M.S., Shabbir, R., Lopez, L.B. and Ullah, W. 2022. Nexus between corporate social responsibility and earnings management: Sustainable or opportunistic. Managerial and Decision Economics, 43(2), pp.478-495.
Frimette K., ,2008. An Examination Of The Job Satisfaction Of Certified Public Accountants As It Relates To Their Area Of Practice And Their Locus Of Control. Working Paper Series.24(4).pp 1-28.
Grougiou, V., Leventis, S., Dedoulis, E., and Owusu‐Ansah, S. 2014. Corporate social responsibility and earnings management in U.S. banks. Accounting Forum, 6(3), pp14, 1–15.
Houqe, M., van Zijl, T., Dunstan, K. and Karim, A. K. M., 2015, Corporate ethics and auditor choice – international evidence. Research in Accounting Regulation, 27(1), pp. 57-65.
Kara, D., Uysal, M., Sirgy, M.J., and Lee, G., 2013.The effects of leadership style on employee well-being in hospitality. International Journal of Hospitality Management, 34(2), pp. 9-18.
Kim, H., Woo, E., Uysal, M., and Kwon, N., 2018. The effects of corporate social responsibility (CSR) on employee well-being in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(3),pp. 1584-1600.
Kolsi, M. C. Muqattash, R., and Al-Hiyari, A., 2021. How do external auditor attributes impact corporate social responsibility disclosures: empirical evidence from ADX-listed companies. Social Responsibility Journal.pp101-131.
Lee, D., Sirgy, M.J., EFraty, D. and Siegel, P., 2003. A study of quality of work life, spiritual well-being and life satisfaction. In Giacalone, R.A. & Jurkiewicz, C. L. (Eds.), Handbook of workplace spirituality and organizational performance. 41(13), pp. 209-230.
Lee, Y., Kim, Y., Lee, K., and Li, D., 2012. The impact of CSR on relationship quality and relationship outcomes: A perspective of service employees. International Journal of Hospitality Management, 31(3), pp. 745-756.
Neal, J., Uysal, M., and Sirgy, M. J., 2007. The effect of tourism services on travelers' quality of life. Journal of Travel Research, 46(2), pp. 154-163.
Rahman, N. H. W. A., Zain, M. M. and Al-Haj, N, 2011. CSR disclosures and its determinants: Evidence from Malaysian government link companies. Social Responsibility Journal, 7 (2),pp. 181-201.
Sevrikozi, A., and Tzika, V. 2018. the link between CSR and Audit Fees: Are Audit Fees associated with CSR: Journal of Travel Research. 21(1), pp. 1-67.
Sirgy, M. J.. 2012. The psychology of quality of life: hedonic well-being, Life satisfaction and eudemonia. Springer, New York.
Sun, W. C., Huang, H. W., Dao, M. and Young, C. S., 2017. Auditor selection and corporate social responsibility. Journal of Business Finance & Accounting, 44(9), pp. 1241-1275
Sweeney, J.T. and S.L. Summers. 2002. The effect of the busy season workload on public accountants' job burnout. Behavioral Research in Accounting 14: pp.223-245.