تدوین استراتژی با رویکرد ارزش آفرینی در موسسات مالی
الموضوعات :فریدون رهنمای رودپشتی 1 , اکبر افتخاری علیآبادی 2
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: ریسک, استراتژی, ارزش, فرآیندمدیریت استراتژیک, ارزش آفرینی, تفکر مبتنی بر ارزش, زنجیره ارزش, شرکتهای سرمایه گذاری,
ملخص المقالة :
هدف فرآیند مدیریت کمک به مدیریت برای ارزش آفرینی در کسب و کار است، به گونه ای که موجبات رضایتمندی ذینفعان مهم را فراهم سازد. از طرفی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک به عنوان یکی از تکنیکهای محوری در فرآیند مدیریت در همه بخشهای اقتصادی به صورتی همه گیر مورد استفاده قرار گرفته است و برای تداوم پذیری و رشد سازمانها، امری حیاتی محسوب می گردد. این رشد و تداوم پذیری سازمانها آنها را قادر می سازد با محیط های در حال تغییر – ویژگی بارز محیط کسب و کار در زمان حاضر تغییر شتابنده و فراگیر است که سازمانها در حال تلاش برای کنترل آنند - کنار بیایند؛ حتی زمانی که شاکله استراتژی همچنان فاقد ساختار و برنامه بوده و به شیوه ای غیر همیشگی و غیر تکراری عمل می کند. موسسات مالی مانند سایر سازمانها و البته به دلیل ویژگیهایی نظیر اتخاذ تصمیمات آتی و مخاطره ترکیب شده با نوع فعالیت خود برای بقاء و رشد باید بنحوی اثربخش از فرآیند مدیریت استراتژیک بهره ببرند تا حداکثر ارزش را بیافرینند. این مقاله در نظر دارد با ارائه چارچوب و مدلی مناسب در قالب پارادایم جدید مبتنی بر ارزش و با تکیه بر مفاهیم ارزش آفرینی فرآیند مدیریت استراتژیک را برای موسسات مالی و بالاخص شرکتهای سرمایه گذاری تبیین و گامهای اجرائی آن را ترسیم نماید.