بررسی تاثیر استراتژی های شرکت بر پاسخ بازار به اعلامیه های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات :محمدعلی میرزایی امامچای 1 , فاطمه صمدی 2 , معصومه لطیفی بنماران 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران شرق و واحد الکترونیک، تهران، ایران.
3 - مدیریت مالی،عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی تمایز, استراتژی رهبری هزینه, واکنش بازار,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استراتژی های شرکت بر پاسخ بازار به اعلامیه های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. این تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1389 تا 1394 تشکیل می دهند که تعداد 118 شرکت در تمام طول دوره تحقیق در بازار بورس فعال بوده و مورد مطالعه قرار گرفته اند. داده های تحقیق از صورت های مالی شرکت ها استخراج گردیده و با استفاده از مدل های رگرسیونی به روش داده های ترکیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بکارگیری استراتژی تمایز در محصولات تاثیر مستقیم بر واکنش بازار نسبت به اعلامیه های تقسیم سود داشته است. همچنین نتایج نشان داده که با افزایش سطح استراتژی رهبری هزینه نیز بر واکنش بازار نسبت به اعلامیه های تقسیم سود افزوده می گردد.
_||_