تاثیر تعداد سهامداران بر رفتار و ارزش شرکتها مبتنی بر دو مدل یانگ و بودناروک و اوستبرگ
الموضوعات :آناهیتا زندی 1 , فریدون رهنمای رودپشتی 2
1 - دانشجوی دکترای گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - استاد و عضو هیات علمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش شرکت, سود سهام, تعداد سهامداران,
ملخص المقالة :
مقامات و مدیران اجرایی کسب وکارهای مختلف عموماً بر این باورند که گستردگی تعداد سهامداران شرکت منافع چشمگیری در بازار سهام به دنبال دارد. هرچند محققان نیز در این باره به توافق رسیدهاند که تعداد سهامداران یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در تصمیمات شرکت هستند، اما پژوهشهای اندکی در مورد این متغیر انجام شدهاند. در این پژوهش مشخص شد که افزایش تعداد سهامداران ، برعکس کشور های توسعه یافته ، در ایران، به نفع شرکتها نیست. نتایج به دست آمده حاکی از این هستند که افزایش تعداد سهامداران سبب بیشتر شدن تضاد نمایندگی بین سرمایهگذاران و سهامداران کنترلکننده میشود. به علاوه، یافتهها نشان میدهند که این افزایش با رفتار ریسک پذیری و ارزش شرکت رابطه منفی و معنی داری دارد و با سود سهام پرداختی را بطه مثبت و معنی داری دارد.علاوه بر این موارد، نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهند که با افزایش تضادهای نمایندگی، امکان سلب مالکیت افراد بیرون سازمان توسط اعضای درونی شرکت افزایش خواهد یافت.
_||_